24 Ноември, 2024

Володимир Зеленски: Мирът в Донбас и деокупацията на Крим са моите ключови приоритети

Володимир Зеленски: Мирът в Донбас и деокупацията на Крим са моите ключови приоритети

Володимир Зеленски

Някои важни тези от речта на президента на Украйна във Върховната Рада на 20 октомври 2020 г.

На 20 октомври 2020 г. президентът на Украйна Володимир Зеленски се обърна към Върховната Рада с годишно послание за вътрешната и външната ситуация в Украйна.

За Донбас и Крим

Володимир Зеленски заяви, че Украйна търси нови инструменти за връщане на Крим и защита на кримчани, а Донбас ще се нуждае от пакет закони за реинтеграция след освобождението.
Президентът подчерта: „Мирът в Донбас и деокупацията на Крим са моите ключови приоритети. За съжаление, въпросът за Крим никога не е бил на дневен ред в нормандския формат. Но това беше, е и ще бъде винаги в дневния ни ред. Докато Крим остава окупиран и украинците и кримските татари са редовно преследвани, светът не трябва да забравя за Крим. "
Според него е важно не само да се сложи край на войната, но и да се върнат териториите и пленените украинци. През последната година са постигнати следните резултати:
- деблокирахме „нормандския процес“, който е блокиран от 2016г. В ход е подготовката за следващата среща на върха на "Нормандската четворка" в Берлин;
- 136 украинци (моряци, политически затворници) бяха освободени и върнати у дома;
- Примирие от 27 юли,  продължава вече 86-ия пореден ден. Това е най-дългият режим на тишина по време на войната, украинските военни спряха да умират, "Въпреки опитите на врага да го наруши, броят на обстрелите значително намаля";
- ЕС, САЩ, Канада, Великобритания, Турция и други партньори продължават да подкрепят Украйна;
- възстановихме моста и пътя към Станица Луганска, решен е въпроса с питейната вода в Донбас, построени нови  пропусквателни пунктове - „така че хората от Донбас и ОРДЛО да виждат Украйна с пътища, нов асфалт, осветление и др.“;
- привличане на млади хора от окупираните територии в Украйна: на всички завършили е дадена възможност да кандидатстват в украински университети;
- Телевизионният канал "Дом", който излъчва в Крим и Донбас, е пуснат "така, че хората да чуват за Украйна от Украйна, а не от руския пропагандист Кисельов". Изграждат се модерни пунктове, по-специално на границата с Крим.
Можете да публикувате забавни мемове за гаранциите за сигурност на Будапещенския меморандум колкото искате, но това няма да върне нашите територии. Търсим нови ефективни инструменти за това. Въпросът за Крим е върнат в международния дневен ред.
„Създаваме формат„ Кримска платформа “- координация на международните усилия за защита правата на кримчани и деокупиране на полуострова. Вече обсъдих подробно тази инициатива с представители на Европейския съюз, Обединеното кралство, Канада, Турция и други партньори. Много от тях са готови да се присъединят и да вземат активно участие в него “, каза президентът Володимир Зеленски.

За армията

Средствата за армията през 2021 г. няма да намалят. През 2020 г., по време на коронарната криза, бюджетът за армията не само не намалява, но и става най-големият в историята на Украйна: „Настъпването на мира в Украйна не означава, че ще спрем да се грижим за армията. Напротив, само модерна и боеспособна армия ще бъде гарант за по-нататъшен мир и гаранция за сигурността на Украйна. И моля не «разнасяйте»  „предателството“, че през 21-ва година ще намалим средствата за армията. Не защото бюджетът все още не е приет. А защото няма да го позволя. Най-малкото тези средства ще останат в границите на тазгодишното ниво. Това са повече от 117 милиарда гривни ", каза Володимир Зеленски.
Конгресът на САЩ одобри 250 милиона долара военна помощ за Украйна.
Във Великобритания подписахме споразумение за 1 милиард 250 милиона паунда за укрепване на украинския флот.
Започна изграждането на 2 държавни украински военноморски бази за защита на Черноморския регион.
„Изграждаме украинска армия, която ще може да защитава Украйна на сушата, във водата, във въздуха и киберпространството. Така че никой дори да не си представя, че е възможно да се посегне на суверенитета, териториалната ни цялост или да се отнеме част от територията в Украйна без нито един изстрел. Това никога няма да се случи! “ - заяви президентът Володимир Зеленски.

