25 Февруари, 2025

Касационната прокуратура атакува законопроекта за антикорупция

Касационната прокуратура атакува законопроекта за антикорупция

Новият Закон за предотвратяване на корупцията сред лицата, заемащи висши публични длъжности, може да доведе до двойно наказване и нарушение на принципа non bis in idem (Принцип на наказателното право - след като някой е наказан веднъж, не може да бъде наказан втори път - б.р.). За това предупреждава Върховната касационна прокуратура (ВКП) в становището си за проекта, изпратено до правната комисия в парламента, цитирана от "Правен свят".

Законопроектът трябваше да мине на първо четене в Народното събрание още преди ваканцията, но гласуването му беше саботирано в последния работен ден на депутатите и така той остана за септември. В становището, подписано от зам.-главния прокурор Пенка Богданова, се казва, че държавното обвинение принципно подкрепя проекта. "Наред с принципната си подкрепа за законопроекта, намираме основания да отбележим необходимостта от допълнителни усилия, за да се постигне балансирано и последователно решаване на основни положения, както и прецизна окончателна редакция", пише още в него.

Една от критиките на прокуратурата е за чл. 3 ал. 2 от антикорупционния закон. Текстът гласи: "Действията и санкциите по този закон се прилагат независимо от предприемането на действия и мерки по други закони, включително започване на наказателно производство".

"По принцип е възможно едно и също поведение да изчерпва както състава на административно нарушение, така и състава на престъпление. Административната отговорност обаче не може да бъде реализирана "независимо" от наказателната за същото деяние", заявяват от държавното обвинение.

Зам.-главният прокурор Богданова посочва, че подобна разпоредба ще противоречи на чл. 33 от Закона за административните нарушения и наказания. Той предвижда, че, "когато за дадено деяние е възбудено наказателно преследване от органите на прокуратурата, административнонаказателно производство не се образува". Както и че, "когато се установи, че деянието, за което е образувано административнонаказателно производство, съставлява престъпление, производството се прекратява, а материалите се изпращат на съответния прокурор".

"По-същественият проблем, който възниква, е, че възприемането на подобно законодателно решение създава реални предпоставки едно лице да бъде наказано два пъти за едно и също деяние. Последното би било в нарушение на принципа Non bis in idem и би довело и до санкции за нарушения на Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи", заявяват от прокуратурата. И напомнят, че по въпроса за конкуренцията между наказателната и административнонаказателната отговорност във Върховния касационен съд е образувано тълкувателно дело №3/2015 г. по искане на председателя Лозан Панов.

Друг проблем в антикорупционния законопроект, на който са се натъкнали от държавното обвинение, е свързан с липсата на ред, по който да се констатира неотстранена в срок или необявена несъвместимост. "Проектът не предвижда по какъв ред и с какъв акт органът констатира, че лицето не е предприело такива действия (по отстраняване на несъвместимостта – бел. ред.) и че несъвместимостта е вече факт. Не е уредено кой орган и по каква процедура ще установява недекларираната от лицето несъвместимост, както и какви ще са последиците от подобна констатация. Щом неотстранената декларирана несъвместимост е основание за прекратяване на правоотношението с лицето, заемащо висша публична длъжност, същите последици трябва да има у установяването на необявена от това лице несъвместимост", пише в становището.

В него се критикува и част от уредбата на производството за установяване на конфликта на интереси в новия закон. Проблемът, който изтъкват от прокуратурата, е свързан с това, че в проекта – чл. 59, е посочено, че при събирането на доказателства, при оспорването на решението на директора на Националното бюро за предотвратяване на корупцията, както и за неуредени въпроси се прилагат правилата на Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

От прокуратурата посочват, че по своята същност процедурата води до осъществяване на административна принуда, а редът, по който се осъществява тя, е регламентиран не в АПК, а в ЗАНН. Според становището решението, с което се установява конфликт на интереси, е по-скоро правораздавателен акт, отколкото индивидуален административен акт.

В становището се поставя и въпросът дали с проектозакона не е разширен твърде много кръгът от лицата, които подават декларации за имущество и конфликт на интереси. Като пример се дават управителите и директорите на частни болници, които сключват договори със здравната каса. 

Сподели:
БНБ: Тегленето от банкомат ще бъде само в евро след влизането ни Еврозоната

БНБ: Тегленето от банкомат ще бъде само в евро след влизането ни Еврозоната

БНБ: Тегленето от банкомат ще бъде само в евро след приемането в Еврозоната

Жълтите павета имат памет и душа, само ако можеха да говорят...

Жълтите павета имат памет и душа, само ако можеха да говорят...

Снощи нашият плъх се укрил в политическия си комфорт и президентска закрила, не е издавал дори звук. Въпреки че медии и граждани го търсили

Официално: Петкова и Радев подписаха искането за конвергентни доклади до ЕК и ЕЦБ

Официално: Петкова и Радев подписаха искането за конвергентни доклади до ЕК и ЕЦБ

Най-вероятно докладите ще излязат в началото на месец юни