Акад. Петър Иванов
Както е известно, всички социологически агенции у нас са комунистически. Всички. Кънчо, Андрейчо, Първанчо, Михаилчо (баща му беше секретар на ЦК на БКП), Мирославка, Червен Колю и др., всичките до един, на всички избори досега, обслужват БСП чрез поръчани от "Позитано" фалшиви социологически данни, които да влияят върху електоралните нагласи. Сега рано-рано на тези избори правят същото, рибата още в морето, а Корнелия слага тигана с олиото.
С наближаване на изборите социологическият картел побесня, запровижда "драматични обрати", "сензации", "бляскави победи" и др. Гладна кокошка просо сънува. За три дни три агенции обявиха "резултати" от изследванията си. Най-напред чинно се отчете една агенцийка, която била изследвала 1000 души "от цялата страна" (това не може да е вярно) в стратифицирана двустепенна гнездова извадка (няма такава) с метода "пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица", значи става дума за едновременно ползване на два метода - интервю и анкета, - което е нонсенс спрямо извадка от хора, седящи по домовете си, чакайки да ги интервюират и анкетират едновременно.
После мастита червена агенция се напъна и публикува и тя свои данни. Изследването й било, чрез "експресен телефонен сондаж", каквото и да означава това. Извадката и тук била над 1000 души, вероятно всеки от които задължително е с допотопен телефон. Аз знам за джиесеми и смартфони, телефоните са отпреди 30 години, няма ги вече. Как стават тези работи не е ясно.
Знам, че ако искаш да осигуриш представителност и достоверност на информацията в социологията, ти трябва или да "сондираш" всички, или да си осигуриш представителна извадка с аналогична структура като на генералната съвкупност на избирателите в България, което няма как да стане при телефонното обаждане, тъй като респондентът е неизвестен, нищо не се знае за него, мъж ли е, жена ли е, дете ли е, баба ли е, луд ли е и т.н.
Няма как от тази амалгама на персони, много от които не са гласоподаватели, да се извлекат меродавни електорални мнения и становища. Но те се извличат от агенцията и "резултатите от сондирането сочат, че краен победител в изборите за президент е, кой?, генералът Радев, кой.
Тъй като все пак няма как този, който "сондира" и публикува подобни данни, да е чак толкова прост, червената агенция срамежливо добавя с прозиращо чувство за вина: "Сондажът може да послужи само за най-общ ориентир.", т.е. казва ни, че все пак тези данни не стават за нищо.
Днес пък се появиха "данни" на трета агенция, в превод името й е "Пазарни връзки".
Тази агенция работи за частната БТВ. Разбира се, според тези поръчани и платени "социологически данни" кандидатът на комунистите Радев "фърка" по небесата на бял кон и прави на пух и прах всичко около себе си.
Нека видим последните четири "изследвания" на агенцията, както са представени на сайта й.
Първото, от юли месец, носи казващото много неща за самата агенция заглавие "Употреба и нагласи към финансови услуги".
Второто е от август - "Обществено-политически нагласи преди президентските избори". Според публикуваните данни щели да гласуват 68,6% от гласоподавателите. Най-харесваната от избирателите партия е ГЕРБ, 45,2% са с положително отношение към нея. БСП е с близо два пъти (26,4%) по-малко обществени симпатии. ДОСТ е най-нехаресвана, само 1,7% от избирателите я харесват.
Ако се провеждат парламентарни избори, за ГЕРБ щели да гласуват 23,7%, а за БСП - 13,1%, почти наполовина. Агенцията била питала хората какво очакват от държавния си глава. Те били казали "Да мисли за народа" (46,3%), колко скудоумно!, и още "Да е честен" (26,4%) и "Да казва истината" (17,1%). Каква е разликата между последните две качества може да каже само социолог от "Пазарни връзки".
Третото проучване изследвало 500 души в началото на октомври (4-8 октомври). Според него Цачева на първия тур ще има доверието на 19,8% от избирателите, а червеният Радев - на 14,9%.
Най-занимателно е четвъртото изследване, то е направено само две седмици след предходното. Такава честота на проучвания не е известна в литературата, тя не е целесъобразна. Не би могла да установи нищо ново, тъй като социологическите факти са със солидна инерция, статични са, не се променят толкова бързо. Това са неща, които един редови социолог не би могъл да не знае. Значи, нещо друго тогава мотивира социологическата припряност на хората, поръчали изследването. Какво ли е то? Можем да съдим от уж установените резултати. Те са абсурдни и тъпи. Защо?
Първо, само за десетина-дванадесет дни подкрепата на председателя на Парламента "спаднала" от 19,8% на 19,4%, а на червения Радев се качила от 14,9% на 18,1% от избирателите (данните били за балотаж). Това покачване (ръст от 21,5% спрямо 14,9) не е естествено и е невъзможно в рамките на този кратък период, през който Радев нищо впечатляващо не е направил в кампанията си, за да си качи толкова крехкия мърляв рейтинг.
Второ, в социологията е известен принципът за недопустимост на метаданни. Не може от прогнозирани социологически факти да се извеждат прогнози (метаданни) за други факти, които не е ясно дали въобще ще се състоят, както е в случая с прогнозите за възможните битки на втория тур. "Пазарни връзки" разточително сблъска във фантазиите си Цачева с Радев, Цачева с агент Иван (Каракачанов), Радев с агент Иван, Дончева с Митю Пищова, Марешки с Незнамкогоси и т.н., и ги представя като реални нагласи на електората, а това в най-добрия случай са хипотези на мозък в не особено добро медицинско състояние.
Трето, според агенция "Пазарни връзки" Цачева е по-популярна от Радев във възрастовите групи 18-34 години и 35-59 години, докато кандидатът от БСП има преднина при най-възрастните гласоподаватели, милият.
От статистиката на НСИ знаем, че тъкмо възрастовата група от 18 до 59 години (включва 41 години) е най-голяма по демографски обем и не е естествено друг демографски сегмент от 60 до 75 години (74,7 е средната продължителност на живота при българите), който включва едва 15, а не 41 години, да извежда доминираща социологическа тенденция, каквато и да е тя.
Очевидно е, че след като Цачева доминира в сегмента на трудоспособните, няма как прогноза за нейна загуба да не е фалшива.
Четвърто, абсурдно е, когато доверието на избирателите към БСП е едва 2/3 (16,2%) от доверието към ГЕРБ (24,9%), червеният Радев да води пред подкрепяната от ГЕРБ Цачева, както уж били показвали данните.
Пето, много е трудно да не можеш да съобразиш, че си е жива излагация веднъж (през август) да твърдиш, че в изборите щели да участват 69,6% от избирателите, а след един месец това число да стане 91,6% (?!). Разликата е 30,4% от 69,6. Твърде голяма е.
Шесто, последно, не възможно "Пазарни връзки" да са забравили разрушителната изборна загуба на БСП на предходните местни избори, нито един кмет в областен град, само двама-трима кметове в 268-те общини на България, 5 леви партии, бой помежду им, пълен политически крах, който в никакъв случай не предполага нищо добро за комунистите сега и в бъдеще.
На селските номера на агенцията "Пазарни връзки", която не е изключено да пласира и измислени в политически щабове числа, могат да се вържат само много прости и неграмотни хора.
Мнозинството български избиратели обаче не са такива.
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас