24 Ноември, 2024

Митичният план "Орешарски" като студентски конспект

Митичният план "Орешарски" като студентски конспект

 

Брошурата, със заглавие "Държавност, развитие, справедливост", е раздадена на депутатите в Народното събрание, за да се запознаят с тях в деня, в който парламентът обсъждаше избирането на новото правителство. 

По думите на самия министър-председател програмните намерения подлежат на обсъждане и промяна при предложения от депутатите.

 

Публикуваме по-важното от документа (със съкращения).

Стабилизационни мерки

За гражданите

- Недопускане на ново увеличение на цената на електроенергията до цялостен преглед и промяна на методиката на ценообразуване. Въвеждане на двутарифна система с по-ниски цени за определен минимум използвана електроенергия.

- Промяна в политиката на ценообразуване на лекарствата и стъпки за последващо намаление на цените.

- Разширяване на системата за енергийно подпомагане.

- Увеличаване размера на обезщетението за отглеждане на дете от 1 до 2 г. от 240 на 310 лв.

- Финансово подпомагане на домакинствата с ученици, които предстои да бъдат първокласници, чрез увеличаване на еднократните целеви помощи.

- Разширяване на активните мерки на пазара на труда и разкриване на нови работни места за временна заетост за смекчаване на ефектите от растящата безработица.

За бизнеса

- Незабавно преустановяване от страна на централните власти на административно-силовия натиск от рекетьорски тип върху бизнеса и “успокояване” на стопанските среди за спечелване на инвеститорското доверие. Анализ и информация за всички фирми и общини, спечелили обществени поръчки (2% от фирмите са спечелили 98% от всички ОП). При съмнения за злоупотреби - ревизия. Публичност на всички договори и анекси.

- Погасяване на натрупаните задължения на държавата към бизнеса в рамките на 3 месеца.

- Отказ от практиките за използване на приходните агенции за силов натиск върху данъкоплатците. 

- Преглед и намаляване на държавните и ведомствените такси, особено за стартиращ бизнес.

- Ускорено разплащане от страна на държавата по изпълнени договори и своевременно възстановяване на ДДС. Разработване на график за издължаване при просрочените задължения.

- Даване на права на данъкоплатеца да определя направленията на плащанията по единната сметка за плащане на задължения към бюджета.

 - Решителни мерки против контрабандата и необявените вътрешнообщностни доставки като противодействие срещу нелоялната конкуренция спрямо българските производители.

За държавността

- Цялостен анализ и пълна ревизия на дейността във всички сфери на държавно управление и предприемане на законови мерки и действия за санкциониране на допуснатите нарушения.

- Публично оповестяване на фактите и тенденциите за икономическото и финансовото състояние на страната. Редовни отчети на правителството за изпълнение на програмата за управление, нов тип парламентарен контрол.

- Незабавно изпълнение на препоръките на ЕС и ПАСЕ, които имат пряко отношение към защита и гарантиране правата и свободите на гражданите и демократичното функциониране на институциите.

- Незабавни мерки за овладяване и ограничаване на битовата престъпност.

- Възстановяване баланса на функционалност и компетенции между МВР и ДАНС.

- Преустановяване на практиката на безразборно използване на СРС чрез надежден и независим надзор върху тях.

- Провеждане на форум "Отговорен парламент" с участието на граждански и браншови организации, парламентарни и извънпарламентарни партии за постигане на национално съгласие за най-важните приоритети и мерки за излизане от кризата.

- Интегриране на представители на малцинствата в полицейските структури и в звената от сектора на сигурността.

- Създаване на гаранции за свободен печат и медии.

- Предприемане на спешни мерки за разкриване на корупционни практики, строг контрол и санкциониране на корупцията на всички етажи на администрацията и властта, съвместни действия на държавните органи и гражданския сектор.

- Прозрачност и достъпност до информация за работата на държавната администрация.

- Гаранция срещу купен и контролиран вот, за честни избори чрез промени в Изборния кодекс. Действия за активизиране на гражданското участие в изборния процес. Изпълнение на препоръките на ОССЕ за бъдещи избори.

Тези стабилизационни мерки са част от цялостния пакет програмни намерения.

 

Икономически и социални приоритети

Икономическо възстановяване и насърчаване на предприемачеството

- Стриктно изпълнение на принципа на 30-дневно плащане на задължения по договори от страна на държавата.

- Ефективен контрол върху сключените договори за концесии. Анализ на съществуващите концесионни договори и изработване на дългосрочна стратегия на държавата по отношение на природните богатства.

- Ликвидиране на контрабандните канали.

- Равнопоставеност на фирмите и гражданите с държавните институции по отношение на икономическите дейности - министерства, агенции и общини трябва да са отговорни при неизпълнение на договори и забавяне на плащане с лихви за просрочване, с налагане на запор на сметки или с прихващане на задължения на фирмите и гражданите към данъчната система.

- Редуциране на лицензионните, разрешителните и одобрителните режими, въвеждане на принципа на мълчаливото съгласие, предвидимост на надзорните политики по сектори.

- Прекратяване на административния натиск и произвол чрез санкции за държавните служители, включително министри, които превишават правомощията си.

- Замяна на повсеместните проверки на данъчната администрация с подобряване работата на отделите за анализ и управление на риска и фокусиране на контролно-ревизионната дейност върху рисковия контингент данъкоплатци.

Координираща и регулираща роля на държавата за създаване на условия за истинска конкуренция

- Ревизия и промяна на лобистки закони, които доведоха до или предпоставиха създаване на изкуствени монополи и картелни споразумения.

- Стимулиране на конкуренцията чрез равен достъп до пазара на кредити и обществените поръчки.

- Опростяване на процедурите за фалити и несъстоятелност.

- Укрепване на функционалния и административния капацитет на регулаторните органи чрез промяна на антимонополното и антитръстовото законодателство.

- Въвеждане на граждански надзор върху регулаторните органи.

- Нов закон за обществените поръчки. Прозрачност, гарантиране на равни условия за участие и разширяване кръга от бенефициенти на обществени поръчки. Въвеждане на електронни търгове за обществените поръчки.

- Регулации на спекулативните търговски вериги.

- Стъпки за реализация на стратегия “Произведено в България” в съответствие с конкурентните предимства на страната. Целеви мерки за пресичане на нелоялната конкуренция на вътрешния пазар от внос и монополни практики.

 - Икономизиране на външната политика и дипломация за излизане на българските износители на пазарите на страни извън ЕС.

Координираща и регулираща роля на държавата в структуроопределящите отрасли на икономиката

Общи мерки

- Стартиране на 10-годишна програма за реиндустриализация на икономиката.

- Създаване на нови предприятия (или възстановяване) в сфери с висока добавена стойност. 

- Стартиране на преговори по предоговаряне на дългосрочните договори в енергетиката, концесиите и предоставянето на комунални услуги.

- Участие на държавата в перспективни високотехнологични производства чрез апорт на активи и/или формиране на капитала на съответните търговски дружества в партньорство с иновативни компании със солидни пазарни позиции.

- Приемане на закон за ефективен контрол на държавата по отношение на структуроопределящи предприятия при неспазване на регулаторните рамки.

- Оценка на резултатите от приватизацията и концесиите в сектора на т.нар. естествени монополи.

Ребалансиране на енергетиката

- Развитие на българската енергетика на основата на 3 приоритета - енергийна ефективност и ВЕИ, национални енергийни ресурси и ядрена енергетика.

- При потвърждаване на технико-икономическите характеристики на проекта “Белене” и прогнозите за електропотреблението в региона и България - рестартиране на проекта с ясна финансова структура.

- Незабавни преговори с “Росатом” с оглед минимизиране последствията от иска за 2,5 млрд. лв.

- Въвеждане на двутарифна система за ценообразуване, разширяване на системата за енергийно подпомагане.

- Цялостно финансово-икономическо ребалансиране на сектора чрез използване на други механизми за финансово подпомагане развитието на ВЕИ и освобождаване на гражданите от тази тежест.

