Още на 10 декември, преди да влезе за обсъждане бюджетът, информирах транспортната комисия, че така конструирана рамката ще създаде това напрежение, което се случва и в момента, каза министърът на транспорта Ивайло Московски в предаването „Тази сутрин” на бТВ. Така той обясни недоволството по повод спирането на влакове. "Парите общо не са по-малко, а са с 9 млн. лева повече, но конструкцията, така направена, на практика намалява субсидията”, поясни още Московски и добави, че целеви капиталов трансфер от 40 млн. лева стои блокиран и към днешна дата не може да се ползва, защото няма нотификация, тоест одобряване на държавна помощ от страна на Брюксел.
„Един от редките случаи е да се постигне консенсус в транспортната
комисия, какъвто се постигна миналата седмица. Абсолютно всички партии
на 100 % гласуваха препоръките, които трябваше да извършат, което е
добър сигнал за железницата”, заяви още министърът на транспорта и увери, че технически, доколкото е възможно, ще върнем част от спрените влакове.
"Разбрали сме се с колегите от ръководството на железниците да се
анализира влак по влак, всяко едно отделно разписание.
„Нека да не разбираме под думата реформи само рязане, съкращаване и
оптимизиране. Думата реформа се осмисля с паралелни действия от другата
страна, инвестиции, развитие, обновяване, така че, когато постигна
съгласие на ниво и правителство, и парламент да се правят паралелно тези
две действия, съм склонен да направя всякакви реформи, било то и
непопулярни”, подчерта транспортният министър.
По думите му, "краткосрочно това решение за
връщане на влаковете ще намали напрежението най-вече от социалните
групи, предполагам, че и от синдикатите, но дългосрочно това нищо не
подобрява. До средата на февруари ще бъде разработена нова
стратегия, по която се работи от НКЖИ и БДЖ „Холдинг”, увери министърът.
„Ще предоставим на парламента в средносрочен хоризонт стратегия, за
която парламентът да вземе решение и без значение кое правителство е на
власт в следващите 7-10 години да спазват тази стратегия. Тя ще включва в
себе си вероятно и оптимизация, но от другата страна ще има
компенсаторни механизми, ще има инвестиции, ще има нов подвижен състав”,
уточни Московски. Относно връщането на влаковете министърът подчерта:
„Връщаме ги, защото нямаме друга алтернатива, нямам какво да сложа на
мястото на тези влакове. На практика, ако имах от бусовете, които сте
показали или съгласувана алтернативна схема с автомобилен транспорт да
се извозват хората, тогава щях да ги спра и нямаше да ги връщам”.
„В момента нито имам готовност и в началото точно това беше нашият
дебат. Каквато и да е оптимизация има нужда от преходен период, за да
създадем алтернатива. В момента няма мникаква друга алтернатива, освен
губещите влакове”, посочи той.
Министър Ивайло Московски допълни, че е спрял влаковете, без да бъде
подготвен, тъй като е ограничен от бюджета, в който трябва да се побере.
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас