24 Ноември, 2024

Асоциация Хидроенергия с Позиция за готвените промени в Закона за енергетиката

Асоциация Хидроенергия с Позиция за готвените промени в Закона за енергетиката

В последните дни се появи информация за готвен от Министерството на енергетиката проект за промени в Закона за енергетиката, с които за производителите на електроенергия от възобновяеми източници се въвежда подобие на „договори за разлика“ – при случаите, в които борсовата цена е по-ниска от преференциалната за съответният производител, Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ ще му заплаща компенсация до преференциалната цена, а в обратния случай от  производителя ще бъде изземан доход в размера над същата преференциална цена.  В петък, 03.06.2022 г., законопроект с подобен смисъл беше внесен в Народното събрание от трима народни представители.

Подготвяните промени са важна законова промяна, която

НЕ е обсъждана със засегнатите сектори

Във връзка с това Асоциация Хидроенергия заявява:

1. При последната промяна на ценовото регулиране на производството на електроенергия от възобновяеми източници беше въведен механизмът на т.нар. премии, при който КЕВР определя прогнозна пазарна цена и производителите получават разликата между нея и определената им преференциална цена. Произведената електроенергия се продава на свободния пазар, като рискът от промени в цените остава за сметка на производителите. Този риск е най-голям за производителите на електроенергия от ВЕЦ. С въвеждането на този модел държавата прие, че е справедливо пазарните участници да бъдат изложени на рисковете на пазара и финансовите им резултати да зависят до голяма степен от тях. Сега, когато ситуацията на пазара е значително променена и пазарните рискове действат в посока, положителна за производителите, държавата се готви да реши, че е време за въвеждане на друг механизъм. Намираме такава политика за непоследователна и несправедлива.

2. Както и да бъде наричан, описаният нов механизъм по същество представлява изземване на приходи на засегнатите електропроизводители. В този смисъл, той е в абсолютно противоречие с насоките на Европейската комисия (Communication-energy-markets.pdf (euractiv.com)), която определя за единствено допустимо въвеждането на допълнителен данък върху приходите/доходите на енергийните компании, при едновременното спазване на следните два базисни принципа:
Действието на подобен данък да бъде ограничено във времето 
Въведеният данък да бъде неутрален спрямо технологията за електропроизводство, т.е., да се прилага за ВСИЧКИ технологии за производство на електрическа енергия.
Очевидно, и двата критерия НЕ са спазени в изтеклите идеи за законодателни промени. Описаното допълнително облагане би засегнало само ВЕЦ и вятърни електроцентрали и няма да се отнася за никоя от другите технологии. Убедени сме, че особено неспазването на втория критерий ще бъде отчетено от европейските съдилища, ако такива промени бъдат приети, и ще доведе до нови финансови санкции за държавата.

3. В случай, че държавната власт в Република България все пак прецени, че въвеждането на такъв данък е целесъобразно, той трябва да бъде наложен на ВСИЧКИ електропроизводители в страната и да бъде определен като процент от реализираната борсова цена над определен минимум. Конкретното ни предложение би било на облагане да подлежат получените приходи над цена от 200 лв/MWh (освен ако преференциалната цена за съответния производител не е по-висока), като процентът на облагане бъде 80%. Това е цената, над която Министерският съвет реши да компенсира стопанските потребители на електроенергия за месеците май и юни 2022 г., т.е. висшият орган на изпълнителната власт приема тази цена за пазарна, справедлива и поносима). В съответствие с указанията на Европейската комисия, тази промяна следва да действа за ограничен период (до края на 2022 г.).


Считаме за неприемливо и необяснимо отношението на държавните институции към водноелектрическите централи, особено в кризисен период за енергетиката, в който енергията от възобновяеми източници става все по-необходима.

Напомняме също, че

ВЕЦ са единствените, които заплащат цена за ползвания ресурс

(такса за водоползване), последно актуализирана и съответно значително завишена през 2021г.

Целта ни като Асоциация, е да осигурим адекватна пазарна среда за функциониране на нашите членове, както и да ги защитим от регулаторната нестабилност, на която са подложени през последните 7-8 години, чрез нелепи промени в наредби и поставяне на абсурдни изисквания със задна дата, много от които системно отхвърляни от административните съдилища.

Всичко изброено говори за повърхностно и непрофесионално отношение към спецификите на подотрасъла на ВЕЦ или за опит за ликвидация на действащи централи.

С оглед на изложеното, настояваме за незабавно провеждане на срещи с всички институции, ангажирани с регулаторната рамка за ВЕЦ. На тези срещи очакваме изпълнителната власт да изясни намеренията си за законодателни промени, както и да изложим аргументите си против готвените промени.

Сподели:

Слънчево и малко по-топло

Максимални температури между 5° и 10°

Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш

Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит

Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен

Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен