В последните дни се появи информация за готвен от Министерството на енергетиката проект за промени в Закона за енергетиката, с които за производителите на електроенергия от възобновяеми източници се въвежда подобие на „договори за разлика“ – при случаите, в които борсовата цена е по-ниска от преференциалната за съответният производител, Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ ще му заплаща компенсация до преференциалната цена, а в обратния случай от производителя ще бъде изземан доход в размера над същата преференциална цена. В петък, 03.06.2022 г., законопроект с подобен смисъл беше внесен в Народното събрание от трима народни представители.
Подготвяните промени са важна законова промяна, която
НЕ е обсъждана със засегнатите сектори
Във връзка с това Асоциация Хидроенергия заявява:
1. При последната промяна на ценовото регулиране на производството на електроенергия от възобновяеми източници беше въведен механизмът на т.нар. премии, при който КЕВР определя прогнозна пазарна цена и производителите получават разликата между нея и определената им преференциална цена. Произведената електроенергия се продава на свободния пазар, като рискът от промени в цените остава за сметка на производителите. Този риск е най-голям за производителите на електроенергия от ВЕЦ. С въвеждането на този модел държавата прие, че е справедливо пазарните участници да бъдат изложени на рисковете на пазара и финансовите им резултати да зависят до голяма степен от тях. Сега, когато ситуацията на пазара е значително променена и пазарните рискове действат в посока, положителна за производителите, държавата се готви да реши, че е време за въвеждане на друг механизъм. Намираме такава политика за непоследователна и несправедлива.
2. Както и да бъде наричан, описаният нов механизъм по същество представлява изземване на приходи на засегнатите електропроизводители. В този смисъл, той е в абсолютно противоречие с насоките на Европейската комисия (Communication-energy-markets.pdf (euractiv.com)), която определя за единствено допустимо въвеждането на допълнителен данък върху приходите/доходите на енергийните компании, при едновременното спазване на следните два базисни принципа:
• Действието на подобен данък да бъде ограничено във времето
• Въведеният данък да бъде неутрален спрямо технологията за електропроизводство, т.е., да се прилага за ВСИЧКИ технологии за производство на електрическа енергия.
Очевидно, и двата критерия НЕ са спазени в изтеклите идеи за законодателни промени. Описаното допълнително облагане би засегнало само ВЕЦ и вятърни електроцентрали и няма да се отнася за никоя от другите технологии. Убедени сме, че особено неспазването на втория критерий ще бъде отчетено от европейските съдилища, ако такива промени бъдат приети, и ще доведе до нови финансови санкции за държавата.
3. В случай, че държавната власт в Република България все пак прецени, че въвеждането на такъв данък е целесъобразно, той трябва да бъде наложен на ВСИЧКИ електропроизводители в страната и да бъде определен като процент от реализираната борсова цена над определен минимум. Конкретното ни предложение би било на облагане да подлежат получените приходи над цена от 200 лв/MWh (освен ако преференциалната цена за съответния производител не е по-висока), като процентът на облагане бъде 80%. Това е цената, над която Министерският съвет реши да компенсира стопанските потребители на електроенергия за месеците май и юни 2022 г., т.е. висшият орган на изпълнителната власт приема тази цена за пазарна, справедлива и поносима). В съответствие с указанията на Европейската комисия, тази промяна следва да действа за ограничен период (до края на 2022 г.).
Считаме за неприемливо и необяснимо отношението на държавните институции към водноелектрическите централи, особено в кризисен период за енергетиката, в който енергията от възобновяеми източници става все по-необходима.
Напомняме също, че
ВЕЦ са единствените, които заплащат цена за ползвания ресурс
(такса за водоползване), последно актуализирана и съответно значително завишена през 2021г.
Целта ни като Асоциация, е да осигурим адекватна пазарна среда за функциониране на нашите членове, както и да ги защитим от регулаторната нестабилност, на която са подложени през последните 7-8 години, чрез нелепи промени в наредби и поставяне на абсурдни изисквания със задна дата, много от които системно отхвърляни от административните съдилища.
Всичко изброено говори за повърхностно и непрофесионално отношение към спецификите на подотрасъла на ВЕЦ или за опит за ликвидация на действащи централи.
С оглед на изложеното, настояваме за незабавно провеждане на срещи с всички институции, ангажирани с регулаторната рамка за ВЕЦ. На тези срещи очакваме изпълнителната власт да изясни намеренията си за законодателни промени, както и да изложим аргументите си против готвените промени.
Още от България
Слънчево и малко по-топло
Максимални температури между 5° и 10°
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен