От Информационния и учебен център по екология излязоха с официална позиция, изпратена до медиите, в която изразяват своето безпокойство относно бъдещото развитие на София, което според тях е смущаващо и скандално. По думите на екозащитниците подобни идеи демонстрира шокиращ дефицит на базови познания по основните проблеми на столичния град.
Главният архитект за пореден път доказва, че не само не притежава необходимата за поста му визия за решаване на тези проблеми, но напротив, изповядва постулати, отхвърлени от науката за градоустройството в развитите общества от десетилетия, и систематично допринася за задълбочаването на проблемите, категорични са от Центъра по Екология.
От там допълват, че подобно поведение сочи или неадекватност на професионалните му качества, или липса на нравствени и етични качества, задължителни за заемания от него пост. Затова те ще настояват за освобождаването на Петър Диков от длъжността на главен архитект.
В позицията им се припомнят и становища на различни експерти и организации, според които София е един от градовете в ЕС, засегнати в най-висока степен от прекомерни нива на замърсяване на въздуха и шум, и сочат като основен фактор за това автомобилния трафик, което е в нарушение с конституционни права на гражданите.
Очаква се главният архитект както и всички в администрацията на СО да са наясно с този проблем и да търсят решения за преодоляването му в краткосрочен и дългосрочен план, отбелязват от Центъра.
От там изтъкват, че поне 15 г. Столична община следва ясно изразена политика за финансиране на пътна инфраструктура, като за този период са изразходвани значителни обществени средства в името на разрешаването на икономическите проблеми със задръстванията и екологичните проблеми със замърсяването. Въпреки това не са налице необходимите резултати и днес отново проекти за пътна инфраструктура продължават да се обосновават със същите проблеми.
В заключение от информационния и учебен център по екология предлагат спешни мерки с цел разрешаването на транспортните проблеми:
•Финансирането на мащабна информационна кампания за използване на градския транспорт и срещу използването на индивидуални автомобили.
•Поетапното изграждане на шумоизолиращи прегради на най-натоварените пътни артерии - бул. Цариградско шосе, бул. България, бул. Сливница и др.
Доизграждането на голяма, ефективна, взаимосвързана и БЕЗОПАСНА мрежа от алеи за велосипедизъм.
•Проектирането и изграждането на кръгова транспортна връзка от типа „градски пътнически влак" или „леко метро" по съществуващите трасета Кр. поляна-Зах. фабрика- Централна гарa-гара Подуене-гара Пионер-Зоопарк. Като следващ етап проектирането на линия по съществуващите околовръстни ЖП линии, която да свързва близко разположените до града села и отдалечени квартали, чиито жители пътуват ежедневно към центъра на София и обратно.
•Систематично намаляване на площите заети от автомобилни пътнотранспортни съоръжения, вкарване на тези съоръжения под земята и създаване на тяхно място на пешеходни и зелени зони, комбинирани с велосипедни трасета и линии на обществения електрически и релсов транспорт, по примера на Будапеща, Талин и други водещи централноевропейски столици.
Позицията на Центъра е подкрепена и от десетки граждани.
Още от България
Дянков: За да влезем в еврозоната, ни трябва редовно правителство с редовен премиер
Без ГЕРБ не може да се състави редовно правителство
Станислав Балабанов, ИТН: Не сме готови да подкрепим Атанас Атанасов
Балабанов присмя на резервите на ДБ, че при управление с „Възраждане“ Путин ще подчини България
Слънчево и малко по-топло
Атмосферното налягане още ще се повиши и ще бъде значително по-високо от средното за месеца.