28 Ноември, 2024

Личният морален кодекс срещу моралния кодекс на строителя на комунизма

Личният морален кодекс срещу моралния кодекс на строителя на комунизма

Прав се оказа писателят Георги Марков, който още преди почти половин век предупреждаваше, че ние, българите, ще се отървем по-скоро от комунизма, отколкото от балканизма

Димитър Бочев, специално за Faktor.bg

 „Изглежда, че обществото търпи лицемерието,

а справедливостта подценява.”
                                                                                              Рабиндранат Тагор

Повод (но само повод – причината, както ще се изясни в хода на текста, е по-дълбока) за настоящите ми размисли са многобройните и разнородни читателски реакции на неотдавнашната ми публикация в настоящия форум върху характера и целите на демонстрациите, пламнали тези дни особено в центъра на столицата. Многообразието на тези реакции не е случайно – закономерно е, еманация на разнородното, противоречиво и амбивалентно отношение на гражданството към разрастващите се вълнения. Всеки има моралното право на собствено участие и неучастие в тях. След като ден след ден стотици демонстранти обосновават пред камери и микрофони малко или много убедително и неубедително участието си в събитието, считам, че и аз имам правото да обоснова собственото си неучастие. Особено след като от малък съм си човек не на съгласието, а на несъгласието. (Неслучайно „Несъгласни думи” се казва и една от последните ми книги.) И след като съм убеден, че всичко добро и красиво в историята на човешкия род е възникнало не в унисон, а в съпротива срещу статуквото – каквото и да е то.
Вече разбирам, че настоящият текст ще се окаже и отговор на учудването на немалко мои доброжелатели и недоброжелатели, които считат, че, след като цял един съзнателен живот съм битувал извън конюнктурата, естественото ми място днес е в редиците на протестиращите. Да, но и конюнктурата се преобърна напоследък – неочаквано и 

за самите протестиращи конюнктура се оказаха протестите

 Всъщност отговор на въпроса дали да замаршируваш в редиците на протеста или да тръгнеш срещу него съдържа и неотдавнашната публикация в настоящия форум на моя литературен колега и приятел Михаил Вешим „Защо не съм на жълтите павета”. Мишо е също непримиряващ се гражданин, така че неговият отговор е и мой. Доколкото обаче, въпреки че сме политически съмишленици и дори духовни родственици, сме различни хора, различават се кое-що, при цялата им родственост, и мотивите ни. Вешим е изложил неговите ясно – сега е мой ред.
И така, да тръгнем от обстоятелството, че според мен благородни и чисти цели могат да бъдат преследвани само с благородни и чисти спътници до рамото. Декларираните от демонстрантите цели наистина са благородни и чисти: да преборят мафията, да сринат пропитото с корупция настоящо статукво, да въдворят бленуваната от Апостола чиста и свята република. Дотук – добре, по този маршрут и аз бих тръгнал на драго сърце. Тръгнал бих обаче само принципно – не и в частност. Защо бих тръгнал принципно, е ясно. Ще се опитам да разкрия, защо не тръгвам в частност.
За да оценим едно обществено явление подобаващо, трябва да съдим не по декларативните му цели, а по съдържанието му. В такъв случай първият въпрос, на който трябва да отговорим, е, кого обслужва то. И така, кого обслужват демонстрациите на демонстрантите ни? Обслужват на практика преди всичко онази мафия, срещу която на теория воюват – баш мафиотът Божков се радва на демонстрациите повече от всеки друг. Кои участници в демонстрационните шествия е финансирал и кои не, аз не зная – затова и не коментирам. Но че Черепът подкрепя демонстрациите от все сърце, не ще и дума. Подкрепя от все сърце демонстрациите и партията, която претендира, че е най-работническа и най-социална, а е приютила под крилото си най-много милионери и олигарси – БСП. Подкрепят демонстрантите и дори се отъждествяват с тях и много анархисти, асоциални елементи и лумпени. И спътниците на демонстрантите ни не са много по-различни. Всъщност те са същите. Към тях ще добавя само президент Радев. Който е не само и просто спътник, а и патрон – истински техен пътеводител е: при всяка негова поява демонстрантите го аплодират от душа и сърце – дори когато открито подканва към държавен преврат. И май най-вече тогава. А спътниците и пътеводителите ни са наш автопортрет – ние самите сме. Ние сме те – те са ние. Спътничеството, заедността, общият строй обединяват политически и морално.
Като че ли, подозирайки евентуални обвинения в политизиране на един протест, който претендира да е надполитичен и морален по цел и смисъл, неговите носители се жалват, че са употребявани от нечисти сили. Вероятно е така – всяка подобна обществена инициатива е осявана с полепи, разнородни себепровалили се каузи излизат тихомълком, почти конспиративно от нишите на общественото пространство и търсят реабилитация със задна дата, изскачат една по една от хралупите си, за да постигнат с обсебена чужда обществена енергия възмездие и така, паразитирайки, да постигнат успеха, който не са способни да постигнат на собствен ход. Така че видимите и невидими употреби и злоупотреби и в случая са несъмнено факт. Да произнесем морална присъда обаче, можем само след като разкрием тяхната технология.
Нещо, което често недовиждаме, е обстоятелството, че употребяваният и злоупотребяваният също носи собствена, лична отговорност за употребата и злоупотребата. Ако автор на употребата и злоупотребата е съответният демагог, неин невидим, но несъмнен съавтор е употребеният и злоупотребеният. Ако не осъзнава употребата, с която е употребен, употребеният основателно може да бъде обвинен в слепота, а ако осъзнава манипулацията и въпреки това тръгва към нея – вече и в корист. 

Всяка употреба и злоупотреба е продукт на социална и морална сделка

 Сделка, която е двустранна: употребяващият има свой дял и свое участие в нея, свой дял и свое участие има и употребеният. Ако едната от двете страни откаже да подпише договора, сделката просто няма да се състои и употреба няма да има. Точно това недовиждат лидерите на протестърите,  прехвърляйки цялата вина за манипулацията, с която са манипулирани, върху външни сили. Психологически е обяснимо – така, влизайки в ролята на жертва, се спестяват усилия, спестява се бремето на отговорността и се живее по-леко. Какво да се прави – избягването на отговорност е по-свойствено на човешката природа, отколкото носенето на отговорност.
Тази й деструктивна свойственост разчитаме и в почерка на бушуващия протест. Активистите на протеста се надпреварват да уверяват чрез медиите, че протестът е не социален (още по-малко политически), а единствено и само морален, насочен срещу разврата и корупцията на политическата ни класа. Да им повярваме ли? Ще отбележа само два лозунга, в чиято сянка протестиращите протестираха на 16 т. м. Първият гласеше: „Ние сме за Радев, чакаме подкрепа от Русия!” Както е тръгнало, всички желаещи могат и да я дочакат тази лелеяна подкрепа. Едновременно с тях обаче можем да я дочакаме и всички ние, които не я желаем. Но да видим дали този плакатен възглас е морализаторски и дали за аполитичност говори той? Или е ясно политическо пристрастие и 

откровен призив към имперски Кремъл да ни окупира

 Не по-малко красноречив е и друг плакат: „30 години капитализъм стигат!”. Какво друго са тези думи, освен призив за възстановяване на комунизма? Алтернатива на капитализма е не о. Утопия на Томас Мор или Градът на слънцето на Томазо Кампанела. Дори, доколкото е капиталистически, и нацизмът не може да бъде алтернатива на комунизма. Единствената реална алтернатива на капитализма е комунизмът. Има и трети плакат – този път жестомимичен. Още в първия ден на протестите, който би трябвало да бъде пилотен, една от телевизиите улови как някаква пъргава като маймуна тийнейджърка се изправи пред охраняващите спектакъла полицаи, които стояха във верига с чинно сключени отзад ръце, и размаха триумфално пред смаяните им лица среден пръст. В заключение ще добавя, че цитираните плакати и жестове бяха издигнати и изиграни не в периферията, а в центъра на демонстрацията. След като организаторите  допуснаха подобно отявлено политизиране и вулгаризиране на събитието, след като и многохилядната маса на площада не възрази срещу това политизиране и вулгаризиране, 

