Мнистърът на транспорта Ивайло Московски е в готовност да напусне Съвета на министрите по транспорта, ако се приемат промени в правилата за превозвачите, с които българският бизнес не е съгласен, съобщи пресцентърът на Министерството на транспорта.
Днес представители на транспортния бизнес решиха да протестират в София и страната с камионите и автобусите си на 17 май - деня, в който в София ще пристигнат много европейски лидери за срещата на върха на ЕС. Те настояват да не се приемат текстове от пакета "Мобилност", които ще изискват плащането на по-високи осигуровки на шофьорите, повече време за почивка и прибиране у дома на всеки няколко седмици. Междувременно БСП използва недоволството като обвини правителството, че е пропуснало да защити сектора, когато проблемът е бил обсъждан на европейско ниво през есента на 2017 г.
Над 3000 български камиони ще излязат от европейския пазар, прогнозира днес Московски пред участниците в конференцията "Европейското бъдеще на транспорта от Централна и Източна Европа". Той повтори опасенията, изразени вчера и от премиера Бойко Борисов пред еврокомисаря по транспорта Евелина Булц, за това, че фалитите на българските превозвачи ще насърчат емиграцията сред шофьорите и техните семейства. В същото време подчерта, че "още преди няколко години, когато се заговори за въвеждането на определени рестриктивни правила за българските превозвачи, сме реагирали остро, като сме защитавали по категоричен начин правата им и сме отстоявали спазването на европейските принципи за свободно движение на стоки, хора и капитали". По думите му, българската позиция винаги е била категорична по тези въпроси и е правилно да бъде намерено консенсусно решение, защитаващо интересите на всички държави.
Шофьорите са свободни да почиват където искат
Първата спорна тема, очертана от Московски, е свързана с евентуалното задължение водачите на камиони да се прибират на определено време у дома. България като страна в географската периферия на ЕС е в неизгодно положение, защото на шофьорите ще им отнеме много време да се приберат в страната на точно определен интервал от време, изтъкна министърът. Освен това, по думите му, водачите, като свободни граждани на съюза, имат пълното право сами да избират къде да почиват със семействата си. Поради това България е категорично против това предложение. Позицията, която ще защитаваме е, превозвачите да дават възможност за почивка на определен период на своите водачи, а те сами да избират къде и как да прекарат времето, когато не са на работ, каза министърът.
Седмичната почивка извън кабината - само в защитени паркинги
Предложението седмичната си почивка шофьорите да прекарват в хотел, а не кабината на тира, ще създаде сериозни трудности за превозвачите, най-вече заради изискването на застрахователите товарите и камионите да не се оставят без надзор, изтъкна министърът. По този въпрос българската страна е готова да се съгласи, само когато има изградени паркинг зони с охрана и необходимите условия за шофьорите. Вчера еврокомисар Булц заяви на срещата с Борисов, че такива паркинги ще бъдат изградени с еврофинансиране.
Как ще се плащат командировките
По думите на Московски няма методика за изчисляването на бъдещите ставки за командировъчните, а уверенията на Брюксел, че същите правила ще важат и за компаниите от трети страни са трудно изпълними, защото ЕС няма правомощията и механизмите реално да ги контролира. Предложението на българската страна е начисляването на командировъчните, спрямо законодателството в държавата, в която пребивава даден водач, да става след 7 последователни дни работа за месец.
По четвъртата тема, за каботажите превози, министърът изтъкна, че българската държава е готова на отстъпки за този тип превози за броя на дните и операциите на месец.
Ивайло Московски
Министърът ще направи тази стъпка, ако се приемат промени в правилата за превозвачите, с които българският бизнес не е съгласен
Фактор Фактор
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас