Общинските съветници в Панагюрище отхвърлиха оферта за инвестиции – поставяне на павилиони от веригата за вестници, печатни издания и пакетирани и бързооборотни стоки „Лафка“. Предложението на „Табак Маркет“ АД е от 2014 г. Но след обсъждане в постоянните комисии „Териториално и селищно устройство“ и „Бюджет и икономика на общината“ на 3 август съветниците са решили да откажат – с цел защита интересите на малкия местен бизнес.
„Нямаме интерес от подобно сътрудничество. Още миналата година собствениците на търговски обекти, които точно това продават – вестници, цигари, дребни пакетирани стоки, написаха писмо до Общинския съвет, че една такава верига би заглушила техния бизнес. Това са около 20 човека, които с това си изхранват прехраната“, обясни председателят на Общинския съвет Станимир Велчев.
Офертата е била за поставяне на три павилиона, в които да се предлагат печатни издания, пакетирани стоки и др. Те са обещали да наемат по минимум двама служители в търговски обект – общо 6 работни места. Както и да осигурят добри условия на труд в павилиона, тъй като щял да бъде изграден от съвременни материали, да има климатизация и оптимално оформление на интериора и екстериора.
Сред общините, отказали схемата за поставяне на павилиони, са и Ловеч и Златица, но като цяло се броят на пръсти. Въпреки решението в Ловеч павилион на веригата е поставен до сградата на жп гарата – на терен, сптопанисван от БДЖ.
Още по време на първия кабинет на ГЕРБ и Бойко Борисов започна експанцията на веригата, свързвана с ДПС и Делян Пеевски. А в последните две години „Лафка“ успя да завземе големите градове, въпреки съпротивата на местни търговци, и вече има над 700 обекта в цялата страна. Това е най-голямата верига у нас за продажба на такъв тип стоки.
Схемата за разрастване на компанията беше да вземе атрактивни общински терени чрез търг на високи цени, след което искаше или актуализиране на наема или смяна на местоположението. В София например Lafka се отказа от два обекта в станцията на метрото при НДК заради прекалено високия наем от 50- 60 евро/кв.м, с който спечели търга при средно 14-15 евро/кв.м за обекти на същата локация.
Самите потребители също не приемат еднозначно Lafka. Група във Facebook срещу веригата вече има десетки хиляди членове, като причина е не само ефектът от появата й върху малкия бизнес, но и собствеността на „Булгартабак”, свързвана с шефа на КТБ Цветан Василев. През 2011 г. холдингът беше приватизиран, като собствеността му отиде в руската банка ВТБ, която притежава 9.9% от Корпоративна банка. Преди седмица ВТБ обяви, че продава дела си от „Булгартабак” на дружество, регистрирано в Лихтенщайн и с все още неясна собственост.
Очаквано, собствениците на павилиони се обявиха срещу Lafka. Те се опасяват, че навлизането на голямата тютюнева компания в търговията на дребно ще задуши бизнеса им заради много по-големите отстъпки, които „Табак Маркет” може да си позволи. Освен това, новата верига има предимството на богатата вътрешна информация за най-добрите локации във всеки град – практически всички търговци на цигари купуват от „Булгартабак”.
Не навсякъде Lafka успява да навлезе - например, в Сливен и Враца съвместните действия на търговците отказаха местната власт от идеята да отдаде общински терени по наем на "Табак Маркет".
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас