Акцизът върху горивата у нас е най-ниският в целия Европейски съюз и дори в съпоставим страни като Румъния и Гърция той е по-скъп. Това обяви енергийният експерт Васко Начев на Дискусия организирана днес от Атлантическия съвет на България. Тя е посветена на енергийната сигурност и рисковете, които произлизат от прекомерната зависимост от Русия в енергийната сфера.
Начев посочи, че в България акцизът е 0,65 ст. За литър, в Гърция 1,40, Турция – 1,80, Германия – 1,20 лв. На 6 ноември цената на горивата у нас беше изключително висока и съвпадна с началото на негодованието на хората. Причината за това е или изкуствено надуване на цените или недоглеждане на тези, които ги определят. Отговорът можете да си дадете сами, каза експертът. На 12 ноември, цената пада, а на 13 същия месец, след среща на вицепремиера Томислав Дончев с Невфтогазовата асоциация цената пада още повече и става най-ниската в Европа, посочи Начев.Илиян Василев, бивш посланик на България в Москва, анализира търговските и финансови практики на Лукойл като заяви, че между 30-40 млн. лв. могат да бъдат спестени още на входа на рафинерията при добре свършена работа от страна на НАП и Митниците. Василев съобщи, че през 2014 година по заповед на руския премиер Димитрий Медведев на всички руски рафинерии, включително и на Лукойл е забранено да използват друг нефт освен така наречения сорт „Урал”, който е некачествен, тежък и съдържа много примеси. В случая става дума за пълна липса на пазарни принципи и наложено политическо решение. Василев обърна внимание и върху продължаващата десетилетие практика чрез „креативно” счетоводство да се укриват печалби. За последните 10 години Лукойл е декларирал 66 млрд. лв. приходи и нито една стотинка печалба. 54% от производството на Лукойл у нас се изнася чрез офшорки в чужбина. Може да се каже, че това е най-голямото данъчно престъпление у нас, като загубата за бюджета е около един млрд. лв., а санкцията, която би могла да наложи държавата заради тези нелоялни практики е по-голяма от цялата стойност на рафинерията и нейната инфраструктура - 1,63 млрд. Всичко това би могло да бъде спряно чрез контрол от страна на НАП и Митниците, подчерта експертът. Според него би трябвало да бъде инициирана проверка от страна на ЕК за злоупотреба с монополно положение от страна на рафинерията.
Целта на дискусията да се направи анализ на ценовите политики към горивата и на какво се дължат проблемите в България.
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас