NASA направи нова решителна стъпка към възраждането на свръхзвуковия полет в САЩ. Експерименталният самолет X-59, проектиран да лети по-бързо от скоростта на звука без да създава оглушителния звуков тътен, извърши първите си такси тестове (рулиране) по пистата в базата Plant 42 в Палмдейл, Калифорния.
Радикален дизайн без прозорци отпред
С дължина от 30 метра и изключително издължен корпус, X-59 се отличава с иновативен подход към аеродинамиката и управлението. Самолетът няма предно стъкло – пилотите разчитат на външна визуална система (XVS), която чрез камери и добавена реалност им показва изгледа отпред.
Целта: да се елиминират ударните вълни, които причиняват звуковите експлозии при преминаване на звуковата бариера. Вместо това, NASA се стреми към т.нар. „тих свръхзвуков полет“, при който на земята се чува само приглушено „тупване“, а не гърмеж.
Наземни изпитания и следващите стъпки
По време на текущите изпитания тестовият пилот Нилс Ларсън управлява самолета по пистата на ниска скорост, за да се тества поведението на системите за управление и спиране. Предстои високоскоростно рулиране, при което самолетът ще достигне скорости, близки до излитане.
Паралелно с това, NASA продължава изпитанията по други оси:
- Симулации на полет и аварии (май 2025)
- Контрол на скоростта на двигателя (април 2025)
- Изпитания с форсаж (afterburner tests) в началото на 2025
- Аеродинамични тестове в свръхзвукова аеродинамична тръба съвместно с японската JAXA (юли 2025)
От тестовете към реални полети
След успешното завършване на наземните етапи, NASA ще започне полетна кампания над населени райони. Целта е да се измери как хората на земята възприемат „тихия тътен“, предизвикан от преминаването на X-59 през звуковата бариера.
Това е ключова стъпка към отмяна на десетилетната забрана за свръхзвукови полети над континенталните Съединени щати, въведена именно заради силния шум от класически свръхзвукови самолети като Concorde.
Завръщане на свръхзвуковата ера?
Ако технологията на X-59 се докаже, тя може да революционизира гражданската авиация, като съкрати значително времето за междудържавни и междуконтинентални полети. Освен в пътническия транспорт, „тихият свръхзвук“ би могъл да се използва и в спешна медицинска помощ, хуманитарни мисии и аварийни ситуации, където всяка минута е решаваща.


Коментари (0)