Трябва ли да се сменя съединителя? Безспорно. Така зададеният въпрос е с доста ясен отговор.
Защо?
Накратко:
• Усетите ли вибрации при ускорение, може би съединителят е заминал и е за смяна. Какво означава това за автомобила?
• Съединителят е механично задвижващо устройство и на практика представлява връзката между валовете и комплекс от разнообразни машинни елементи като зъбни колела, скоростна кутия, барабани...
• Тази връзка е от драматично значение за адекватното функциониране на Вашия автомобил. Чрез нея се транспортира ефективно кинетична енергия от въртящия момент при маховика към коляновия вал на двигателя и до задвижващия вал на ръчната скоростна кутия.
• По този начин на практика съединителят реализира трансфер на енергия и баланс на общото функциониране на компонентите на двигателя. Съответно ако този трансфер е дискредитиран, ще усещате сериозни вибрации при палене и ускорение на автомобила, което е сигурен признак, че е дошло време за смяна на съединителя.
• Ако игнорирате тези вибрации при ускорение и не смените съединителя, следва рязка амортизация на много компоненти едновременно.
• Резултатът може да е, че ще платите огромна цена за ненавременна смяна на съединител.
Затова този въпрос опира до отговорността и рационалното, компетентно отношение към автомобила. По-добре да платите единична цена за труд при смяна на съединител, отколкото да платите цената на сериозния ремонт на автомобила.
Но не е толкова просто...
Оттук следват 2 важни въпроса...
Кога точно се сменя съединителят на автомобила?
Наблюдавайте поведението на колата си, за да уцелите момента. Трябва да откроите ключовите признаци за смяна на съединител и да реагирате навреме.
Ето водещите сред тях:
• Щом дискът на съединителя се износи, двигателят ще работи, без да предава мощност към трансмисията – особено при ускорение или специфично натоварване на автомобила. В резултат ще започнете да усещате, че колата някак губи мощност.
• Лагерът на съединителя също може да се износи. Следствие от износването е все по-трудна работа на механизма на съединителя, а конкретни симптоми са шум, вибрации и тракане при ускорение. В този момент става ясно, че най-малкото лагерът на съединителя е заминал и е за смяна.
• Маховикът също може да се „предаде“. Ако са налице счупени и/или износени зъби, може да се стигне до неправилно включване на стартера и проблеми при палене на автомобила.
Когато става дума за толкова важни компоненти от системата на автомобила, не бива да се рискува. При отчитане на някои от тези признаци потърсете компетентни съвети за сигурност при пазаруването на тези авточасти.
Един от съветите е да внимавате за търговски капани и да се оглеждате зорко за честни експерти.
Следва водещ признак на отговорност, компетентност и честност по темата...
Трябва ли непременно да се сменя и маховикът при всяка смяна на съединител?
Общият отговор е: За всеки случай Да.
Реално например един чисто нов комплект съединител с демпферен маховик е окончателно решение на казуса, демонстриран от притреперването на автомобила.
Ще срещнете доста механици, които ще Ви кажат, че е хубаво „всичко заедно да се направи“.
По принцип няма лошо...
Но цената за смяна на комплект съединител и маховик си е по-висока определено. Трябва да изберете точните модели. Да се консултирате. Да се доверите, че майсторът може да свърши всичко, без проблеми. А и не забравяйте, че той има явен икономически интерес да сключи по-сериозна сделка. Но Вие имате ли такъв интерес? Това е съвсем друг въпрос.
Въпрос на отговорност, компетентност и честност.
Защото цената за смяна на комплект съединител и маховик може да варира от 150 до 300 лева и нагоре. А в настоящата ситуация на избуяла в цените инфлация това нагоре може да е в космически измерения. Даже може да стигнат 1700-2000 лева цените за нов съединител и маховик. Сега цените се променят сериозно, затова всички приказки са прибързани. Важен е конкретният случай.
А в конкретния случай често може да е прибързано да се сменят едновременно съединител и маховик наизуст, по навик. И особено без майсторите да са погледнали конкретно маховикът в какво състояние е. Има ситуации, в които, ако последният не е заминал, е напълно резонно да смените само съединител. А това кое на майстора му е по-изгодно не е фактор за Вашия избор. Ако майсторът е честен, ще направи обективна диагностика, а няма да Ви занимава с „ами то по принцип...“.
Реалността е, че маховикът може да се сменя сравнително по-рядко – след осъществена адекватна и професионална диагностика.
Той определено е за смяна винаги, щом се сменя диск на съединител на автомобил с голям пробег.
Тогава често се случва разбиване на леглото на маховика към коляновия вал. Проблем може да създаде и неправилно монтиране на предния маховик. Също така цялостна смяна е адекватна, когато трябва да се премине от демпферен към твърд маховик.
За Вашия конкретен казус е най-добре да потърсите компетентни и специализирани съвети за смяна на съединител и маховик заедно. Защото цената на евентуалната грешка най-вероятно ще е доста висока.
За да не я платите, насочете енергията си към търсене на ефективната комбинация от отговорност, честност и компетентност по темата.


Коментари (0)