27 Ноември, 2024

Факултетът по журналистика в СУ на 40 години

Факултетът по журналистика в СУ  на 40 години

Факултетът по журналистика към Софийски университет достигна една зряла възраст – 40 години от основаването си. Като специалност Журналистиката тръгва от факултета по Славянски филологии и в последствие се отделя така че визията към медиите през годините става различна.

Факултетът по журналистика и масова комуникация в Софийския университет празнува днес 40 години от създаването си и 20 години от началото на специалността „Връзки с обществеността”.

Светослав Иванов, Георги Младенов, Даниел Чипев, Екатерина Генова, Бойко Василев са само част от възпитаниците на факултета, които днес достойно упражняват професията журналист.

"Ако мислите, че всеки може да бъде журналист, това не е така. Това е изключително сериозна и отговорна професия пред обществото. Професията от една страна има своите стандарти, но нейната задача е да бъде обективна и да представя различните гледни точки, за да не губи своята аудитория", каза на откриването деканът доц. Петрова.

Празникът на Факултета ще бъде отбелязан с академично тържество. Ще бъде учредена Асоциация на завършилите и ще бъде направен сайт, в който колегите ще могат да се свързват и да обменят информация. Тържеството ще започне в четвъртък 11 часа в Аулата на Софийски университет „Св. Климент Охридски“.

Водещият на "120 минути" Светослав Иванов приветства студентите и гостите и разказа лекцията, която завинаги е запомнил във факултета:

"Искрено се радвам на възможността да бъда сред вас на днешния празник. Тук има много уважавани колеги, преподаватели, от които съм научил много. И в тяхно присъствие обикновено съм слушал повече и по-малко съм говорил.

Това е много важно, защото ако мога да използвам онази стара приказка - ключът към нашата професия е да питаш разумно, да слушаш внимателно и да престанеш да говориш, когато няма повече какво да кажеш.

Веднъж вече имах възможност да споделя един от най-ярките уроци, които получих във Факулета по журналистика. Историята е добре известна и вероятно повечето от вас, в тази зала са я чували.

Това е разказ за двама души.

Първият герой - син на милионер. Абсолютен лаик в журналистиката.

Вторият герой - имигрант, син на унгарски евреин.

И двамата изкушени от свръхдраматизирането, сензационното и парите. И двамата твърдо решени да диктуват правила и да създават тенденции.

Конкуренцията между тях е легендарна и променя медиите завинаги.

В зенита на своята кариера, първият, милионерският син, Уилям Рандолф Хърст все по-силно залага на сензационността, за да обслужва своите лични икономически и по-късно политически амбиции. Неговите издания са много, но са лишени от предсказуема редакционна политика, седяща върху основата на професионални стандарти и етика.

Докато вторият, почти ослепял, Джоузеф Пулицър си дава сметка колко пагубно влияние има тази стратегия върху цялото общество.

Ето защо Пулицър обръща курса – налага концепцията за авторитетната журналистика – кръстоносните походи срещу корупцията, изобличителните репортажи, честността, нормалността. Повтарям – нормалността. Неговите журналисти са всъщност автори на много от законите в САЩ, които действат и до днес. Затова Джоузеф Пулицър в един момент се превръща в рязката противоположност на своя конкурент, защото осъзнава негативното влияние на лесната печалба като медиен бизнес.

Двамата стават символи на два напълно изключващи се свята. Два антипода. Две универсални крайности, които движат журналистиката до днес. И точно това си мисля за днешното ни време - че най-голямата опасност е да започнеш да възприемаш журналистиката като Хърст. Не че тя не съществува, напротив, на моменти изглежда по-силна от всякога. Тя носи пари и има влияние, но винаги изборът е наш. Особено когато сме млади.

Професор Милко Петров, благодаря ви за тази лекция от преди 13 години. Често се сещам за нея.

Нека бъдем честни и да кажем какво се случи в нашата гилдия в последното десетилетие. Побългаряването на глобалните предизвикателства пред медиите, кризата и малкия пазар, както и все по-ожесточената политическа борба за власт на местно ниво, превърнаха някои отделни и опитни представители на нашата професия в хора, които на всяка цена се стремяха да гарантират своята лична финансова стабилност или съществуването на своите издания и медии, продавайки най-ценното – своята критичност и почтеност.

А за тази почтеност през годините са работили мнозина.

Това доведе до разложение на публичната среда, а това разложение роди логична реакция – спад в доверието на публиката. Тази спирала е бърза, а спускането по нея болезнено. Може за момент да потекат пари, но изходът винаги е бавна гибел, точно както загива империята на Хърст и днес рядко някой се сеща за него, освен студентите от нашия факултет.

Това заедно с пожълтяването, налагането и натрапването на все по-незначителни събития и личности ражда псевдожурналистика, която днес може да е много модерна, но утре ще бъде забравена. Поне така ми се иска да вярвам. Не може да се храниш само с фастфууд, вредно е и е крайно нездравословно.

Вкусът е лош, все едно си похапнал пластмаса.

Но нека ви кажа нещо друго. Може да ви прозвучи наивно, но аз си мисля, че нашата професия е много по-голяма от една или друга криза. Колкото и да падаме в класациите на "Репортери без граници" българската журналистика продължава да е жива и да брани обществото, колкото и трудно да изглежда това.

Проблемът е в ефекта, следствието от нашата работа. Журналистът не е прокурор, не е съдия, той е човекът, който посочва, анализира, разследва и не подминава проблемите.

Нима не видяхме купуването на гласове по телевизията?

Нима не видяхме странното богатство на някои политици, които декларират стотинки?

Нима не видяхме какво всъщност седи зад едни от най-големите инвеститори в България, регистриран в офшорна зона на Британските Вирджински острови?

Нима не прочетохме, че в КТБ се случва нещо съмнително още преди години?

Вие знаете на кого да вярвате и публиката усеща всеки опит за манипулация. Нима в „Би Ти Ви”, Българската национална телевизия, Българското национално радио или в пресата няма журналисти, които всекидневно да търсят отговорите на днешния ден. Нима няма такива хора и в провинцията?

Разбира се, че има такива. И вие ги познавате. Аз съм горд да се наричам техен колега. Нима Стоян Георгиев, Мария Цънцарова, Росен Цветков и много други не ни показват нещата, които изброих преди минута?

Да, те го показват, но май само властите не виждат. Глас в пустиня ли е това? Или гласът на тези, които са приели журналистиката като своята професия и своята лична отговорност? Нека спрем да се самобичуваме.

Дами и господа, нашата професия е отговорност. Чувството за отговорност трябва да води всеки студент, защото с това, което той казва той може да променя. Поколението днес не прилича на поколението вчера. То е много по-критично и нетърпеливо. То е образовано. То изисква. То не прощава и някой ден ще се бори за следствието и от нашата работа. Заедно с нас. Така трябва да бъде.

Благодаря ви и честит празник!

Сподели:
Тома Биков: В историята на България има четири контрареволюции,  последната се персонализира от Бойко Борисов

Тома Биков: В историята на България има четири контрареволюции, последната се персонализира от Бойко Борисов

За него революциите в България винаги идват отвън, изненадващи са, променят целия политически ред и геополитическата ориентация на страната

МВнР: Отказите за издаване на визи за САЩ са намалели наполовина

МВнР: Отказите за издаване на визи за САЩ са намалели наполовина

„През последните месеци бяха положени значителни усилия в изпълнение на критериите за включване на България в Програмата за безвизово пътуване на САЩ."

Борислав Сарафов разпореди да се изискат незабавни действия във връзка със зачестилите случаи на насилие и хулиганство

Борислав Сарафов разпореди да се изискат незабавни действия във връзка със зачестилите случаи на насилие и хулиганство

В седемдневен срок магистратите, които наблюдават такива преписки и дела, трябва да изготвят доклади за хода на проверките и разследванията, които да представят на своите административни ръководители.