С приемане на първо четене на промени в Закона за пътищата парламентът днес одобри въвеждането на тол-система и електронните винетки като начин за плащане на ползването на републиканските пътища. "За" гласуваха 113 народни представители, 1 беше "против", а 69 се въздържаха, обобщава "Фокус".
Според промените леките автомобили и превозните средства с обща допустима маса до 3.5 тона ще плащат за ползването на пътищата чрез електронни винетки, които ще бъдат въведени от началото на следващата година. Както досега, те ще са годишни, тримесечни, месечни и седмични, които ще запазят цените си. Въвежда се уикенд винетка, която ще важи от петък на обед до неделя в полунощ, но колко ще струва тепърва ще се уточнява.
Електронните винетки ще могат да се купуват на терминали за самотаксуване или с картово плащане. Има и възможност за събиране на вземанията чрез т.нар. карти за гориво, издавани от различни търговци, чрез които се осъществяват безкасови регистрации на разплащанията, с карти или чипове, които отчитат транзакцията.
Камионите, автобусите и всички превозни средства с допустима маса над 3.5 тона ще използват тол-система на база изминатото разстояние. То ще се изчислява с монтирано в превозното средство бордово устройство, което регистрира данните за изминатото разстояние и позицията с помощта на глобална навигационна сателитна система.
За превозните средства, които нямат такова устройство, законът предвижда използването на маршрутна карта. За изминаването на едно и също разстояние ще се плаща различна сума в зависимост от състоянието на пътя.
Предстои уточняване ползването на кои пътища ще е платено, като за момента сигурно е, че такива ще бъдат магистралите и републиканските шосета първи и втори клас. По предварителни данни става въпрос за около 16 хиляди километра пътна мрежа. Не е изключено да бъдат обхванати и част от третокласните пътища. Тол-системата трябва да заработи от 16 август 2019 година.
При дебатите преди гласуването от БСП обявиха, че искат в залата да присъства министърът на регионалното развитие Николай Нанков, тъй като имат много въпроси към него. "Вчера той наговори куп неистини. Считам, че министърът е този, който трябва да обясни каква е политиката и как ще постигне заложените в програмата на ГЕРБ цели", каза Драгомир Стойнев от левицата.
От ГЕРБ контрираха, че не може мотивите за или против законопроекта да бъдат на база присъствието на министъра.
Заместник-председателят на Комисията по транспорт Станислав Иванов уточни, че цените на тол-таксите не са ясни, тъй като законът дава рамката. "Дава се рамката на стартирането на тол-системата. След това септември месец ще бъдат направени обществени обсъждания. Ще се дискутират цените, ще се дискутират обхватите", допълни той.
Съгласно подписания в началото на годината договор тол-системата ще се изгради от консорциума "Капш трафик солюшънс" с водещ партньор австрийската Kapsch. Стойността на договора е 150 млн. лева без ДДС, които фирмата ще си върне, като започне събиране на таксите.
Още от България
Хамид Хамид, ДПС-НН: Не очаквайте да дадем подкрепа, ако не бъдем потърсени за това
ДПС-Ново начало би подкрепило мнозинства, които ще отстояват евроатлантически ценности и ще работят по проблемите на хората
Дянков: За да влезем в еврозоната, ни трябва редовно правителство с редовен премиер
Без ГЕРБ не може да се състави редовно правителство
Станислав Балабанов, ИТН: Не сме готови да подкрепим Атанас Атанасов
Балабанов присмя на резервите на ДБ, че при управление с „Възраждане“ Путин ще подчини България