Корабът „Lady Dimine“, 160-метров зърновоз с капацитет 26 000 тона, е вторият кораб, който се готви да напусне пристанището на Констанца, натоварен със зърно от Украйна, предаде „Румъния Инсайдер“, цитиран от БГНЕС.
Корабът „Panamax Unity N“, превозващ над 71 000 тона царевица от Украйна, напусна пристанището на Констанца в края на април, като това е първият подобен транспорт от началото на войната.
"Подкрепата за украинския износ на зърно означава да се предотврати колосална вълна от световен глад, предизвикана от блокадата на украинските пристанища", заяви тогава Виорел Панаит, главен изпълнителен директор на зърнения терминал „Convex“, който обслужва превозите, цитиран от Cursdeguvernare.ro.
"Отплаването на трети кораб се очаква след шест дни, като се надяваме да ускорим темпото", коментира сега Панаит, цитиран от Economica.net.
"Като се има предвид злощастната ситуация, през която преминават нашите украински съседи, трябва да им помогнем с каквото можем", добави той.
Румънското пристанище на Черно море се превръща в един от малкото изходни пунктове за украинските селскостопански продукти. Залогът е голям за много страни, които зависят от доставките на зърно от Украйна, която преди войната изнасяше до 4,5 млн. тона селскостопански продукти месечно, което представляваше 12% от пшеницата, 15% от царевицата и 50% от слънчогледовото олио от целия свят. Посредничеството при тези потоци оказва огромен натиск върху румънския транспортен капацитет. За натоварването на кораб с капацитет 70 000 тона, какъвто е първият кораб, натоварен с украинско зърно, са необходими 49 влака и още толкова баржи или няколко хиляди камиона.
"Истинско затруднение", казва директорът на пристанище Констанца Флорин Гойдеа. "Войната в Украйна е предизвикателство, но и възможност", допълва той.
Притиснато от необходимостта да модернизира остарялата железопътна мрежа, правителството в Букурещ намери решение: възстановяване на 95 железопътни линии, датиращи от комунистическата епоха и блокирани от стотици години от ръждясали вагони.
"Това е проект на стойност 200 млн. леи, който е изключително важен, защото ще разблокира пътния трафик в пристанището и ще позволи увеличаване на управляваните запаси", подчерта Флорин Гойдеа.
Още от Свят
The Economist: Тръмп или ще изостави Киев, или ще се оттегли при лоша сделка
Съюзниците на Америка изразяват увереност, че новоизбраният президент "няма да продаде Украйна"
Гигантски екран показа флага на Украйна при посещението на Путин в Казахстан
Властите започнаха наказателно разследване по подозрение в хакерство
Срещу ядрен удар - в Атина приспособяват стари подземни тунели за бомбоубежища
Те биха поели десетки хиляди души.