17 Февруари, 2025

Светът зад Желязната завеса като „империя на лъжата и злото”

Светът зад Желязната завеса като „империя на лъжата и злото”

Не можеш да станеш ортак на лъжата и злото, без да поемеш част от тяхната тежка морална вина върху себе си

                                                                 „Свободата не се харизва, а се взема,

                                                                    защото всичко, що е харизано, твърде

                                                                     скоро губи своето значение.”

                                                                     Л. Каравелов във в. „Свобода”, 1870 г.           

Димитър Бочев, специално за Faktor.bg

Повлияна от времето си и сама повлияла времето си с ексцентричните си произведения и с въведени култуви понятия като „изгубено поколение”, приятелката на знаменитости като Хемингуей, Фицджералд и Пикасо – Гертруд Стайн изповядва: „Прочетох веднъж една книга, и животът ми се промени изцяло”. За мен казаното не звучи парадоксално – то дори не ме учудва. Като четящ човек, винаги съм бил на мнение, че ако прочетеното  не те е променило в някаква степен и форма, значи е нямало защо да бъде прочетено. Или, казано по друг начин, ако след като си затворил книгата, си си останал човекът, който си бил и преди това, нямало е и защо да я отваряш.

Ако е така в индивидуален план, ако литературни творби променят малко или много отделни личности, има

заглавия, които променят цели народи,

епохи и поколения. Доколкото, за разлика от незначимото, значимото е винаги феномен, такива заглавия са, разбира се, изключения – от редки по-редки. Въпреки това, доколкото съществуват реално, и изключенията търсят своето обяснение – и те са част от общата картина на битието.

Но преди да се опитаме да разнищим кое-що обясненията, нека видим за кои заглавия става дума. По най-безспорен, но и по най-зловещ начин промени Германия и Европа през втората половина на 20-те години една открай докрай нехудожествена книга: изповедта на Хитлер „Моята борба”. С „Моята борба” стартира кафявата чума, превърнала първо Германия, а след това и половин Европа в концлагер: не само многохилядните нощни факелни шествия на Хитлерюгенд – и крематориумите на Дахау и Бухенвалд бяха разпалени с тази книга. Как точно стана това, по каква технология се зароди и протече смъртоносната зараза, за да грабне цели народи, е въпрос с повишена трудност. Разлиствал съм книгата, да я зачета сериозно обаче, така и не успях. Преди всичко поради нейния примитивизъм – примитивизъм както на езика, така и на възгледите. Автобиографичното творение на фюрера не е нищо друго, освен съвкупност от голи, необосновани, декларативни и безредни почвенически тези за генетичните предимства на синеоките рицари, за величието на германската раса, за малоценността на всички останали народи и особено на евреи, славяни и цигани, за необходимостта и конкретният човек, и цял един (в случая германският) народ да воюват и да се себедоказват със силата на оръжията, за общочовешката вреда от пацифизма, за пораженията, до които води либерализмът, за вредата от политическата толерантност и за ползата от единоначалието. Книгата не само не е, както би трябвало да се очаква, психоаналитична – в нея няма и следа нито от психология на масите, нито от психолотия на властта, нито дори бегъл опит от някакъв сериозен социален или исторически анализ. Всичко е голословно, повърхностно-патетично, плакативно. Щом текстът е завладял милионните маси обаче, значи те са още по-повърхностни и елементарни. Това, единствено и само това обстоятелство е в състояние да разкрие магията, да разгадае генезиса на общонародната политистерия, разтърсила цяла Германия и немалка част от Европа. Посредствеността на автора допълни хармонично посредствеността на аудиторията. Достъпни една за друга и социално близки, двете посредствености се срещнаха в сърцето на Стария континент, разпознаха се взаимно, взаимно се окуражиха и се подхраниха взаимно, за да предрешат горчивата участ и на Германия, и на Европа, а в крайна сметка – и на нашата страна.

Ако „Моята борба” повлия съдбата на човечеството по един кошмарен начин, има и творби, които повлияха, които влияят и до днес по благороден начин. Най-безспорната измежду тях е, разбира се, Вечната книга. Ако можем да окачествим „Моята борба” като инструкция по обезчовечаване, Библията стана с годините и вековете

напътствие по очовечаване

Върху нейните извечни духовни начала е изграден моралният облик на цялата ни християнска цивилизация. И не само това – цялата нравствена сетивност на новия, ставащ с времето все по-атеистичен и бездуховен, свят се базира върху духовното наследство на Вечната книга, днешните ни понятия за добро и зло, за грях и изкупление, за, казано с езика на православния християнин Достоевски, престъпление и наказание, за страдание и състрадание са еманация на библейските етични регламенти. Издигнала по думите на Достоевски състраданието като висш, ако не и единствен, закон на битието, Вечната книга се превърна не само в морален кодекс на Новата ера, а и в урок по човеколюбие и емпатия. Едно човеколюбие, което дума по дума измъкна хомо сапиенс от дохристиянското варварство, в което тънеше от хилядолетия, и което успешно се противопостави (отново със силата на безсилното слово) на човеконенавистничестките идеологии на един или друг екстремизъм – от вандалщината на езическите култови практики през Светата инквизиция, та чак до днешните модерни партийно-политически, националистични или религиозни доктрини.

Други две заглавия, придобили необичайна популярност, са „Дамата с камелиите” на Александър Дюма-син и според мен най слабата творба на Гьоте – епистоларният роман „Страданията на младия Вертер”. И двете книги имат сериозни проблеми с цензурата и само изключителният литературен престиж на авторите им ги спасява от пълна забрана. Начело на съпротивата срещу двата романа застава силната в онези времена католическа църква, която обвинява и двата сюжета в безнравственост и богохулство – доколкото главната (при това положителна) героиня в първия роман е проститутка, а младият Вертер – прелюбодеец, който приключва живота си със самоубийсто, а според църковната доктрина самоубийството е най-тежкият, единственият непростим грях. Църквата е разярена и безсилна срещу нарастващата популярност особено на маланхоличния и сладникав романтик Вертер – много младежи и в централна Европа, и чак сред дворянските родове в Сибир живеят по примера на своя идол, пишат като него сантиментални изповедни писма, обличат се като него и като него се самоубиват от несподелени любовни вълнения. 

Друга белязала епохата ни книга е

антиутопията на Оруел „1984”

 Тръгвайки от злокобния социален опит на съветския режим, романът разкри по гениален художествен начин и антихуманната същност на тоталитаризма, и произтичащите от него морални заплахи за човечеството. Тази вечно будна опасност английският писател вижда в съчетаването на модерните технологии с присъщите на ХХ в. деспотични партийни доктрини – съчетаване, което води до всестранно обезправяване, до ограбване на интимната ни сфера, до смазване на човешката индивидуалност, до тотално обсебване на духа от институцията. Обръщайки вниманието ни към тези видими и невидими опасности, които с технократизирането на бита ни нарастват ускорено, и с „1984”, и с „Ферма за животни”, и с много от есетата си перото на Оруел предупреди с пророческо предусещане съвременници и потомци от настъплението най-вече на комунистическата зараза. Говори се, че след излизането на книгата малко след Втората световна война лейбъристите в Англия загубили милиони свои привърженици – за сметка на консерваторите.

