"Загуба на пространствена ориентировка от екипажа при нощни полети над море" - това е най-вероятната причина за настъпването на авиоинцидента със самолет МиГ-29 на 9 юни в Черно море.
Изтребителят, управляван от майор Валентин Терзиев, който загина, падна в морето по време на тактически учения на формированията за ПВО от Българската армия и авиационни формирования от ВВС - „Шабла 2021“. Черната кутия на изтребителя бе търсена в продължение на 2 седмици и извадена от 70 метра дълбочина, но със скъсан лентов кабел.
Днес от Министерство на отбраната оповестиха, че разследването на Служба „Военна полиция“ в интерес на авиационната безопасност е приключило с три основни версии за причините, като посочва една от тях за най-вероятна, а именно - загубата на пространствена ориентация.
Като съпътстващи причини в доклада се посочва: Неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите, от продължаване на насочването за сближение и атака при положение, че скоростта на падане на мишената СПМ-100 се е увеличила. Това неминуемо води до повишаване динамиката на сближение и възможен дефицит от височина и време за безопасно излизане от атака.
Втора съпътстваща причина са особености на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори. И трето: неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака.
Двете версии, които са отхвърлени като малко вероятни са: отказ на авиационната техника в полет и разрушаване на изтребителя или поразяване на пилота от осколки вследствие разрива на ракетата.
Според комисията нормални условия на полета има до момента на констатиране, че скоростта на мишената се увеличава спрямо нормалната очаквана. След тази констатация увеличаването на динамиката на сближение с целта чрез подаване на команди за увеличаване на скоростта до 800км/ч и намаляване на височината до 2000м, с цел да се осигури повече време за работа по мишената на фона на по-бързата ѝ загуба на височина, води до усложнени условия на полета. В етапа на снижението и сближението с целта пилотът се стреми да поддържа визуален контакт с нея, като управлява изтребителя така, че да я държи визуално в горната част на ИЛС (индикатор на челното стъкло). Този факт, съвместно с плавното снижение, създава зрителна илюзия у пилота, че целта се намира над него. В динамиката на сближение и атака по мишената, вниманието на пилота е концентрирано върху захвата на целта и работата с органите за управление на въоръжението в кабината, а не върху параметрите на полета (скорост, височина, пространствено положение). След пуска на ракетата, пилотът предприема стандартния маньовър за излизане от атака надясно. Комисията счита, че тук ситуацията прераства в сложна. Запасът от височина, който е притежавал самолетът след пуска на ракетата, е дала допълнителна увереност на пилота, че ще излезне безпроблемно от атака, тъй като в съзнанието на пилота до момента полетът за сближение и атака е бил контролиран и управляем. Започването на завоя надясно с висока скорост (над 900км/ч) в режим на снижение води до прерастването на ситуацията в аварийна.
Комисията счита, че до последния момент на полета пилотът не е възстановил правилната ориентация за положение в пространството и затова не е предприел действия за излизане от аварийната ситуация, което е довело до прерастване на ситуацията в катастрофална. Основание за тези заключения е фактът, че в последния момент преди прекъсване на радиовръзката и изчезване на отметката на изтребителя от радара пилотът със спокоен глас започва стандартния доклад за изключване на главния включвател на системите за управление на въоръжението и за нормалната работа на двигателите.
“Такива случаи са описани в авиационно-психологическите изследвания като оптическа илюзия, наречена „очарование“. Тя възниква когато пилотът концентрира цялото свое внимание само върху един обект или прибор. Това е особено характерно при атака когато вниманието се фиксира само върху целта. Стремежът за поразяване на целта е толкова силен, че другите параметри на полета губят своята значимост в съзнанието на пилота”, пише в доклада.
Министърът на отбраната има готовност да предостави изготвения доклад от Военна полиция на прокуратурата, която продължава разследването по реда на Наказателно-процесуалния кодекс. До 3-4 седмици предстои да бъде снет и записът от т.нар. черна кутия в специализирана лаборатория на производителя в Руската федерация.
Началникът на отбраната е заповядал да се оцени степента на приложимост на регламентиращите документи, касаещи летателната дейност във ВВС при съществуващите ограничения на летателен ресурс. Бяха изпълнени необходимите мерки за недопускане на аварийни ситуации и се възстановява плановата летателна дейност на изтребителната авиация, съобщава БГНЕС.
България
Военна полиция за падането на МиГ-а: Загуба на пространствена ориентация от пилота (обновена)
![Военна полиция за падането на МиГ-а: Загуба на пространствена ориентация от пилота (обновена)](/static/downloads/uploads/Images_3/M/bgr_mig-29.jpg)
Още от България
Летище София вече носи името "Васил Левски"
Президентът Радев издаде указ за това, с днешна дата
БЗНС: Свободата, демокрацията и независимостта не са за продан
"В тази нова реалност, в която идеологиите се сменят, а геополитическият баланс се размества, ние трябва да защитим фундаменталните ценности, които ни определят."
Пеевски: МВР и Прокуратурата да защитят държавността от шайката на Костадинов
"Държавата, в лицето на своите институции трябва да се противопостави на тези фашизоидни анархисти"