7 Декември, 2025

Министър Комитова за АМ „Хемус”: Няма как да спрем строителство, което не е започнало

Министър Комитова за АМ „Хемус”: Няма как да спрем строителство, което не е започнало

Виолета комитова, снимка: БГНЕС

„Никой не спира строителството на магистрала „Хемус”. Важно е обаче кой би могъл да го спре. Първо - могат да го спрат фирмите, които могат да кажат на работниците си, че нямат пари за заплати. Това ще бъде лъжа, защото те имат много пари, но е възможно този процес да се случи по други причини. Искам да кажа на работниците, че фирмите имат пари. Г-н Беличев също може да спре строителството. Той е шеф на „Автомагистрали” ЕАД и на всички подизпълнители.  Аз нямам власт над него. Въпреки че „Автомагистрали” ЕАД е собственост на МРРБ, г-н Беличев може да се уволни, само ако той сам реши". Това заяви служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова пред Нова ТВ.

Какво се случва при строенето на пътища?

„Държавата отделя много пари за строителството им. Фирмите, които изпълняват проектите, се оплакват от години, че парите за строителството са малко. Държавата е права, че се дават много пари, и фирмите са прави, че получават малко. Гражданите пък са недоволни от ниското качество. Защо се случва така? Механизмът, по който се надписва сметката, е ясен. При т.нар. „инженеринг”, ако за един път трябват 100 кубика бетон за качествена работа, в сметката се записват 200. Цената остава пазарна, но количеството е завишено. Същата е схемата и със свлачищата. При всички тях няма обществени поръчки”, обясни Комитова

АМ „Хемус”

Тя добави, че строежът на магистрала „Хемус” представлява едно трасе от 250 км от Ябланица до Шумен.

„Това е равно на магистрала „Тракия” от Пловдив до Бургас. „Хемус” е разделена на 9 участъка за строителство. За участъците от 1 до 6 сме одобрили 1.95 млрд. лв, а за участъците 7,8 и 9 сме осигурили 1.8 млрд. лв.”, обясни тя.

МРРБ с още информация за строителството на „Хемус”

„В участъците 1,2 и 3 се извършва строителство с разрешението за строеж, а в участъците 4,5,6,7,8 и 9 не е започнало строителството. Нека поговорим кой и как спира строителството на магистралата. В 1,2 и 3 се строи и към този момент, а в другите - няма как да спрем строителство, което не е започнало”, заяви министър Комитова. По нейните думи средствата за строителство на магистралата не са спрени.

„По първото постановление от участъци от 1 до 6, за които са разходени близо 2 млрд. лв, се строят само 1,2 и 3, а другите не са започнати. Важно е да отбележим, че „Хемус” се строи от нашето търговско дружество, наречено „Автомагистрали” ЕАД. Това е основната строителна компания, която работи с много подизпълнители, на които са раздадени аванси”, казва Комитова. Към днешна дата са изплатени 71% от парите, а са завършени 4% от проекта, посочи регионалният министър.

„От 2 млрд. лв., на нашето търговско дружество са изплатени 1.38 млрд. – парите са там. Като строителство сме изпълнили – 9 км са готови, а още 68 км са в строителство и не са въведени с Акт 16. Около 16 процента от магистралата са изпълнени, а с парите сме много по-напред. Въпрос на месеци е километрите по участъци 1,2 и 3 да бъдат завършени”, обясни министър Комитова.

„Аз мразя незавършеното строителство, защото то е най-скъпото. Ако "Хемус" остане незавършена, ще ни излезе 5 пъти по-скъпа. Никой няма интерес да спира строителството на магистралата”, добави тя.

АМ „Тракия”

„Ремонтът на тази магистрала се финансират с други средства. Когато аз дойдох в министерството на 12 май - 3 фирми вече работиха в участъка Чирпан – Стара Загора. На 12 май се работеше усилено, а туристическият сезон се открива на 15 май. Опциите пред нас бяха две – или да спрем строителството, или да го продължим. Спряното строителство са загубени пари. Грешката е допусната в по-ранното планиране на тези ремонтни дейности”, каза Комитова.

"Фирмите започнаха да си искат парите. Ние казахме, че ще им ги дадем, но след като извършим проверка на място. Констатирахме некачествени строителни работи и ги накарахме да си отстранят дефектите”, обясни още тя.
Сподели:

Коментари (0)

Христо Гаджев: България е шестата най-бързо развиваща се страна в ЕС, вот на недоверие за икономиката е неопрадван

Христо Гаджев: България е шестата най-бързо развиваща се страна в ЕС, вот на недоверие за икономиката е неопрадван

“Да си спомним къде бяхме точно преди 1 година. След изборите през октомври миналата година през декември месец ние още не можехме да си изберем председател на Народното събрание.”

Божанов: Целта на новия протест е да се съберат много хора - управляващите да разберат, че трябва да подадат оставка

Божанов: Целта на новия протест е да се съберат много хора - управляващите да разберат, че трябва да подадат оставка

Той отново упрекна МВР в бездействие.

Надежда Нейнски: Има опити протестът да се употреби срещу демокрацията и европейския ни избор

Надежда Нейнски: Има опити протестът да се употреби срещу демокрацията и европейския ни избор

„Украйна се бори за своята територия, нация, за своите деца, а когато се бори за своето съществуване, един народ може да покаже истински героизъм.”