Струва ми се, че още по-радикално въздейства върху гражданското общество на целия Запад многотомникът на Солженицин „Архипелаг ГУЛ-аг”. Тази книга, съчетала политическата фактология с един блестящ художествен език, потресе и Русия, и света. Разобличени са безпощадно и убедително не само зверствата на съветската репресивна ситема – тя разобличи и сериозните рискове, до които води перманентното омаловажаване на тези злодеяния от лявонастроената западноевропейска интелигенция. Нейната безкритичност към комунистическата зараза, склонността на западните интелектуалци особено от хуманитарната сфера да идеализират в името на антинацизма престъпленията на един човеконенавистен режим, оневиняването на едно идеолигизирано варварство, само защото то протича под егидата на социализма, е скрита, но реална заплаха за свободите и правата и на гражданите на Свободния свят. Тази заплаха, която гениалният руски писател разобличи с ненадминат психологизъм пред цялата световна общност на базата на собствения си биографичен опит на зек, на дългогодишен затворник от изтребителните съветски концлагери, отвори очите на милиони наивни либерално ориентирани интелектуалци в Западна Европа и в Северна Америка, станали жертва на задграничната съветска пропаганда. Западът за пръв път осъзна, че е изправен пред един безскрупулен тоталитарен режим, потъпкал без остатък всички фундаментални духовни начала, върху които е изградена цялата ни християнска цивилизация, и претендиращ за световно господство. Издаването на мемоарите на Солженицин във всички демократични държави на планетата, разкритите потресаващи факти и вълнуващият, високо художествен начин, по който те бяха поднесени на читателя, преобрази и преобърна общественото съзнание на цели народи така, че аз трудно бих могъл да си представя рухването на комунистическия деспотизъм в световен мащаб без приноса на „Архипелаг ГУЛ-аг”. Вярно е, че още десетилетия преди Солженицин и много негови предшественици разобличават античовешката същност на кумунизма. Между тях има и гении като Бердяев или като първия руски нобелист Бунин, който окачествява първото болшевишко правителство в Москва като „отвратителна галерия от каторжници”, но за пръв път в своята цялостност комунистическият тоталитаризъм е демаскиран и осъден от Солженицин – колкото достоверно, толкова и литературно. Без тази произнесена още през 60-те години присъда Свободният свят, който дотогава целеше не противопоставяне и не борба, а мирно съвместно съжителство с Кремъл, едва ли само трийсетина години по-късно щеше да стигне до съзнанието, че

светът зад Желязната завеса (Чърчил) е „империя на лъжата и злото” (Рейгън)

 А с лъжата и злото не може да се взаимодейства, не можеш да станеш ортак на лъжата и злото, без да поемеш част от тяхната тежка морална вина върху себе си, без да се превърнеш в съучастник на тяхната престъпност. И това дългогодишно, това епохално пасивно и активно, съзнателно и несъзнателно съучастие на Свободния свят в драмата на нашите източноевропейски народи разобличи талантливото перо на Солженицин. Без ни най-малко да преувеличаваме, можем да окачествим това разобличение като истински граждански подвиг. Така че ние, днешните източноевропейци, дължим демокрацията си не само на малцината западни държавници, които намериха морала и куража да се изправят срещу палачите ни, а и на перото на неподкупния гражданин, невероятен писател и православен християнин Александър Солженицин.

Ако някой реши, че настоящите редове са мое скромно лично признание към нелеката и опасна кауза на гениалния руски творец, няма да се окаже далеч от истината. Неговият национализъм не ми е по сърце, но неговото неутолимо свободолюбие направи и света по-свободен. Една свобода, за която, наслаждавайки й се, не бива да забравяме, че не ни е дадена даром – колкото и да изглежда така. Тя е свобода, не само подарена ни от стечението на обективни и независещи от нас, нейните приемници, външнополитически обстоятелства – това е само част от истината. Тя е и свобода изстрадана, а това не само повишава моралната й стойност – това я прави и по-устойчива, по-трайна и по-убедителна: не на последно място и в собствените ни очи. Съзнанието, че ние сме потомци на една свобода, която не само е заплатена с гнетящите лични страдания на гражданина Солженицин, а е и възвеличана от величието на неговия ненадминат литературен талант, я превръща в безценно благо, сравнимо единствено и сама с наследството Христово. А с подобно съзнание като пътеводител се живее по-пълноценно и по-смислено.

Сподели:
Идиотизъм с библейски мащаби – как нарцистичният Тръмп подчини Америка на Путин

Идиотизъм с библейски мащаби – как нарцистичният Тръмп подчини Америка на Путин

Сега президентът от Белия дом изпраща послание към всеки диктатор, всеки автократ и всеки войнолюбец по света, че суверенитетът подлежи на преговори, че нашествията може да бъдат легитимирани, че военните престъпления може да бъдат опростени, ако просто знаете как да погалите егото на този нарцисист

  "Восток - дело тонкое"! 

"Восток - дело тонкое"! 

Украйна даде кредит на Вашингтон, който администрацията на Тръмп отказва да изплаща

Политика на отстъпки 2.0 или какво е общото между 13 февруари 2025 и 24 септември 1938?

Политика на отстъпки 2.0 или какво е общото между 13 февруари 2025 и 24 септември 1938?

Цената на геополитическото късогледство не се измерва в долари, ако наложи днес актуалния си план за Украйна, Доналд Тръмп скоро ще бъде събуден от нова плесница