За амнистията

Володимир Зеленски заяви, че амнистията в Донбас няма да важи за всички.
„Ужасната дума„ амнистия “не е за всеки и не за избягване на отговорност. И за милиони наши граждани, върху чиито ръце няма кръв и които всъщност са държани като заложници от окупатора.
Те се нуждаят от ясен сигнал - не се страхувайте, прилично бъдеще - само с Украйна “, каза президентът.

За COVID-19

Украйна премина първия етап от пандемията на COVID-19 с минимални загуби и най-ниска смъртност от това заболяване.
„Преживяхме първия етап и го преминахме с минимални загуби. Да, има прогнозирано намаляване на икономиката и БВП. Но  то засегна всички ни. И в сравнение с много европейски държави, нашият спад е по-малък. Както и смъртността от covid ", каза той.
По този начин в Германия, според Зеленски, смъртността от COVID-19 е 4%, във Франция - 9%, в Обединеното кралство - 11%, в Украйна - 1,9%.

За ваксината

Президентът Володимир Зеленски каза, че Украйна е обсъдила с европейските партньори доставката на ваксината COVID-19 веднага щом  стане достъпна.
„Вече обсъдихме с нашите европейски партньори доставката на ваксината за Украйна веднага щом се появи. Имаме невероятни лекари. И всички останали, които се противопоставят на коронавируса “, каза Зеленски и призова за аплодисменти.

Позицията на Украйна относно отравянето на руския опозиционер Алексей Навални (според украински източници на информация)

1. След публикуването на документ на Организацията за забрана на химическото оръжие (OPCW) - Бележки на Техническия секретариат S / 1906/2020 от 6 октомври 2020 г., който разкрива технически характеристики - биомаркери, използвани за отравяне на водещия руски опозиционен политик Алексей Навални на 20 август тази година в Русия отровно вещество, идентично на вече известните проби от химическо оръжие, представители на международната общност станаха ясни за безусловното пряко участие и изключителната отговорност на висшето държавно ръководство на Руската федерация за това престъпление.
2. Споменатото има много по-широк контекст от бруталната, излязла извън  всякакви морални правила и суверенни руски закони вътрешна борба за власт в Русия. Това е грубо и умишлено нарушение от Кремъл, воден от Путин и неговата вертикала на властта, на един от основните международни документи за сигурност, забраняващи производството, натрупването и използването на химическо оръжие, което регулира съвременния цивилизован световен ред. От това следва, че миналите официални  церемонии с участието на ОЗХО и руските власти, които бяха посветени на окончателното унищожаване на руските запаси от химическо оръжие, бяха фиктивна, мащабна и цинична измама от страна на Кремъл за дезинформиране на международната общност.
3. Освен това използването на химическо оръжие от управляващия руски режим на Путин за елиминиране на политическите и други опоненти на Москва се е случвало многократно и не само на руска територия. По този начин това престъпление се превръща в повторение и се разпространява отвъд Руската федерация, което показва нагло и умишлено пренебрегване на международното право от руския режим и желанието му да продължи да прилага тази престъпна практика, не изключено, дори  в много по-голям мащаб по целия свят.
4. Това се доказва от постоянната тенденция на все по-бързото отклонение на Москва от международното право, дори не в полза на несъвършените разпоредби на руското законодателство, а в посока изпълнение на непублични, незаконни и волунтаристки решения на руското ръководство, водено от Путин. Един пример за такъв подход е пълното отричане от Русия на констатациите на ОЗХО относно незаконното използване на химическо оръжие срещу собствения си народ от лоялния на Кремъл сирийски режим на Асад.
По-скорошен пример е отказът на Кремъл да си сътрудничи с трибунала в Хага за свалянето на малайзийски граждански полет MH-17 от руски военен екипаж с зенитно-ракетната система "Бук" от руските въоръжени сили и участващите руски наемници и сътрудници.
5. Неоснователният и категоричен отказ на Кремъл да си сътрудничи с международни компетентни институции при разследването на високопоставени престъпления, включващи руски специални служби и военнослужещи от руските въоръжени сили, показва фалшив, изкривен възглед за начините на руския управляващ режим да осигури своята власт, жизнен стандарт и статут.  Очевидно е, че в условията на срив на руската икономика и жизнения стандарт на руския народ залагането е само на груба сила извън контрола на обществото и на нелегални интриги зад кулисите. Престъпната измама, манипулация и фалшифициране са съвременните практики на Кремъл, а сплашването и откровеният терор са инструменти. Полицейската репресия и ликвидацията на опозиционните политици се използват срещу собствения им народ. На международно ниво - също убийство на врагове и мащабен и опасен терор с използване на зенитни ракетни системи и други смъртоносни оръжия, престъпна употреба на наемници, разузнавачи и военен персонал, както и интензивна "черна" пропаганда, обещаваща да осигури "ядрена пепел" направо е ядрено изнудване на други държави.
6. Подобно поведение на съвременния руски управляващ режим свидетелства за неговото отхвърляне на универсалните морални ценности, утвърдените основи на международното право и по този начин го поставя извън цивилизованото човечество. Тежки и ефективни целенасочени санкции и безмилостно преследване на отговорните за властта, правоприлагането и руските наемници за техните престъпления срещу суверенни държави, включително агресия срещу Украйна, Грузия и Молдова, военни престъпления в Сирия и Либия и унищожаване на политическата опозиция , способни да противодействат на законодателно ниво на такава престъпна атака на „руския мир“ срещу цивилизованото човечество.

7. В същото време изглежда, че само целенасочените и широки санкции вече не възпират опиянената от безнаказаност върхушка на Кремъл. Водещите световни демокрации, водени от САЩ, Великобритания, Канада, Австралия, Германия, Франция и Япония, с активната подкрепа на Централна Европа, Полша, Чехия и Румъния и други страни от НАТО и ЕС, трябва да работят за формиране на силна военно-политическа коалиция от демокрации с такива  страни като  Украйна, Грузия и Молдова, за да отблъснат  решително  руския агресор и неговата глобална тоталитарна „клиентела“. Най-добрият пример за подражание е антихитлеристката коалиция на света, която спря завинаги наглите и агресивни нацистки и фашистки агресори в Европа в лицето на режимите на Хитлер и Мусолини.
8. Нарастващото сходство на режима на Путин в Русия с поведението на режимите на Хитлер и Мусолини в миналото се усложнява от настоящата руска външна политика на откровен агресивен реваншистки империализъм и руската блокада на международната арена с най-реакционните и тоталитарни режими в Европа, Централна и Южна Америка, Азия . Неслучайно сред „любимите клиенти“ на Путин са диктаторите на Беларус, Сирия, Венецуела, Никарагуа, Зимбабве, други скандални държави, бойци и терористи от Афганистан, Ирак и Либия, както и ислямски фундаменталисти от Иран и Северна Корея. Ядрените, химическите и биологичните оръжия в света. Към този списък трябва да се добавят и терористичните проруски марионетни режими в Украйна, Грузия и Молдова, които бяха нагло и незаконно окупирани от руската армия. По този начин световните демокрации нямат друг избор, освен решително да отблъснат глобалната проруска „терористична коалиция“, в противен случай - глобален хаос и престъпно безредие.
9. Международната общност, наред с други мерки за укрепване на международната сигурност и яростна борба срещу агресивния руски режим и неговата тоталитарна „клиентела“, трябва да положи усилия за засилване на забраната за химическо и биологично оръжие и неразпространението на ядрени оръжия. За тази цел под егидата на международни организации, включително ООН и НАТО, е необходимо да се разработят и прилагат стриктни контролни протоколи и регламенти и механизми, които да гарантират отговорността на отговорните за нарушения на задължения.
10. Значителен положителен стимулиращ фактор на международно ниво е ясната формулировка и гарантираното използване на механизъм за ефективна подкрепа на националната сигурност на страните, които доброволно са се избавили от оръжия за масово унищожение, включително ядрено, химическо и биологично оръжие, като част от международните дейности. В този случай разпоредбите на Будапещенския меморандум, който гарантира на Украйна суверенитета на международно признатата й територия и неприкосновеността на държавните граници, трябва да получат реална подкрепа под формата на мащабна подкрепа за Украйна, а Русия, която е нарушила гаранциите - санкции и ефективни мерки за принуждаване към изпълнение на задълженията си. 
Сподели:

Групировката "Хизбула" обяви, че е атакувала израелска военноморска база

"Хизбула" атакува военноморска база близо до Тел Авив

Зелена светлина от Париж: Украйна може да използва и френски ракети за удари по Русия

Френският министър на външните работи заяви, че ако Украйна изстрелва ракети с голям обсег по цели в Русия, това би било акт на самозащита

Израел осъди убийството на равин в ОАЕ при антисемитско нападение

„Тази подла антисемитска атака напомня за безчовечността на враговете на еврейския народ“