как да повярваме, че по жълтите павета дефилира една изцяло морална манифестация

 Става дума по-скоро не за гражданска доблест, а за симулиране на доблест, за мимикрия и на демонстрантите ни, и на многото им самодейни хвалители и хранители по медии и форуми, и на цялото ни аплодиращо ги общество.
Политизирането и дори идеологизирането на протестите е не само декларирано – и оперативно е. Многопластовата амалгама, съставляваща протестиращите маси, включва принадошли от чужбина студенти, напуснали страната ни още в юношеска възраст и познаващи Европа и света много по-добре от родината си. Друга част от демонстрантите са социално провалили се по своя или по чужда вина в условията на демокрацията граждани: дребни и средни бизнесмени, професии, които свободният пазар на труда направи ненужни, социопати. Многоцветната картина допълват хора с ниски доходи, пенсионери и родни студенти – най-вече от пазарно безперспективните хуманитарни специалности. Както виждаме, става дума за, най-общо казано, професионално нереализирани хора. Професионалното недоволство лесно преминава в социално, а социалното – в политическо. На фона на тези преходи политизирането на протестите става разбираемо, а уверенията на протестиращия в аполитичност – неубедителни. Неслучайно тези дни и БЗНС се разграничи официално от демонстрантите, обвинявайки ги, че на думи искат правосъдие за всички, но с действията си възпрепятстват прокуратурата и закона да разобличат безобразията на президента. Уверенията на демонстрантите, че, видите ли, защитавали не личността на президент Радев, а президентството като институция, не хващат вяра. Президентството не е мистификация, не е и каменната сграда на „Дондуков” – президентството са хората, които населяват и въплъщават тази институция, и особено президентът. И ако наистина искат радикално преустройство на държавата ни, защото демонстрантите изключват от революционните си планове тъкмо държавния глава? Освен него походът на недоволните обслужва несъмнено директно или индиректно и най-крупните ни и безскрупулни задгранични мафиоти, и геостратегическите интереси на имперски Кремъл, и БСП, и АБВ, и „Възраждане”, и неокомунизма като цяло. А това прави протестите не само тенденциозни, политизирани и идеологизирани, а и антинационални – доколкото подкопават и настоящето, и бъдещето на страната ни. Така че опитите на не по-малко тенденциозните ни медии да провъзгласят протестите за дело на млади, високо образовани и безкористни и честни граждани, са мижи да те лажем, клише, което е жива антитеза на актуалната обществена действителност. За съжаление към тези пиарски опити се присъединиха и уважавани от мен автори като Веселина Седларска, пред чийто публицистичен и есеистичен талант аз винаги съм се прекланял.
Докато пишех тези редове, ми се обади Александър Димитров. Гледал ме човекът тези дни по телевизията и решил да сподели виждането си върху темата. А по-граждански от неговия глас аз не зная. Сашо е мой състудент, който заедно с още двама сподвижници през есента на 1968 г. разпространяваше нелегално в центъра на столицата позиви срещу агресията на Варшавския пакт в Прага и срещу участието на НР България в това позорно дело. За доблестта си Сашо плати висока цена – изключиха го от СУ и го хвърлиха зад решетките. Отличен неотдавна от Чехия и Словакия с най-високи държавни отличия, подвигът му остана неоценен и дори незабелязан на родна земя – българската държава предпочита да награждава палачите на Пражката пролет като Гестапото. Думите на Сашо прозвучаха в слушалката като морална присъда: „Докато в края на 89-та и началото на 90-та ние демонстрирахме за демокрация, за човешки права и граждански свободи, днешните демонстранти искат диктатура на пролетариата!” Е, няма как да не се съглася с тази колкото сурова, толкова и справедлива морална присъда. Сашо явно е останал неподкупен и предан на студентския си порив.
По моя преценка претенциите, че протестите са морално гражданско движение на неопетнени и добродетелни младежи, насочено срещу корупцията, са цветен прах в очите. Много кал и корист, много балканска нечистоплътност, много роден комунизъм и много руски империализъм носят техните неукротими талази. Не можеш да воюваш срещу корупцията, обслужвайки с гражданските си активи най-корумпираните ни задгранични мафиоти – от една страна – и препускащото към националното ни бъдеще неокомунистическо мракобесие – от друга. Пък и корумпираността е въпрос не толкова на държавност, колкото на национален манталитет и на народопсихология – много по-лесно е да подкупиш един, да речем, молдовски държавник, отколкото един, отново да речем, финландски държавник. За съжаление нравът на нашего брата е по-близо до Молдова, отколкото до Финландия. Прав е, прав се оказа  Георги Марков, който още преди почти половин век ме уверяваше, че ние, българите, 

ще се отървем по-скоро от комунизма, отколкото от балканизма

 Явно така и стана. Казвал съм го и друг път: Във всеки редови жител на най-цивилизованите държави дебне, скрит дълбоко в него, един невидим вътрешен полицай, който прави другия, външния, видимия полицай до голяма степен излишен. Този латентен полицай, който е по-зорък и от униформения, можем да окачествим като личен морален кодекс. Който се различава кое-що от моралния кодекс на строителя на комунизма, присъщ на немалко от хилядите ни демонстранти… 




                                                                                                                                                 
Сподели:
Търси се "виновникът" за провала на поредното 51-во Народно събрание

Търси се "виновникът" за провала на поредното 51-во Народно събрание

Имитацията на преговори пред публика има една единствена цел - успешно набедяване на другата страна като виновник за предначертания неуспех на договарянето

Радeв, демократичната общност и геополитическата буря

Радeв, демократичната общност и геополитическата буря

Диктатурата у нас е възможна само с благословията и подкрепата на Москва, а президентът добре разбира това условие

Видовден за нарушителя на конституцията дон Радев

Видовден за нарушителя на конституцията дон Радев

Има път за освобождаването от зависимостите и изграждане в страната ни на правов ред, в който няма да има недосегаеми