До 10 години затвор грозят двамата български моряци, които лежат в затвор близо до пристанището в Триполи, съобщи "Стандарт", позовавайки се на дипломатически източници.
Двамата българи са били част от петчленния екипаж на танкер, който е задържан в либийската столица на 3 януари.
В първите дни на новата година корабът "SUNOIL I", плаващ под молдовски флаг, е бедствал в Средиземно море. На помощ му се е притекъл италиански търговски кораб, който го е изтеглил до пристанището в Триполи. Така на либийска територия екипажът е бил задържан. Срещу капитана и моряците е заведено дело, а прокуратурата е повдигнала обвинения за митническо престъпление - контрабанда на петролни продукти. Двамата български моряци са в затвор близо до пристанище Триполи, съобщиха от Външно министерство.
Екипът на Даниел Митов е разбрал за казуса на 3 януари от близки на арестуваните наши морски вълци. Посолството ни в Триполи, което временно работи в Тунис, веднага е връчило нота на посолството на Държавата Либия в Тунис с искане за съдействие за изясняване на случая и освобождаване на българските граждани.
Така на 17 януари дипломатите ни от Външно са успели да разговарят по телефона с двамата българи. Задържаните нашенци са заявили, че са здрави.
Междувременно дипломатите ни водят разговори да осигурят консулска защита на българите с единствените две мисии на държави от ЕС, които функционират в Либия - на Италия и Унгария.
Така 14 дни от задържането си сънародниците ни са посетени от консула на Унгария в Триполи, а на 18 януари - и от представители на италианското посолство. Партньорите уверили българските власти, че моряците ни са здрави и отношението към тях е внимателно.
В сряда директорът на дирекция "Консулски отношения" в МВнР Раковски Лашев се срещнал с посланика на Държавата Либия в София - Юсеф Зургани, с настояване за официална информация от либийските власти за случая със задържаните българи и настояване за тяхното незабавно освобождаване.
От посолството на Италия в Триполи отказват коментар с мотива, че нямат право да говорят пред медии без разрешение от Министерство на външните работи в Рим.
От българската консулска служба в Тунис пък отговориха, че всичко, с което разполагат, е било съобщено от Външно министерство в София.
Справка в публичните корабни регистри в интернет сочи, че танкерът е построен през 1986 г. от корабостроителницата в румънския град Тулча. Плава под молдовски флаг, а като пристанище на домуване (пристанището на регистрация на кораба) е посочено молдовското село Джурджулещ, на границата с Румъния и Украйна и с население около 3000 души. Като мениджър и собственик на кораба се посочва компанията BTZ-VALLETA, MALTA, а офисът й е в Санта Лучия, малтийски модерен град с около 3000 жители. Компанията е регистрирана на 21 февруари 2013 г. и по всичко личи, че разполага и оперира само с един плавателен съд - въпросния Sun Oil I.
Танкерът е дълъг 55 метра и е широк 10 метра. Тежи 1260 тона, а брутният му тонаж е 729 тона. Моряци и капитани от морските среди във Варна научиха от медиите лошата новина за нашите моряци зад решетките в Триполи.
"За "SUNOIL I" е трудно да се каже, че е танкер дори, това е бункеровчик, който е малък - 54 м, и зарежда с гориво големите кораби", коментира кап. Димитър Димитров, председател на Асоциацията на българските капитани. Плавателният съд е строен от времето на соца и обикновено такива се регистрират под молдовски флаг.
За екипажи се наемат предимно румънци, сирийци.
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас