5 Декември, 2025

Писателят Михаил Кръстев: Бъдещето принадлежи не на „време разделно”, а на време на опрощение

Писателят Михаил Кръстев: Бъдещето принадлежи не на „време разделно”, а  на време на опрощение

Михаил Кръстев

За пътя на българската съдба от Априлското въстание до Деня на Независимостта, говори пред Faktor.bg авторът на трилогията „Виното на надеждите“

Михаил Кръстев е автор на романа-трилогия „Виното на надеждите“, вдъхновена от Априлското въстание. В продължение на десет години трите романа бяха издадени в „Изток – запад“ и „Жанет 45“, а издателят доц. д-р Александър Йорданов ги обедини в една книга, която нарече роман-трилогия. 

Михаил Кръстев е близък родственик на д-р Тодор Кръстев, министър на правосъдието в правителството на Александър Малинов, подписал Манифеста, с който на 22 септември 1908 г. се обявява Независимостта на България.

Интервю на Катя Томова

- Г-н Кръстев, разкажете за Вашия родственик, г-н Тодор Кръстев, подписал Манифеста за Независомстта. 

- Слушах за д-р Тодор Кръстев от дядо си още като бях малко момче. Улицата, на която живеех в родния град Перущица, носеше неговото име. Върху земите на Кръстеви бяха построени къщите на всички семейства от рода, а първата улица носеше името на Тодор Кръстев. Гордееха се с него.

todor_kristev.jpg

Тодор Кръстев

Завършил право в Брюксел, станал доктор на науките, като министър на правосъдието в правителството на Александър Малинов подписва Манифеста на Независимостта. Като съдбовен знак се възприемаше, че именно един просветен перущенец  стана част от осъществената мечта на героите от Априлското въстание за свобода и независимост на България .
За жалост, още в ранните години на социализма започна преиначаване на историята, събитието на 22 септември бе обезличено, а улица „Д-р Тодор Кръстев“ стана „Въча“. 

- Смятате, че Независимостта е част от съдбата на свободата, за която перущенци са се борили?

- Точно така. Според мнозинството историци връхната точка на Априлското въстание е в Перущица, защото именно там българите по най-категоричен начин са изразили желанието си за свобода и борбата за независима българска държава. Тогава Тодор Кръстев е бил 12-годишно дете,  но 32 години по-късно, подписвайки манифеста, той осъществява точно тази мечта.

- И Вие ли, г-н Кръстев, следвахте тази мечта, като писахте книгата за Априлското въстание? Доц.д-р Александър Йорданов нарече „Виното на надеждите“ „епичен роман за смисъла на българското съществуване, за вярата и неверието, живеещи в нас, народопсихологически портрет, нарисуван на прага на свободата с езика на съвременната културология.”  Според него в новата българска литература това е най-яркият роман за една философия, която сме готови да приемем като европейски инструктаж, но все още не сме в състояние да разберем и осмислим чрез собствената си национална съдба. Така ли е?

-  Йорданов има предвид наистина основната идея на романа – за съживота на различните етноси и вери у нас. Идеята за романа ми хрумна още в студентските години, но съдбата ме завъртя в журналистиката и публицистиката. Всичко, което обаче писах през цялото това време, беше с една по-голяма цел – да напиша роман за героите от въстанието през 1876 г.  Дълго подготвях документалната част на бъдещата си книга. Срещах се и разговарях с хора, които пазеха спомени и предания за събитията от онзи април през 1876-а, записвах разказите им, но не се осмелявах да започна романа.  Иван Вазов беше написал „Кочо“, а Генчо Стоев – „Цената на златото“.  Как  да започна да пиша и аз, без да изпадам под високото ниво, до което те бяха стигнали?  

- И все пак се решихте?

- Веднъж, докато се разхождах в Родопите, ми хрумна идеята за образа на един лечител, който попада в Перущица. Освен че лекува, той проповядва и идеята за братството. Именно този образ на Лечителя ми донесе идеята за опрощението между българи-християни и българи-мохамедани, между българи и турци, и другите народности. От първостепенна важност за братството е опрощението. Но преди опрощението трябва да има покаяние. Става дума не само за родовото братство, а за братството на по-високо ниво – обединението на хората. Около себе си Лечителя вижда много болни души и лекува болестите на тялото именно чрез душите на хората. 

- Има ли връзка между посланията на Лечителя и днешното време, в което ксенофобските настроения сякаш доминират?

- Има. Това е веротърпимостта. 

- Литературният историк Петко Тотев определи романа Ви като най-доброто произведение за веротърпимостта в българската литература през последните години. В първата рецензия литературният критик доц. д-р Георги Цанков отбелязва как не си е представял, че след Вазов, Пенчо Славейков, Стефан Дичев и Генчо Стоев някой друг белетрист ще възкреси отново и толкова дълбоко трагичните дни на Априлското въстание.  Как възприемате тези отзиви, г-н Кръстев?

- Когато съм писал, не съм си помислял, че такива уважавани от мен литературни творци и критици ще оценят толкова високо моето произведение. Безкрайно съм им признателен.

- Какво е съвременното звучене в книгата, доколко в нея присъства Вашата лична съдба?

- Във всяко писане човек влага моменти  от личната си съдба. Лечителя,   проповядвайки братството и веротърпимостта, е съвременен. Същевременно неговата душа се движи от най-древни времена почти до наши дни. Интуицията му е божествено дарование. Лечителя изглежда малко извънземен, защото си мисли, че има брат ангел, който по някое време ще дойде и ще го отведе. 

-  „Виното на надеждите” е своеборазен спор с романа на Антон Дончев „Време разделно”. Така ли да го разбираме?

- Дончев  написа книгата си в друго време. И то бе страшно време. Писането ставаше по партийна поръчка. Целта бе да се насади омраза, да се оправдае определена политика –т.нар. „възродителен процес”.  Моят роман, поне аз мисля така, е по-близо до истината. Той е разказ за опрощението между християни и мюсюлмани, между българи и българо-мохамедани, разказ за братството, любовта, вярата и надеждата... Защото мисля, че както настоящето, така и бъдещето принадлежи не на „време разделно”, а  на време на опрощение и изграждане на истинска човечност. И не съм писал по поръчка, а воден единствено от истината, от желание за душевна отплата за жертвите в  борбата за Независимост . 

    
Сподели:

Коментари (0)

Румен Петков: Кирил Петков трябва да носи отговорност за призивите протестиращите да тръгнат към политическа централа

Румен Петков: Кирил Петков трябва да носи отговорност за призивите протестиращите да тръгнат към политическа централа

"Закриването на Комисията по досиетата е закъсняло, а едни 10 милиона просто си отлитат. Няма причина БСП да променя позицията си за Комисията „Сорос“, смята той 

Повреден руски танкер от сенчестия флот може да заседне край Ахтопол

Повреден руски танкер от сенчестия флот може да заседне край Ахтопол

Не е ясно по какъв начин плавателният съд е навлязъл в българските териториални води.

Божидар Божанов: Лъжа е, че без редовно правителство еврозоната ще се провали

Божидар Божанов: Лъжа е, че без редовно правителство еврозоната ще се провали

"Всякакви технически аспекти на влизането в еврозоната вече трябва да са изпълнени"