- Стартиране на преговори за предоговаряне на дългосрочните ангажименти за изкупуване на електрическа енергия.

Насърчаване на селското стопанство

- Стимулиране на българското селскостопанско производство чрез затваряне на веригата и развитие на хранително-вкусовата промишленост.

- Субсидиране на секторите “Зеленчукопроизводство”, “Трайни насаждения” и “Животновъдство” до равнището на останалите страни-членки на ЕС, въз основа на правото до 15% от директните плащания да се предоставят целево за слаби сектори на отрасъла, обвързани с производство.

- Изработване на съобразени с интересите на дребния производител национални интервенционни механизми, подобни на тези на ЕС, за защита цените на земеделската продукция. 

- Подкрепа на дребните и средните земеделски производители чрез осигуряване на европейско финансиране на стопанства до 10 дка чрез осигуряване на субсидия до 1500 евро/стопанство; въвеждане на таван на субсидията до 300 хил. евро на стопанство, като икономисаните средства се предоставят за преразпределение за стопанства, обвързани с производството.

Туризъм

- Превръщане на България в предпочитана туристическа дестинация и специален туристически продукт, реализиран на базата на екологичните предимства, биологичните храни, минералните води, екологично щадящи атракции.

 - Разработване на стратегия за по-висок клас целогодишен туризъм.

 - Съхраняване и устойчиво използване на ресурсите за развитие на екотуризма; постигане на неговата икономическа устойчивост и конкурентоспособност. Повишаване качеството на живот и благосъстоянието на местните общности и активното им участие при формирането на политиката на развитие на екотуризма.

 - Пълноценно използване на възможностите на здравния туризъм за позиционирането на България като туристическа дестинация от по-висок клас като качество и добавена стойност, като уникалност и утвърждаващи се във времето позиции чрез прилагане на международни стандарти и добри европейски практики, вкл. въвеждане на иновации по отношение на продукти и технологии в здравния туризъм, при съхраняване и подобряване на качеството на природните, антропогенните и културните ресурси в сферата на туризма.

 - Развитие на културния туризъм. Ангажимент на държавата за изграждане на инфраструктура към културно-исторически забележителности.

- Обсъждане на решения по развитие на Черноморието и планинските курорти с участието на бизнеса, общинските власти и природозащитните организации.

Транспортна инфраструктура

- Приоритетно развитие на железопътния транспорт като евтин, достъпен, екологичен. Оздравяване на БДЖ. Интегриране на българската жп транспортна мрежа в единната европейска жп структура.

- Изграждане на контейнерни терминали на пристанищата ни и международните пътни коридори.

- Изграждане на интегрирани системи за обществен транспорт в зоните на големите градове.

- Очертаване на основните приоритетни инфраструктурни проекти в сектор транспорт, определящи развитието на регионите:

Северозападен регион - модернизация на линията Видин - София, скоростен път Враца - Видин, модернизация на пристанищата във Видин и Лом, нов ГКПП Салаш - Корито;

Черноморски регион - ускоряване завършването на Коридор №8 до Бургас и Варна (в това число автомагистрала “Черно море”), контейнерни терминали във Варна и Бургас, фериботна линия до Русия, Грузия и Турция, развитие на синя зона Черно море - Средиземно море;

Югозападен район - приоритети са автомагистрала “Струма”, модернизацията на жп линията София - Благоевград.

Европейски фондове 

- Срочно обсъждане и актуализация на проекта за споразумение за партньорство между България и ЕС за финансовата рамка 2014-2020.

- Кризисен план за спасяване на изпълнението по проектите за пътна инфраструктура по ОП “Транспорт 2007-2013” - лот 4 на АМ “Тракия”, лот 1 и лот 2 на АМ “Марица”, “Кърджали - Маказа - II етап”.

Включване на заинтересовани субекти от частния сектор и сектора на търговските банки в цялостния процес на управление и усвояване на европейските фондове.

Стимулиране на инвестициите

- Преки инвестиции във високотехнологични предприятия.

- Увеличаване на общите разходи за научноизследователска и развойна дейност.

- Намаляване на политическия риск и възстановяване доверието на инвеститорите в политическата стабилност на законодателната и данъчната рамка.

- Бърз старт на големи енергийни проекти.

- Икономически и данъчни стимули за инвестиции в производства и мощности, които да са насочени към местния пазар в райони с висока безработица.

- Активна роля на държавата като инициатор и по-активен координатор на частните инвестиции. Насърчаване на местната инвестиционна активност и целенасочени усилия за привличане на чужди инвестиции.

Достъп до финансов ресурс 

- Разширяване на кредитните инструменти на Българската банка за развитие.

- Създаване на кредитни инструменти за подпомагане усвояването на еврофондовете.

- Промяна на функциите на ББР в посока на банка, работеща директно с МСП сектора и рефинансираща се на международните пазари.

- Ново допълнително капитализиране на ББР - подобно на периода 2008-2009 г. Само при голяма по обем кредитна линия може да се постигне рязко понижаване на лихвите по кредити и реално да се подкрепят малките и средните предприятия.

- Създаване на клонова мрежа на ББР в средносрочен план. 

- Институциализиране на специализирани фондове към Банката за развитие за финансиране на стартиращи (рискови) стопански инициативи и експортно ориентирани производства. 

- Създаване на фонд за капиталови инвестиции - за финансиране на бизнес идеи с no-висок риск и ограничени активи, но с потенциал за развитие в приоритетни за националната икономика области.

Публични финанси

- Запазване на Валутния борд и на фиксирания курс до пълното членство в еврозоната.

- Ориентиране на фискалната политика към поддържане на широкобалансирани бюджети на консолидирана основа, които отчитат фазите на икономическия цикъл и съдействат за смекчаване и неутрализиране на евентуални макроикономически дисбаланси.

- Средно- и дългосрочна устойчивост на основните фискални параметри за създаване на прогнозируема инвестиционна и стопанска среда.

- Повишаване на събираемостта на бюджетните приходи. 

- Възстановяване на процеса на фискална децентрализация.

- Дългово финансиране само на продуктивни публични разходи и на програми за подкрепа на бизнеса.

 

Публична администрация

- Комплексна административна реформа и оптимизиране на броя на административните звена.

- Съкращаване на щатове и насочване на човешки ресурс към стратегически държавни компании.

- Анализ на дейността на 136 държавни и национални агенции.

Дигитална България

- Консолидиране и унифициране на електронната информация от министерства, агенции, общини.

- Проект за покриване на страната с интернет свързаност с безплатен достъп на публични обществени места.

- Вграждане на електронна идентификация в документите за самоличност.

 

За повече солидарност  и социална справедливост

Труд и заетост

- Търсене на отговорност от работодатели, които нарушават трудовото законодателство. 

- Създаване на възможност за гъвкав трудов пазар чрез въвеждане на минимална часова работна ставка и за работа на 2, 3 и повече места.

- Намаляване на младежката безработица чрез прилагане на т.нар. гаранция за младежта - трудовите посредници да предоставят възможност за включване в обучение или заетост, стажуване или чиракуване на безработни младежи до 4 месеца от регистрацията им в бюрото по труда или след завършване на училище.

- Развитие на производства и дейности с висока трудоемкост в селското стопанство и преработвателната промишленост за разкриване на работни места с ниски квалификационни изисквания.

- Създаване на 250 000 нови работни места до края на мандата.

Стимули за раждаемостта

- Увеличаване размера на обезщетението за отглеждане на дете от 1- до 2-годишна възраст до размера на минималната работна заплата.

- Увеличаване размера на детските добавки.

Увеличаване стимулите за отглеждането на деца с увреждания в семейна среда.

Политика по доходите

- Повишаване на минималната работна заплата при отчитане ръста на продуктивността на труда, инфлационните темпове и конкурентоспособността на българската икономика с цел достигане до 450 лв. в рамките на управленския мандат.

- Въвеждане на семейното подоходно облагане през втората половина на мандата след анализ на социалните и фискалните ефекти.

Образование и квалификация

- Стандарти, нови учебни планове, програми, учебници.

- Обвързване на финансирането на държавните висши училища с оценка на качеството на обучение и с практическата реализация на подготвяните кадри.

- Държавно съфинансиране на програми, обезпечаващи първо работно място за завършилите висше образование.

- Реформиране на професионалното образование в съответствие с изискванията на пазара на труда.

- Професионални стажове на учениците и студентите.

Подкрепа за възрастните хора

- Спиране увеличаването на изискуемия за пенсиониране осигурителен стаж и възраст и въвеждането на гъвкави условия за пенсиониране при недостиг на 2 години осигурителен стаж и/или възраст.

- Възстановяване на швейцарското правило за индексиране на пенсиите от 2014 г.

- Постепенно установяване на трайно съотношение (1/10) между минималния и максималния осигурителен доход с оглед подобряване приходите, повишаване интереса на осигурените лица с по-високи доходи.

За хората с увреждания

- Усъвършенстване процедурата по освидетелстване на трайна неработоспособност.

- Социалните плащания да се обвържат към линията на бедността вместо досегашното съотнасяне към гарантирания минимален доход.

Разширяване на достъпа до здравеопазване

- Широка обществена дискусия за насоките на реформа на системата на здравеопазване, която да гарантира на всеки гражданин нова и надеждна система на здравно осигуряване, достъп до качествена медицинска помощ и медицинско обслужване при условия и по ред, определен със закон.

- Въвеждане на единна интегрирана информационна система на електронно здравеопазване с цел пълна прозрачност и ефективно използване на финансовия ресурс.

- Рационализиране на системите за финансово управление и контрол в здравеопазването.

- Модернизиране на спешната помощ, съпроводено с разширяване на територията на общини без лечебни заведения. Инкриминиране на нападения срещу медицински специалисти.

- Подкрепа за държавните и общинските лечебни заведения в по-малките и отдалечените населени места.

- Специално внимание към майчиното, детското и училищното здравеопазване.

- Намаляване на потребителската такса за пенсионери в размер на 1 лев.

- Улесняване на специализацията на лекарите.

 Защита на потребителите

- Гарантиране на достъп на гражданите до електроенергия чрез въвеждане на двутарифна система на ценообразуване и разширяване на системата от енергийно подпомагане. 

Промени в системата за изчисляване и заплащане на потребената електрическа енергия - заплащане на реално потребени количества, а не прогнозни, възможности за разсрочено плащане, по-дълги срокове за изясняване на спорове преди прекъсване на доставката на ток.

- Промени в Закона за кредитните институции и Закона за потребителския кредит за създаване на ясни и прозрачни обективни критерии при определяне на лихвите по договори за кредит, прекратяване на възможността за едностранна и произволна промяна на лихвата от банката кредитор по сключен договор за кредит въз основа на субективни критерии, премахване на такси, които са необосновани.

- Отмяна на правото на банките, електроразпределителните и телекомуникационните дружества и топлофикациите да получават изпълнителни листове по кратката процедура (валидна само за държавните институции) срещу физически лица чрез промени в заповедното производство в ГПК.

- Закон за личния фалит и абсолютна давност за погасяване на задължения.

- Законодателни промени за приравняване на дружествата със значително пазарно влияние - над определен брой потребители, над определен дял спечелени обществени поръчки и др., към публичните дружества относно разпоредителни сделки със значителни активи, изисквания към управителните и контролните органи и разкриване на информация.

 

Сподели:

Вигенин: Невъзможно е да влезем в политическа коалиция с ГЕРБ

"Изборът на председател на Народното събрание е тежко повлиян от перспективата председателят да е и евентуален служебен премиер"

Хамид Хамид, ДПС-НН: Не очаквайте да дадем подкрепа, ако не бъдем потърсени за това

ДПС-Ново начало би подкрепило мнозинства, които ще отстояват евроатлантически ценности и ще работят по проблемите на хората

Дянков: За да влезем в еврозоната, ни трябва редовно правителство с редовен премиер

Без ГЕРБ не може да се състави редовно правителство