Предизвикана съм да направя някои разяснения от медийни интерпретации на предложенията, които са направили народните представители на ГЕРБ, включително и аз, по Закона за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения в законовия срок между първо и второ четене. Това каза на брифинг пред журналисти д-р Даниела Дариткова, народен представител от ПП ГЕРБ и председател на Комисията по здравни въпроси в Народното събрание, предаде репортер на Радио "Фокус" - Смолян.
„В никакъв случай тези предложения не са в насока бламиране на нечия реформа. Винаги сме твърдели, че реформата в здравеопазването, за да бъде устойчива във времето не може да изчерпи един мандат, едно управление, трябва наистина да почива на принципни основи и адекватен анализа и на постигането на експертен, обществен и надпартиен консенсус”, каза още народният представител от ПП ГЕРБ.
Тя добави още, че в този смисъл Закона за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения ще се гледа в Комисия по здравеопазване през месец септември и предложения по него са правили всички парламентарни групи и народни представители от всички парламентарни групи в 43-тото НС, без ПП„Атака”. Работният материал е изключително обемен и е от 143 страници затова, защото наистина предложенията са много съществени.
По думите на д-р Дариткова, предложението, което е направено от ПП ГЕРБ в никакъв случай не е отстъпление от принципите, заложени в споразумението за коалиционно партньорство и в тяхната програма. „ Няма да отстъпим от принципите за Задължителната здравна карта, която да гарантира равномерно разпределение на лечебните заведения и на ресурсите и да гарантира еднакъв достъп на населението, независимо от местоживеенето”, каза още народният представител и добави, че това ще даде възможност да се регламентира и комплексното обслужване и на пациентите, за да може да се реши цялостно техният медицински проблем.
„Това което ние залагаме обаче не задължително да се обединяват лечебните заведения, а именно на базата на здравната карта и комплексната грижа да се даде възможност за такова обединение тя да бъде въз основа на решението на съответните областни комисии на собствениците на съответните лечебни заведения”, каза още д-р Дариткова и подчерта, че от друга страна се създава възможност за такива обединения на функционален принцип, за да може отново да се стигне до темата и адекватността на комплексното лечение на пациента.
„Запазваме регламента за ясна регулация на разкриването на нови лечебни заведения. Ние не сме правили предложения за промяна на текстовете, които са внесени от Министерството на здравеопазването, затова, че национална комисия отново на базата на изработената вече национална здравна карта, при наличието на инвестиционни намерения, ще дава съгласие или отказ в зависимост от това да ли в съответния регион имаме лечебни заведения над потребностите или под тях.”, коментира д-р Дариткова.
Тя добави още, че в Закона за здравното осигуряване са дали възможност НЗОК да купува услуги и се дава възможност тя наистина да подбира лечебните заведения, които са с най-добро качество на услугата и с най-голямо удовлетвореност на пациентите от нея. По думите й заложеното развитие на здравно-социални услуги в този законопроект е нещо, което са твърдели отдавна, и че е изключително необходимо на сектора, за да може от една страна да се допълнят услугите , които се дават не само от медицинска гледна точка и от друга страна достъпът населението до всякакви грижи да се подобри.
„Това което ние сме заявявали като несъгласие от наша страна още при презентирането на Закона и връщането на задължителната акредитация и ние сме направили предложение да отпадне тази акредитация и да остане както е в момента действащата разпоредба. Тя да е необходима и задължителна само в лечебните заведения в които се обучават студенти и специализанти”, каза още народният представител от ГЕРБ.
Дариткова посочи също, че задължителната акредитация е премахната през 2010 година при управлението на ПП ГЕРБ от гледна точна на това, че една допълнителна административна услуга,която натоварва лечебните заведения и финансово в никакъв случай не води до подобряване на качеството на тяхната дейност. Според нея лечебните заведения са длъжни да покриват медицински стандарти, да спазват действащите текстове на Закона за лечебните заведения за наличие на налично кадрово и техническо обезпечаване, както и да имат съответното ниво на компетентност, което гарантира и съответното качество на медицинската услуга. Другото с което категорично не са съгласни да се въведе е липсата на квалификация и обучение по здравен мениджмънт за управителите на лечебни заведения. По думите й в това отношение те са солидарни с много други народни представители, защото предложения по задължителното наличие на квалификация и обучение по здравен мениджмънт на управителите на лечебни заведения са направили народни представители от всички парламентарни групи, категорична е д-р Дариткова.
„Дебат на Законът предстои в началото на септември в Комисия по здравеопазване. Смятам, че всички решения ще се вземат в интерес на българските пациенти и това разнообразие, което ни е отредило избирателят в НС една добра основа наистина да се постигнат консенсусни решения, които да са устойчиви във времето, за да се даде възможност дългосрочните цели, които сме си поставили като ниво на здравното състояние на населението от гледна точка на качествените и количествени показатели за 2020 година да може да бъде постигнато и следвано от всяко едно следващо управление”, каза в заключение народен представител от ПП ГЕРБ.
Още от България
Слънчево и малко по-топло
Атмосферното налягане още ще се повиши и ще бъде значително по-високо от средното за месеца.
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен