Правителството прие план за 2016 г. за изпълнение на актуализираната Национална стратегия за демографско развитие на населението в Република България (2012-2030 г.). В документа са включени комплексни мерки за преодоляване на демографските дисбаланси, свързани с ниската раждаемост, високата смъртност, динамичните миграционни процеси, намаляването и застаряването на населението и на работната сила.
Мерките са групирани в 12 стратегически направления. Сред тях са насърчаване на раждаемостта чрез създаване на среда, благоприятна за отглеждането и възпитанието на деца; подобряване на репродуктивното здраве, общата демографска информираност и репродуктивна култура на населението; подобряване на общото здравословно състояние на населението и намаляване на общата, преждевременната, детската и майчината смъртност; разработване на адекватна миграционна (външна и вътрешна) и имиграционна политика и намаляване на броя на емигриращите млади хора в репродуктивна възраст. Стратегически направления в плана за изпълнение на стратегията за демографско развитие са и възприемането на комплексен междусекторен подход за активен и продуктивен живот на възрастните хора в добро здраве, адаптиране на социалните системи към демографските промени и остаряването на населението – пазар на труда, пенсионна система, социално подпомагане и грижи, здравеопазване, образование, култура; развитие на солидарност между поколенията; повишаване на образователното, духовно и културно равнище, квалификация, способности и умения на населението от всички възрастови групи. Останалите са създаване на условия за равни възможности за пълноценен социален и продуктивен живот на всички социални групи; ограничаване на диспропорциите в териториалното разпределение на населението и обезлюдяването в някои региони и селата, както и въвеждането на задължителна оценка на въздействието върху демографското развитие и качеството на човешкия капитал на всеки нов, изменян или допълван нормативен акт на държавата.
Демографските процеси имат инерционен характер. Затова мерките са насочени не само към повлияване на основните демографски показатели, но и към развитието на качеството на човешките ресурси и към адаптиране на секторните политики към демографските промени.
Поради многопосочното въздействие на демографските процеси, в документа е спазен принципът за предприемане на интегриран подход с участието на максимално широк кръг институции и организации.
Община Рудозем получава шест имота от държавата
Правителството прехвърли безвъзмездно на община Рудозем шест имота с обща площ над 36 дка и с построени върху тях сгради. Терените се намират в с. Чепинци и в землищата на селата Пловдивци и Мочуре. Намеренията на местната власт са с тях да подпомогне евентуални инвестиционни намерения в сферата на туризма, както и изграждането на производствени бази.
С друго решение от публична в частна държавна собственост беше променен статутът на имот, управляван от Националната компания „Железопътна инфраструктура“. Това е терен от 257 кв. м с построена в него сграда от 11 кв. м. Имотът не се ползва от НКЖИ и правителственото решение ще позволи извършването на разпоредителна сделка, която да донесе допълнителни приходи за компанията.
Поради отпаднала необходимост кабинетът отне от Министерството на регионалното развитие и благоустройството правото на управление върху част от имот – публична държавна собственост, който преминава към областния управител на Плевен. Помещението от 15 кв. м се намира в административната сграда на площад „Възраждане“ №1 в града и досега е ползвано от служителите в Главна дирекция „Програмиране на регионалното развитие“.
По същите причини от НАП беше отнето правото на управление върху имот на ул. „Кавала” №1а във Варна, статутът му беше променен в частна държавна собственост и теренът от 310 кв. м заедно с построената в него сграда от 186 кв. м премина към областния управител.
Правителството възложи на Националната агенция за приходите да осъществи съответните правни и фактически действия и да продаде по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс имущество, отнето в полза на държавата по девет случая. Поради отказ на община Тетевен да упражни предоставеното й право на управление върху имот в района на с. Васильово, се правят промени и в РМС 530/2015 г. и се възлага на НАП да извърши продажбата му.
С друго решение в полза на „Енкон Свобода“ ЕООД беше учреден безсрочен сервитут върху поземлени имоти в горски територии в землището на с. Дъбовик, община Генерал Тошево. Имотите са с площ 178 кв. м и ще бъдат ползвани за изграждане и обслужване на подземни електрически кабели. За учредяването на сервитута дружеството ще заплати съответните нормативно определени такси и режийни разноски.
Вернер Йостмайер е назначен за почетен консул на България в Германия
Правителството прие решение за назначаване на Вернер Йостмайер за почетен консул на България в Германия със седалище в Мюнстер и с консулски окръг, обхващащ територията на федерална провинция Северен Рейн-Вестфалия.
Г-н Йостмайер е член на Ландтага на Северен Рейн-Вестфалия, говорител на Комисията по основните въпроси, член на Комисията по въпросите на ЕС, пълномощник на ХДС по проблемите на изселниците, прокудените и германските малцинства, както и председател на Германо-полската група парламентаристи и говорител на депутатите от ХДС от Мюнстерланд.
Назначаването му за почетен консул е важно за България, тъй като Северен Рейн-Вестфалия е най-голямата като население (над 17,6 млн.) германска провинция, в нея се намират градовете Кьолн, Дюселдорф и Дортмунд, и тя произвежда над 1/5 от БВП на Германия. Същевременно федералната провинция е привлекателна и за български граждани, избиращи да живеят и работят в Германия. Според германската статистика, през 2014 г. във ФРГ са били регистрирани 183 263 български граждани, от които 39 590 (21,5%) са в Северен Рейн-Вестфалия.
България има интерес да развива активно икономическите, политическите и културно-образователните си контакти с федералната провинция, което кореспондира напълно със стратегически значимите и динамично развиващи се българо-германски отношения.
Правителството одобри резултатите от заседанието на Съвета на ЕС „Транспорт, телекомуникации и енергетика“
Правителството се запозна с резултатите от заседанието на Съвета на ЕС „Транспорт, телекомуникации и енергетика“, част „Енергетика“, проведено на 26 ноември в Брюксел.
На заседанието са приети Заключения относно системата за управление на Европейския енергиен съюз. Българската страна отбеляза, че провеждането на координирана и балансирана комбинация от политики е предпоставка за създаването на устойчива и предсказуема среда за инвеститорите, генериране на ползи за гражданите и бизнеса, и осигуряване на условия за конкурентен енергиен пазар. Очакванията на България са системата на управление на Енергийния съюз да предоставя достатъчно гъвкавост и да позволява на държавите-членки да избират най-ефективния енергиен микс и политики от гледна точка на разходи за постигане на целите. Нашата страна е удовлетворена от актуализирането на списъка с проекти от общ интерес и приветства включването в него на инфраструктурата, която да позволи развитие на българския газов разпределителен център. Енергийните министри проведоха и дискусии, свързани с новата структура на енергийния пазар на ЕС и предоставянето на възможност за пълноценно участие на потребителите в пазара. От страна на ЕК е представена информация за последното развитие в областта на външните енергийни отношения на ЕС.
На 10 и 11 декември Съветът проведе заседание и в частите „Транспорт“ и „Телекомуникации“. В областта на сухопътния транспорт министрите проведоха дебат за социалните аспекти в автомобилния транспорт. По време на разговорите министър Ивайло Московски засегна два конкретни проблема, които срещат българските превозвачи през последната година. Единият е свързан с въведени ограничения за използването на нормалната седмична почивка в кабината на превозното средство на територията на някои държави-членки. Според българската позиция, в Регламент 561/2006 няма изрична забрана за използването на нормалната седмична почивка в кабината на превозното средство и на водача се предоставя избор къде и как да използва почивката. Московски изтъкна, че за подобряване безопасността по пътищата, чрез предотвратяване на умората на водача, от приоритетна важност е водачът да използва нормалната си седмична почивка пълноценно, без значение от мястото на използването й. Вторият сериозен проблем, който беше засегнат от министъра е свързан с въведените изисквания за минимална работна заплата в някои държави-членки. Той изрази позицията, че тези изисквания противоречат на принципите на ЕС за свободно движение на хора, стоки и услуги. Това ново изискване не е съобразено и със социалния стандарт в отделните държави-членки, като тези мерки водят и до увеличаване на административната тежест за автомобилните превозвачи.
В областта на въздухоплаването комисарят по транспорт Виолета Булц представи новата Авиационна стратегия за Европа, която се определя като най-важната транспортна инициатива в Работната програма на Комисията за 2015 г. Целта на стратегията е да се създаде рамка, която да позволи на Европа да запази лидерската си позиция на световната сцена в авиацията.
Най-важната тема, по която министрите обмениха мнения в частта „Телекомуникации“, беше предстоящото преразглеждане на регулаторната рамка в областта на електронните съобщителни мрежи и услуги на ЕС. Акцент в българската позиция беше поставен върху съобразяване на скоростите с търсенето или в зависимост от националните потребности; улесняване на условията за осигуряване на свързаност във всички региони в ЕС и по-конкретно – икономически нерентабилните, както и върху намаляване на регулацията по отношение на традиционните телекоми.
Инвестиции за над 185 000 лева ще бъдат направени в търсене и проучване на подземни богатства в общините Венец, Каолиново и Етрополе
Правителството одобри издаването на две разрешения за проучване на възможностите на добив на подземни богатства.
За срок от три години „Ботера Индъстри“ ООД ще търси и проучва индустриални минерали в площта „Голямата нива“, разположена на територията на общините Венец и Каолиново. Дружеството ще вложи минимум 45 300 лв. в геологопроучвателни дейности. Стойността на мероприятията по опазване на околната среда е 4530 лв.
Отново за срок от три години „Елаците-Мед“ АД ще търси и проучва метални полезни изкопаеми в площта „Каменица“ в община Етрополе. Очакваните инвестиции, които дружеството ще направи, са в размер на 140 000 лв., като са предвидени и 14 000 лв. за мероприятия по опазване на околната среда.
Правителството прие промени за по-ефективна работа на Националния икономически съвет
С промени в правителствено постановление се дава възможност Националният икономически съвет да работи по-ефективно.
Решава се въпросът с осигуряването на кворум за провеждане на заседанията на Съвета, предвид регламентираните ежемесечни редовни заседания и състава на членовете му, включващ министъра на икономиката, 11 заместник-министри и председателите на четирите работодателски организации. При отсъствие на председател на работодателска организация се предвижда да се осигури възможност в заседанието на Съвета с право на глас да участва заместник-председател на съответната организация.
Приети са насоки за интегриране на политиките по околна среда и по изменение на климата в европейските структурни и инвестиционни фондове
Правителството одобри насоки за интегриране на политиката по околна среда и политиката по изменение на климата в европейските структурни и инвестиционни фондове – фаза „Изпълнение на Споразумението за партньорство и програмите в периода 2014-2020 г.“. Подготовката на документа е в съответствие с чл. 8 от Регламент (ЕС) 1301/2013, който задължава държавите-членки да осигурят спазване на изискванията в областта на околната среда и изменението на климата както при подготовката, така и при изпълнението на споразуменията за партньорство на програмите, съфинансирани от европейските фондове.
Насоките съдържат екологични критерии и изисквания, предназначени за използване при оценката на проектните предложения и при тяхното последващо изпълнение. Те са обособени в две групи – общи критерии и критерии, специфични за всяка програма, съфинансирана от европейските фондове. Целта на документа е да подпомогне управляващите органи на програми при изпълнението на техните ангажименти по спазване на законодателните изисквания в сектори „Околна среда“ и „Изменение на климата“ и е предпоставка за по-добра проследимост при интегрирането на двете политики.
Насоките за интегриране на политиките по околна среда и по изменение на климата ще допринесат за постигането на целите и на редица стратегически документи. Очаква се правилното интегриране на двете политики да доведе до реализацията на проекти с по-голям принос за опазването на околната среда и в борбата с изменението на климата.
Правителството осигури защитата на държавните интереси при евентуални международни инвестиционни арбитражни и съдебни дела
Правителството възложи на министъра на финансите да проведе преговори и да наеме адвокатските дружества „УАЙТ енд КЕЙС“ и „АРНОЛД енд ПОРТЪР“ да предоставят съвети в процеса на преуреждането на отношенията с „Ей И Ес-3С Марица Изток 1“ ЕООД и „КонтурГлобал Марица Изток 3“ АД по сключените договори за дългосрочно изкупуване на електрическа енергия. Основание за решението са сключените през декември 2013 г. рамкови договори за процесуално представителство и правни съвети в международни арбитражни дела между Министерството на финансите и двете адвокатски дружества. То е продиктувано от необходимостта за своевременна, ефективна и професионална защита на държавните интереси при процесуално представителство в бъдещи международни арбитражни и съдебни дела, както и свързаните с тях съдебни производства.
Защитата на държавата изисква да се изчисли размерът на държавната помощ, която е била предоставена на производителите на електрическа енергия чрез сключените договори за дългосрочно изкупуване на електрическа енергия. Също така следва да се изчислят невъзвръщаемите разходи, които производителите на енергия със сключени договори за дългосрочно изкупуване на електрическа енергия биха имали в резултат на прекратяването им, да се преуредят отношенията с онези от тях, с които има сключени такива договори, и да се предвиди механизъм или схема, по която това да стане.
Българите в чужбина ще могат да подновяват лични документи по електронен път
Правителството одобри промени в два подзаконови нормативни акта – Правилника за издаване на българските лични документи и Тарифа № 3 за таксите, които се събират за консулско обслужване в системата на Министерството на външните работи по Закона за държавните такси. Измененията и допълненията се правят във връзка с въвеждането на електронни услуги за издаване на лични документи за българските граждани, живеещи в чужбина.
МВнР приключва работата си по изпълнение на проект за внедряване на електронни услуги „Е-консулски услуги”, който се финансира по Оперативна програма „Административен капацитет” 2007-2013 г. След реализирането на проекта българските граждани, живеещи в чужбина, ще могат да подават заявления за подновяване на паспорта и личната си карта по електронен път, чрез онлайн форма, която ще намерят на страницата на министерството. Условието за това е да притежават квалифициран електронен подпис, да имат вече издаден български личен документ в последните 59 месеца преди подаването на заявлението и да са им били снети необходимите биометрични данни. Заплащането на заявените услуги също ще става по електронен път.
Допълнително в Тарифа №3 се предвижда и отмяна на текст, касаещ услуга, която вече не се извършва, а именно – подновяване валидността на паспорт.
Приета е Стратегия за противодействие на радикализацията и тероризма
Министерският съвет прие Стратегия за противодействие на радикализацията и тероризма (2015-2020) и План за изпълнението й.
Стратегията отразява волята и вижданията на правителството за прилагане на политики за противодействие на радикализацията и тероризма. Фокусът е поставен върху превенцията, без да се подценява значимостта и ролята на реактивните мерки. Предвижда се да бъде направен междинен преглед и актуализация на документа към средата на 2018 г., както и допълването му с нови елементи при внезапни и значителни изменения в средата за сигурност.
Основните цели на стратегията са свързани с превенция на насилствената радикализация на отделни личности или групи в българското общество, противодействие на разпространителите на терористична и радикална пропаганда и лицата, набиращи членове на терористични организации, предотвратяване и пресичане на терористична дейност на и от територията на България, осигуряване чрез правни и институционални механизми на ефективно наказателно преследване на организаторите, извършителите и помагачите на действия, свързани с радикализация или тероризъм, минимизиране на последствията от терористична дейност, изграждане на доверие в гражданите и обществото, както и на активност по отношение на противодействието на радикализацията и тероризма.
Планът е разработен с цел определяне на конкретни дейности, които да подпомогнат изпълнението на Стратегията. Комплексът от мерки обединява дейностите на държавните органи, институции, организации и на гражданите за формиране и използване на способности за разкриване, възпиране, предотвратяване и активно противодействие на рисковете, заплахите и последиците, породени от насилствената радикализация и тероризма. Основните цели в него конкретизират целите на Стратегията и са: изработване на ефикасна правнонормативна рамка за превенция на радикализацията на отделни лица или групи от българското общество и на привличането на български граждани към терористична дейност; изграждане на система за мониторинг и координация с цел възпиране на разпространителите на радикална пропаганда и на лицата, набиращи членове на терористични организации; подобряване организацията и дейността на специализираните структури на държавата с цел ефективно противодействие на използваните от международните терористични организации методи и средства за осъществяване на терористична дейност; разширяване и задълбочаване на административния капацитет на служителите от държавния сектор, изпълняващи задачи по противодействието на радикализацията и тероризма.
Проектите са разработени от междуведомствена група по ръководството на заместник-министър на вътрешните работи и с представители на ВКП, администрациите на президента и на МС, министерства и неправителствени организации. Те бяха публикувани за публично обсъждане в портала за обществени консултации www.strategy.bg.
Към Агенция „Митници“ се създава Звено за информационна сигурност
Министерският съвет направи промени в Устройствения правилник на Агенция „Митници“, с които се закрива митница „Свиленград“ и се създава „Звено за информационна сигурност“ в администрацията на Централно митническо управление.
Със закриването на митница „Свиленград“ се цели превенция на корупционни практики и подобряване на работата, като ще се оптимизират човешките, финансовите и материалните ресурси и те ще се насочат за по-ефективно изпълнение на контролните функции на митническата администрация.
Звеното за информационна сигурност ще осъществява контрол за спазване изискванията за сигурност на информационните системи на митническата администрация, ще организира и осъществява политиката за информационна сигурност на Агенция „Митници“ с цел защита на обработката, съхранението и разпространението на информацията. Една от основните функции на звеното е да ръководи дейностите, свързани с постигане на мрежова и информационна сигурност на Агенция „Митници“, както и да следи за прилагането на стандартите, политиките и правилата за информационна сигурност и управление на риска в администрацията в съответствие с целите за мрежова и информационна сигурност. Новото административно звено ще отговаря за защитата на интелектуалната собственост и материалните активи на Агенцията в областта на информационните и комуникационните технологии, ще разработва и предлага иновативни решения и архитектури за подобряване на информационната сигурност на Агенцията.
С акта се разширяват функциите на дирекция „Митническо разузнаване и разследване“ в Централно митническо управление, като се засилват координацията, контролът и ръководството върху цялостната дейност в рамките на Агенцията със специализирано техническо оборудване и технически средства с източници на йонизиращи лъчения. Предвижда се да се създаде денонощен център за анализ на рентгеновите изображения, получени в хода на митническия контрол, който да обобщава резултатите, както и да координира и контролира дейностите по извършването на анализа. С промените в Устройствения правилник на Агенцията се актуализират и прецизират функциите на дирекции „Финансово-стопански дейности и обществени поръчки“, „Митнически режими и процедури“, „Митническо разузнаване и разследване“ и „Управление на собствеността и логистика“ в Централно митническо управление.
Структурните промени в Агенция „Митници“ се правят без промяна в общата численост на персонала.
Лечебни заведения получават 520 000 лева за ремонти
Правителството одобри допълнителни разходи по бюджета на Министерството на здравеопазването в размер на 520 000 лв. Средствата са предназначени за основни ремонти или ремонти, свързани с преустройството на държавни лечебни заведения за болнична помощ, и се осигуряват чрез преструктуриране на разходите по централния бюджет.
Направени бяха и вътрешнокомпенсирани промени по бюджета на Държавен фонд „Земеделие”. Спестени 5 млн. лв. по бюджетна програма „Администрация” се насочват към програма „Развитие на селските райони” за финансиране на разходи за ДДС по проекти на общини по Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г.
С три други акта бяха направени технически промени в постановления №№373, 374 и 379 от тази година. С измененията се указва, че одобрените вече вътрешнокомпенсирани промени по бюджетите на министерствата на регионалното развитие и благоустройството, на туризма и на транспорта, информационните технологии и съобщенията влизат в сила от 28 декември 2015 г.
Министерството на енергетиката ще представлява България в „Интерокеанметал”
Правителството определи Министерството на енергетиката да представлява България в Съвместната организация „Интерокеанметал”. До момента тези функции се изпълняваха от Министерството на икономиката и енергетиката.
Организацията изразява интересите на шест държави (България, Куба, Полша, Русия, Словакия и Чехия) пред Международния орган по морско дъно. Членството в нея дава възможност на страната ни да заеме стратегическа позиция при евентуална бъдеща експлоатация на ресурсите на Тихия океан и създава условия редица български научно-изследователски институти и университети да участват активно в процеса на усвояване на бъдещи находища.
Още от България
Ахмети в Швейцария: Без албанците Северна Македония няма бъдеще
Той предупреди и за опасността от руско влияние в Северна Македония.
КНСБ: Ако хората не получат обещаното увеличение на заплатите, ще излязат на улицата
"Когато ДДС ставката беше намалена - тези 20% не намалиха цената на брашното и хляба"
Вигенин: Невъзможно е да влезем в политическа коалиция с ГЕРБ
"Изборът на председател на Народното събрание е тежко повлиян от перспективата председателят да е и евентуален служебен премиер"