6 Декември, 2025

Ирландия не я чака нищо добро

Ирландия не я чака нищо добро


С края на преходния период за Брекзит в края на годината, най-тежки последствия се очертават за Ирландия - поскъпването заради митата ще е значително. Но поне няма рискове северноирландският конфликт да пламне отново, коментира Давид Ел за Дойче веле.

Географски Ирландия е в северозападния край на ЕС, но покрай Брекзит тя без да иска, се оказа в самия му център: републиката е единствената, която има сухопътна граница с Обединеното кралство, ако не се смята по-скоро незначителната отвъдморска територия Гибралтар. Краят на преходния период на 31-и декември ще доведе до огромни промени в търговията и в придвижването през границата, а по-всяка вероятност - и до сериозни проблеми. Надали ще има друга страна от ЕС, за която последствията да са толкова тежки.

След отпадането на границата между Република Ирландия и Северна Ирландия, която е част от Великобритания, икономиките и от двете страни преживяха небивал разцвет. Един твърд Брекзит може да унищожи всичко.

Споразумението за бъдещите британско-европейски отношения остава под въпрос - ЕС и Великобритания се готвят по-скоро за провал на преговорите, но най-важната пречка от ирландска гледна точка вече бе отстранена: Брюксел и Лондон се споразумяха по съдържанието на Протокол за Северна Ирландия, който ще е валиден и в случай на Брекзит без сделка.

В Северна Ирландия - сравнително по-мек Брекзит

По силата на този протокол, митническата граница на практика се измества в Ирландско море (което разделя островите Великобритания и Ирландия), така че митнически контрол ще е необходим само при търговията между Северна Ирландия и останалите части на Обединеното кралство.

Така се избягва твърдата граница към Република Ирландия, а хората и стоките ще могат и занапред да преминават без контрол. От гледна точка на Дъблин това е важно, защото много от произвежданите в Република Ирландия стоки се транспортират от пристанищата на Северна Ирландия. За нея пък това означава, че най-лошите й опасения относно вероятните затруднения в снабдяването с хранителни продукти няма да се сбъднат. Проблемът не е в това, че липсват капацитети за контейнери - предизвиканата от коронавируса криза значително намали обема на превозваните по море стоки. "Със същинския проблем ще се сблъскат търговците, които работят с нетрайни стоки", казва Том Ферис от ирландския Институт за международни и европейски отношения (IIEA).

Големият транспортен въпрос

Най-бързият маршрут за връзка между Ирландия и останалата част от ЕС преминава през Южна Великобритания и отнема 20 часа, при което са нужни само две кратки пътувания с ферибот. Този "сухопътен мост" се използва годишно от 150 000 товарни камиона. Освен това и в бъдеще остава да важи споразумението, според което транзитно превозваните стоки няма да бъдат подлагани на обстоен митнически контрол.

"Това е добре, но само ако превозните средства се движат безпроблемно и не се стига до транспортен хаос в Довър", казва Ферис пред ДВ и добавя: "Не мога да си представя обаче, че британските власти ще обработват с предимство ирландските товарни камиони". С други думи, логистични съображения биха могли да принудят транспортните фирми да се откажат от сухопътния мост, преминавайки вместо по него, по по-дълги и скъпи маршрути, които пряко свързват Ирландия и континентална Европа.

Цената на Брекзит

Цените в Ирландия ще се повишат най-вече след 1 януари, когато вносните стоки вече ще се обмитяват. В случай на Брекзит без сделка, влизат в сила правилата на Световната търговска организация /СТО/. Ирландският институт за социални изследвания ESRI изчисли през 2018-а, че при твърд Брекзит разходите за живот ще се увеличат с 2 до 3 процента или - средно увеличение от 900 до 1350 евро годишно на домакинство.

Съществуваха редица опасения, че Брекзит може да застраши крехкия мир в северноирландския конфликт. Все пак Протоколът за Северна Ирландия гарантира свободното пътуване през границата, а това е едно от най-важните условия в подписаното от британското правителство Великденско споразумение от 1998-а, което постави основата за мир след продължилите с десетилетия въоръжени сблъсъци.

В Ирландия възлагат впрочем надежди на новия американски президент Джо Байдън, който има ирландски корени. Известно е, че той се застъпва за сключването на сделка за Брекзит и за свободното придвижване на острова без граница.



Сподели:

Коментари (0)

Сикорски към Мъск след апела му за ликвидация на ЕС: Иди на Марс!

Сикорски към Мъск след апела му за ликвидация на ЕС: Иди на Марс!

Полският външен министър отбелязва, че посланието на Мъск за премахване на ЕС е харесано от скандалния експрезидент на Русия Дмитрий Медведев, който пише в коментарите: „Точно така.“

Задкулисна мрежа позволява на Русия да произвежда ракети „Искандер“, въпреки санкциите

Задкулисна мрежа позволява на Русия да произвежда ракети „Искандер“, въпреки санкциите

По трагична ирония семейство Митал помага за доставката на ракетите, които редовно поразяват собствения му стоманодобивен завод в Кривий Риг.

Без пробив в преговорите между Украйна и САЩ - според Уиткоф напредъкът зависи от Русия

Без пробив в преговорите между Украйна и САЩ - според Уиткоф напредъкът зависи от Русия

Еманюел Макрон заяви, че на 8 декември ще се срещне в Лондон със Зеленски, британския премиер Киър Стармър и германския канцлер Фридрих Мерц, за да направят общ преглед на преговорите по американския проект за прекратяване на почти четиригодишната война.