24 Ноември, 2024

Опит за рестарт на полетите София-Скопие

Опит за рестарт на полетите София-Скопие


На 11 февруари ще се състои полет между София и Скопие, с който ще се направи опит да се рестартират въздушните съобщения между двете страни, които съществуваха преди години, но бяха прекратени зарази липсата на икономическа ефективност, предаде специалният пратеник на БГНЕС Георги Пашкулев.

Транспортната инфраструктура между България и РС Македония е в окаяно състояние. Това са единствените две съседни държави в Европа, а може би и в света, които нямат никаква нормална транспортна връзка помежду си – нито високоскоростен път, нито жп линия. Така разстоянието между София и Скопие, което е около 200 км, се взима за 4-5 часа.

По границата има и три КПП – Гюешево-Деве Баир, Логодаж-Делчево и Златарево-Ново Село, но нито един от тях не е модерен и повечето се нуждаят от ремонт. Има и парадоксален случай – напълно изграден от македонска страна преди 20 години КПП Клепало, който буренясва, защото от българска страна няма построена отсечка.

Коридор №8, който трябва да свързва България с РСМ и Албания, също не съществува и е на практика Коридор №0. Всички правителства до момента са твърдели, че изграждането на транспортната инфраструктура между двете страни е техен приоритет, но до ден-днешен така и нищо не е построено, въпреки подписаните безброй меморандуми.

Полетът София-Скопие се предвижда да кацне около 10.45 часа българско време на летището в главния град на РС Македония. С него ще летят министрите на транспорта на двете страни Николай Събев и Благой Бочваровски. Заедно с тях в самолета ще бъдат представители на транспортните ведомства и на туроператорските фирми.

В Скопие се очаква да има нов кръг от преговори, на който да се обсъдят възможностите за създаване на редовна линия. Тя, най-вероятно, може да заработи през март.

Идеята за възстановяване на въздушните връзки между двете страни бе предложена от българския премиер Кирил Петков по време на посещението му в РСМ на 18 януари. Той я предложи с мотива, че не е редно между двете столици да няма полети и да се налага да се лети през трети страни.

Припомняме, че въздушната линия София-Скопие е съществувала за кратко и е била закрита през 2010 г. Оттогава всички правителства повтарят, че има предпоставки за такава линия, но повече от десетилетие тя така и не беше възстановена.

През 2014 г. Асоциацията на българските авиокомпании подготви доклад относно възможностите и перспективите за разширяване на сътрудничеството по линия на въздушния транспорт между България и РС Македония, в който се констатира, че има „период на затишие“ в областта на гражданските въздушни превози. Отчита се, че в България вече е налице необходимата инфраструктура като летища, система за обслужване на въздушното движение, конкурентоспособни авиопревозвачи, организации за техническо обслужване, учебни центрове и т.н., което е добра предпоставка за възобновяване на пряката въздушна линия. Но въпреки тези параметри полети между София и Скопие няма. Основната причина това да не се случи е, че въздушната линия е финансова нерентабилна. /БГНЕС
Сподели:

Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш

Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит

Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен

Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен

Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси

Младите хора са моралният компас