7 Декември, 2025

Забъркаха Пленвелиев и Павлова в далавера за милиони

Забъркаха Пленвелиев и Павлова в далавера за милиони

Тя търси защита в съда и я намира, но държавата чрез свое министерство възпира правосъдието. Сега участниците в този сюжет заплашват със съдебен иск бившия и сегашния министър - Лиляна Павлова и Росен Плевнелиев, съобщи Би Ти Ви.

Строежът на пречиствателната станция в Стара Загора започва през 2004 година. 14 милиона евро и 7 години по-късно - през април 2011-а, управниците тържествено режат лентата. Но хората, налели основите й, нямат повод за празник и до днес.

 Договорът се изпълнява от консорциум - германска и турска строителни компании. Но документите със строители минават през подизпълнител. В началото той плаща редовно, но после започва да се бави, а последните 1000 курса на бетоновозите остават неплатени.

Оказва се, че двете строителни компании са създали виртуален подизпълнител - също турско акционерно дружество, притежаващо като единствено имущество стар автомобил, стар климатик и стар компютър. Точно това установява на място и турският съдебен изпълнител.

Вместо спасение в кризата, поръчката се оказва капан. Строителите не се отказват и 3 години водят съдебна битка. На всички инстанции съдът признава, че турско-немският консорциум е извършил ред нарушения и съзнателно е избрал подизпълнител-бушон.

Сметките на консорциума в България са запорирани, но и те са празни. Очевидно държавата му плаща в чужбина. Затова строителите налагат запор върху всичките му вземания от възложителя - регионалното ведомство.

Подобна идея не е чужда на тогавашния министър Росен Плевнелиев. Той я е предлагал на засегнатите от строежа на магистрала "Люлин". "Пътна агенция все още дължи на изпълнителя една значима сума и ако общината поиска обезпечение по реда на обезпечителното производство по ГПК - върху тези суми би могъл да бъде наложен запор и същите да бъдат използвани за отстраняване на щети, описани в споразумението на 12 април", каза тогавашният министър.

Когато става въпрос да приложи същия закон, министерство на три пъти дава категоричен отказ. Главен мотив в отказите е, че ще се осуети успешното завършване на проекта.

Макар че при рязането на лентата е шумно рекламирана като последен писък на техниката, новата пречиствателна станция на Стара Загора има заложени технически пропуски още при проектирането - това твърдят от ВиК дружеството, което от година и половина стопанисва обекта.

Инсталацията трябва да улавя метана от мръсните води. Газът захранва когенератор. Енергийната ефективност куца - няма достатъчно метан и месечната сметка за ток е над 40 хиляди лева.

ВиК дружеството ще ангажира учени от БАН, за да подобри процеса. Това ще стане след Нова година, когато изпълнителят, който е и проектант, трябва да предаде обекта окончателно. Не е ясно дали ще отстрани и констатираните 30 дефекта, тъй като той е взел от министерството почти всичките си 14 милиона. Финалното плащане е едва 20 000 евро.

Това става ясно от последните писмени обяснения, които МРРБ даде в отговор на въпроси на bTV. Министерството пише, че не няма пари за превеждане на частния съдия изпълнител, а и не признава вземанията за основателни, защото липсва пряк договор между консорциума и строителя.

Заради сроден случай в Русе депутатът Михаил Михайлов внесе преди седмица проект за изменение на Закона за обществените поръчки.

Междувременно старозагорската компания отново ще заведе дело - този път, за да докаже, че съдебните решения не могат да се изпълняват по преценка на държавен служител.

Дали президент и министър ще станат ответници по дело за един милион - предстои да видим.

 

Сподели:

Коментари (0)

Надзорният съвет на НОИ одобри бюджета на ДОО за 2026 г. - със "скърцане на зъби", но единодушно

Надзорният съвет на НОИ одобри бюджета на ДОО за 2026 г. - със "скърцане на зъби", но единодушно

Ще се запази политиката по доходите за педагогическите специалисти в системата на предучилищното и училищното образование. 

МОСВ започна мониторинг на морските води заради блокирания танкер от сенчестия флот на Русия

МОСВ започна мониторинг на морските води заради блокирания танкер от сенчестия флот на Русия

Към момента редовният мониторинг на МОСВ не отчита отклонения, които да сочат замърсяване на морските води в акваторията на България.

С тържествен ритуал вдигат знамето на новия патрулен кораб „Храбри“

С тържествен ритуал вдигат знамето на новия патрулен кораб „Храбри“

Ходовите изпитания на кораба „Храбри“ се проведоха през ноември 2025 г.