26 Декември, 2025

Неравностойна размяна

Неравностойна размяна

Димитър Бочев, Портал "Култура"

Съзнаваме ли го, или не, всяка война, била тя гражданска, междудържавна или световна, политическа, националистична или религиозна, е морално предизвикателство и морално изпитание – не само за воюващите. Така е във всяка фронтово битка – изпитанията на оръжията неусетно, но неизбежно прерастват в изпитание и на нравствените устои на воюващите бойци, народи, че и цели цивилизации. Сражавайки се за земи, идеи, идеологии и религиозни и националистични доктрини, воюващите винаги водят и една друга, невидима морална битка, сражават се, понякога без да подозират, и на страната на нравствеността или на безнравствеността, на справедливостта или на несправедливостта, на честта или на безчестието. При което често физическите победи на единия или другия фронт се оказват морални поражения, а загубилите двубоя физически се оказват морални победители. И докато физическите победи и поражения са физически, оптически видими и безспорни, моралната равносметка е далеч по-трудна, по-разнолика и многолика – етичните категории оптика не ги лови, максимата на Екзюпери, че главното, същественото е невидимо за очите, е приложима към целокупното битие, с особена отчетливост обаче тази максима е съотносима към пожарищата на войните.

Най-общо казано несправедливи са завоевателните, имперските, грабителските войни, войните, които завладяват цели страни и народи, войните, които поробват политически и икономически. Справедливи, за сметка на това са освободителните, отечествените войни, войните за национална независимост, войните, водени в защита на човешките права и гражданските свободи на отделни народи, малцинства и етноси, на политически и религиозни общности и на социални съсловия. Ето защо, както писах преди време и по друг повод, една война може да бъде едновременно и справедлива, и несправедлива; и морална, и аморална, и добродетелна дори – зависи от коя камбанария я погледнем, зависи кой и как я интерпретира.

Бушуващата в Украйна война е справедлива, морална и отбранителна за изправилите се срещу руските нашественици украински бойци – за тях тази война е отечествена, противодействие на една безскрупулна колективистична и олигархична империя, решена да въдвори с огън и меч господството си над цял един свободолюбив съседен народ. Така е не само за украинците –

така е и за целия цивилизован свят

изграден върху фундаменталните библейски начала. Доколкото обаче Русия е формално християнска, а всъщност езическа, че и окултна, страна, страна на идеологизирани и политизирани канони и култове, фетиши и тотеми, същата война е със същата несъмненост несправедлива, завоевателна и имперска, едно брутално и с нищо непредизвикано нашествие, погром над суверенитета, над националната независимост и териториална цялост  на Украйна. Така вижда нещата Евроатлантическата общност, такъв е погледът на цялата ни цивилизация.

Преди да полетят куршумите, винаги политат думи и образи: всяка война започва с пропаганда – с пропаганда започна и украинската война. А пропаганда, установи виртуозният пропагандатор и идеолог Гьобелс, се прави не с истина, а с лъжа. Така че неуморно лансираната от руските средства за масова информация теза, че, видите ли, Киев е убежище на закоравели милитаризирани екстремисти и фашисти, превърнали се в заплаха не само за украинския народ, а и за цяла Русия, не хваща вяра. Крайната украинска десница е най-немощната политическа групировка в страната – рейтингът ѝ е около процент и половина. Подобен рейтинг не може да бъде заплаха за една нация, камо ли международна опасност. Освен това в хода на ВСВ Украйна е пострадала от нацизма не по-малко жестоко от самата Русия, а подобни исторически уроци са незабравими – болката от тях не отболява цели поколения наред. Като добавим и еврейския произход на Зеленски, и активното участие на предците му в епохалната битка с нацизма, тезата за фашизирана и нацифицирана Украйна става съвсем несъстоятелна. Така че който иска да открие фашисти и нацисти, екстремисти и шовинисти, да ги потърси не в Киев, а в Кремъл – там те са в изобилие.

Ако актуалните доводи са безпомощни да оправдаят руската агресия, историческите фактори в този смисъл са направо нищожни. Интересна историческа съпоставка прави Алексей Толстой: „Има две Русии. Първата е Киевската. Тя има корените си в световната или поне в европейската култура. Тази Русия разбира идеите за доброто, за честта, за свободата и справедливостта така, както ги разбира и западният свят. Но има и втора Русия – Московската. Това е Русия на тайгата, тя е монголска, дива, зверска. Тази Русия превърна в свой национален идеал кървавия деспотизъм и дивата ярост. Тази Московска Рус открай време бе, е и ще бъде пълно отрицание на всичко европейско и заклет враг на Европа.” А унаследената от Киев и отхвърлената и потъпкана от Москва европейска традиция е ренесансова – традиция на хуманизма, на просвещението, на демократизирането на Стария континент, а оттам – и на целия свят, традиция на социалния прогрес. От което пък следва, че, воювайки срещу Украйна,

Кремъл воюва и срещу духа на времената ни

срещу най-животворните надежди на милиони хора от безчет държави, националности, раси, класи и етноси. Тази повтаряла се в една или друга форма неведнъж през вековете и хилядолетията титанична битка срещу фундаменталните перспективи на една или друга епоха не е спечелил още никой император – няма да я спечели и кагебистът Путин. Той беше загубил тази проклета война морално, още преди да я започне, а вече я губи и физически – ден след ден все по-несъмнено. Казаното ще рече, че Кремъл  ще загуби битката окончателно и тотално – дори само защото времето си има свои собствени закономерности, то върви към свои собствени цели на свой собствен ход, ход, който е обективен и не се съобразява с тщеславието и грандоманията на един или друг самодържец.

