"Според данни от последен доклад се вижда, че тя е неефективна. Над 50% от работещите в Спешната помощ нямат необходимата квалификация. Това се дължи на намаляването на броя на лекарите. Това се констатира до юни 2014 година", обяви председателят на Сметната палата Цветан Цветков.
"Освен това 211 хил. български граждани са лишени от възможността да получат спешна помощ. Причината е, че те се намират в отдалечени райони, в които линейките трудно могат да стигнат бързо. През последните години близо една трета от населението ежегодно ползва спешна медицинска помощ. Търсенето ѝ е засилено поради затруднения в достъпа до извънболнична и болнична медицинска помощ", пише още в доклада.
По данни на Министерството на здравеопазването 58% от населените места са с време за достъп до филиал за СМП до 20 минути, а около 15 на сто от населените места са с време за достъп в диапазона над 30 минути.
От доклада става ясно още, че не достига координация между болниците и Спешна помощ. Няма ясно разграничени критерии в Националната мрежа 112 за това кои случаи са спешни. Няма възможност за правилна преценка.
Шефът на "Пирогов" Проф. Стоян Миланов не се съгласи с изводите.
"Тази системата не може да бъде одитирана. Пациентите останали без спешна помощ са такива, които са останали без здравни осигуровки.
Д-р Сточйо Кацаров, председателят на Центъра за защита правата в здравеопазването не бе изненадан от констатациите в доклада.
Според него, трябва да се измери не времето за което линейката достига до населеното място, а времето за което закара пациента до лечебното заведение, в което да се окаже ефикасна помощ.
"Спешна помощ се е превърната в една частна поликлиника. По правило лекари в линейките не трябва да има - това е разсипия на кадри. За това си има фелдшери", посочи той.
"Ако се приеме новият стандарт за спешна помощ всички тези проблеми могат да намерят решение", убеден е Миланов.
Още от България
Слънчево и малко по-топло
Максимални температури между 5° и 10°
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен