„Първо
надуха банката, после я спукаха, а хората са потърпевши, затова упреквам
всички институции, които го направиха.“ Това заяви омбудсманът на
Република България Константин Пенчев
по TV7 във връзка с кризата в Корпоративна търговска банка. Той получава
много жалби по този повод, макар че неговата институция няма отношение
към проблема.„Никога не съм предполагал, че омбудсманът трябва да
се занимава с банка, но когато тези десетки хиляди граждани се събират
по площадите, защото са ощетени от лошата работа на институциите и
държавата, да не кажа нещо по-силно, и никой не им обяснява какво
следва, някой трябва да ги защити“, смята Константин Пенчев. Той
конкретизира упрека си към БНБ и нейния управител, който от една страна
най-сетне е признал, че проблемът е от компетентността на централната
банка, а от друга е отложил решението му с още 2 месеца.
„Моята теза е, че нашето законодателство не позволява една банка да бъде
заключена за 6 месеца. Излиза, че гарантираните влогове не са баш
гарантирани. Защото когато човек си получи парите след 6-7 месеца, това
не е особена гаранция за него“, каза омбудсманът. Според него не е редно
в една стабилна финансово държава, в която няма банкова криза, „ние да я
правим зорлем нестабилна, защото някой имал задкулисни интереси“.
„И понеже компетентният орган казва – аз няма да работя, тогава мерки ще
вземат главният прокурор, омбудсманът, синдикатите, работодателите,
някой трябва да вземе мерки“, призова Пенчев. Той е на мнение, че с
удължаването на срока за особения надзор БНБ „очевидно прехвърля горещия
картоф на политиците, защото след два месеца със сигурност ще има
правителство.
Други проблеми, с които е ангажиран омбудсманът са тези с жалбите към
мобилните оператори и суровите неустойки, които те карат клиентите си да
плащат. Пенчев заяви, че последните законодателни промени са разрешили
някои проблеми, но ще настоява операторите да направят по-гъвкави
договори с по-адекватни цени на неустойките. Когато имаш срочен договор,
ако по свое желание абонатът иска да го прекрати, мобилните оператори
му събират цялата сума, дължима до края на договра. Какво правим, ако
просто си сменил адреса си и не можеш да използваш същия номер, трябва
да има решение и в такива случаи, подчерта Пенчев.
Най-много са
жалбите за цените на тока и парното. Според омбудсманът увеличаването
цената на тока е било очакване, още след символичното падане до 5%.
Много специалисти и от управляващите партии казаха, че това е
антипазарно и рано или късно ще се стигне до скок и то доста
чувствително. Проблемът е, че само с по-високи цени на тока не можем да
запълним тези дупки и заеми за милиарди, натрупани от лошо управление.
За съжаление, дори и при отказ на гражданите да плащат за грешките на
политиците, държавата би фалирала и пак няма да има пари за пенсии и
помощи.
"Не сме толерантни." - това е коментарът му по темата с
децата на бежанци, които не бяха допуснати да се запишат в първи клас.
Институциите трябва да си свършат работата. На местните хора трябва да
се обясни ситуацията на тези хора. В момента те се настройват от
слуховете, че чужденците носят зарази, което е абсурдно, смята Пенчев и
заяви, че на бежанците се правят медицински прегледи и за това се грижи
Агенцията за бежанците. Министерството на образованието е отговорната
институция, която трябва да се погрижи за приемането на децата в
българско училище. За съжаление, ние нямаме единна политика по въпроса с
бежанците, заключи Константин Пенчев.
Още от България
КНСБ: Ако хората не получат обещаното увеличение на заплатите, ще излязат на улицата
"Когато ДДС ставката беше намалена - тези 20% не намалиха цената на брашното и хляба"
Вигенин: Невъзможно е да влезем в политическа коалиция с ГЕРБ
"Изборът на председател на Народното събрание е тежко повлиян от перспективата председателят да е и евентуален служебен премиер"
Хамид Хамид, ДПС-НН: Не очаквайте да дадем подкрепа, ако не бъдем потърсени за това
ДПС-Ново начало би подкрепило мнозинства, които ще отстояват евроатлантически ценности и ще работят по проблемите на хората