Постоянен поток от кораби пренася зърно и метали от Украйна месец, след като първият кораб отплава през новия черноморски корабен коридор въпреки руските заплахи, съобщава БНР.
Повече от 30 кораба са акостирали в пристанищата в района на Голяма Одеса, откакто коридорът влезе в сила в средата на септември, показват данни за проследяване на кораби, с които разполага агенция Блумбърг. Техните товари включват около един милион тона зърно, каза по-рано тази седмица Дмитро Соломчук, депутат от комисията по земеделие на украинския парламент.
Това показва, че рисковият залог от страна на Киев не е просто символичен, като Украйна си възвръща част от контрола върху търговията от своите черноморски пристанища, посочва Блумбър.
Украйна установи своя временен маршрут от пристанищата в Голяма Одеса, след като Русия излезе през юли от сделката за безопасен коридор, подкрепена от ООН и Турция. Първоначално корабособствениците се притесняваха да правят бизнес в този регион, тъй като Русия заплаши да третира всички кораби, които плават към Украйна, като потенциално превозващи оръжия.
И все пак, докато броят на корабите по новия маршрут расте, присъщите рискове остават непроменени.
"Все още е опасно и много рисковано. Този нов алтернативен коридор ще увеличи износа на Украйна, но колко важен ще бъде, нека видим", каза генералният директор на компанията Ukragroconsult Сергей Феофилов.
В сряда президентът Владимир Путин каза по време на посещението си в Китай, че руски изтребители МиГ-31, оборудвани с ракети "Кинжал", ще патрулират в неутралните води на Черно море, но без да уточнява целта на това решение.
Украинските фермери са в разгара на жътвата и въпреки войната реколтата е по-голяма от очакваното, което прави износа в настоящото време жизненоважен. Дмитро Соломчук каза за Блумбърг, че страната ще се сблъска с криза в съхранението на зърно в рамките на няколко седмици, ако не се осъществяват такива експортни превози.
32-та кораба, които са посетили пристанищата на Украйна през месеца след 16-и септември, са имали общ капацитет от около 1,4 милиона тона, показват изчисления на Блумбърг, използващи данни на Marine Traffic. Това би било подобно на обема на доставки през подкрепяния от ООН и Турция коридор през първия месец, в който той оперираше, но все още представлява само една трета от обемите, преминали през този маршрут, когато той работеше най-ефективно.
Блумбърг отбелязва, че корабите вече внимават да плават по-близо до бреговете на членките на НАТО България и Румъния, за да намалят рисковете. Някои плавателни съдове, използващи новия маршрут, са изключили своите сигнали за местоположение, докато достигат черноморските пристанища, показват данни от проследяване на кораби.
Според данните, най-малко девет от корабите, акостирали в черноморските пристанища на Украйна, са били Panamax, които са сред най-големите кораби, транспортиращи зърно в световен мащаб, показвайки, че някои собственици на кораби са готови да рискуват да изпратят по-големи и по-скъпи кораби в Украйна въпреки потенциалната опасност.
Освен реколтата, корабите са превозвали и стоки като желязо. Първоначалният коридор на ООН позволяваше само превоз на зърно, хранителни продукти и торове, напомня Блумбърг.
Още от Свят
Украйна разработва няколко нови балистични ракети
Министърът на отбраната Рустем Умеров по-рано заяви, че към края на 2024 година или през 2025 година ще има информация за „мащабна ракетна програма“
През ноември Русия отбелязва рекордни загуби на жива сила и техника
Руската тактика вероятно ще продължи да води до големи загуби в бъдеще
Подробни планове на британски затвори изтекоха в "тъмната мрежа"
Има опасения, че ще бъдат използвани за контрабанда на наркотици и оръжия или за организиране на бягства