Моралното превъзходство на Украйна е видимо за целия свят. Не само защото украинците воюват за отечеството си, за живота на най-близките си и скъпи хора, за собствените си домове, а и поради средствата, с които двете страни воюват, както и според начина, по който водят бойните действия. Докато украинските фронтоваци воюват срещу руската имперска армия и само срещу нея, руснаците воюват все по-малко с украинските бойни части, от които се страхуват панически, и все повече с невъоръжения украински народ, с цивилното население – с украинските жени, старци и деца, с техните къщи, детски градини, училища и болници, с мирни улици, селища и предприятия, язовири и електроцентрали. Те са по-лек противник, защото не стрелят обратно, но това варваризира допълнително войната и превърна редовната руска армия в монголска орда, отвратила чрез плячкосванията и издевателствата си над мирни граждани и Европа, и света.

Рицарите в този морално неравностоен двубой са украинците, докато руснаците са вероломните нашественици, страхливите и подли завоеватели, насилници и грабители. Чрез подбора на целите си и чрез рицарствения си начин на воюване украинците спечелиха симпатиите на целия свят, отвратен от жестокостта, коварството и цинизма на Кремъл. Защото, колкото и убийствени да са, международните войни също си има свои джентълмени и свои подлеци, свои закономерности и свои лимити – включително и лимити нравствени. Днес тези лимити не позволяват употребата на оръжия за масово поразяване, с които Москва непрекъснато заплашва и шантажира и Украйна, и целия Запад. Тези лимити не позволяват и разграбването на частни домове, което руските гвардейци и техните командири правят ден след ден. Тези лимити предполагат хуманно отношение към военнопленниците, което е присъщо на украинците и е като че ли природно чуждо на манталитета на руските воини. Да грабиш и изнасилваш, да взривяваш родилни домове и детски градини, да разстрелваш бременни жени и беззащитни старци, значи да отвратиш човечеството. Москва го постигна още в първите дни на агресията и неслучайно се оказа доста самотна и изолирана в този конфликт – сама срещу целия цивилизован свят. Който подкрепи и подкрепя Украйна – не само морално.

Легендата, че в Украйна цари беззаконие и мракобесие, на което, видите ли, нахлулите червеноармейци трябва да  сложат край, също е цяла-целеничка изфабрикувана в руските пропагандни лаборатории. Истината е обратна: до войната Украйна беше една мирна и спокойна, просперираща и проевропейски ориентирана държава. За разлика от имперска Русия, тази държава нямаше външнополитически конфликти, нямаше и реваншистки амбиции – нито към далечни, нито към съседски народи. Тази държава разчиташе на международните гаранции на Запада и на Кремъл.

Гаранции, получени след като Киев се подчини на външния натиск

и се съгласи да предаде целия си ядрен арсенал на Руската федерация. И гаранции, които отново (за кой ли път в историята!) не проработиха. Причината за провала? Тя ни е добре позната от миналото: наивността и малодушието на Запада, неговата бакалщина, дребнобуржоазната му ограниченост, филистерският му манталитет. Преди почти век всички тези фактори обслужиха завоевателните попълзновения на Хитлер в цяла Европа, а днес обслужват със същата готовност и завоевателните попълзновения на Путин. А може би и не съвсем – нещичко от кървавите уроци на историята това невъзприемчиво човечество все така понаучи – днес целият Свободен свят се обедини монолитно срещу агресора и подкрепи всячески Украйна. Обединихме се в смисъла на християнската ни цивилизация – рамо до рамо с жертвата и срещу палача. Един новороден съюз, който чрез победния марш на украинските въоръжени сили е на път да доведе до разпадането на извечния източник на конфликти, агресии, деспотизъм и кръвопролития – Руската федерация.

Като че ли за да измие срама от челото на сънародниците си, още преди два века Пушкин пише: „Ние получихме от Украйна всичко: култура, език, религия, музика, философия и даже високия стил на живот. А ѝ се  отплатихме с национално угнетение и крепостничество! Неравноценна размяна! За това, че получихме правото да се наричаме хора, ние сме длъжни не само един век да се прекланяме пред Украйна и украинците.” И ако преди векове размяната между Русия и Украйна е била  неравностойна, още по-неравностойна е тя днес, когато Кремъл се отплаща за цивилизоваността, с която го дари исторически Украйна, с империализъм и смърт, с кръвопролития, с мракобесие и издевателства над цял един доблестен народ. Чиято кауза е на път да победи и да преобърне съотношението на силите – както морално, така и физически. При това – не само в Европа!…

Сподели:

Коментари (0)

Съпредседателите на „Да, България“  отдадоха почит на жертвите на “Възродителния процес”

Съпредседателите на „Да, България“ отдадоха почит на жертвите на “Възродителния процес”

Според Ивайло Мирчев, смъртта на малката Тюркян, най-невръстната жертва на тоталитарния режим, се е превърнала в символ — трагичен, болезнен и вечен

Жълт код за ниски температури в 10 области на Северна България

Жълт код за ниски температури в 10 области на Северна България

Минималните температури в повечето райони са между минус 5 и 0 градуса, а в котловините и по високите полета на места може да е и по-студено

Държавници и политици с пожелания за Рождество

Държавници и политици с пожелания за Рождество

Нека Коледа даде сила и сплотеност на всички българи! пожела премиерът в оставка Росен Желязков