6 Декември, 2025

Задължават учителите да аргументират оценките

Задължават учителите да аргументират оценките

Учителите вече ще аргументират оценките, които поставят, както при писмено изпитване, така и при устно, като ги придружат с кратък коментар. Това е записано в проекта на Държавния образователен стандарт за оценяване на резултатите от обучението на учениците, обявен днес официално от заместник-министъра на образованието и науката Диян Стаматов, съобщава пресцентърът на МОН.

За допълнително премахване на субективния фактор при поставянето на оценки за първи път се разписват със стандарт критериите за получаването на дадена оценка по шестобалната система. Така, например, за да получи „отличен" ученикът трябва да е постигнал напълно очакваните резултати от учебната програма, да няма пропуски в знанията, да е усвоил нови понятия и да ги използва успешно, да притежава необходимите компетентности и да може да ги прилага самостоятелно при решаване на задачи. Слаба оценка се поставя, ако ученикът не постига резултати, заложени като прагова стойност за успешност (скалата може да видите по-долу).

Оценките остават текущи, срочни и годишни. От I до III клас учениците ще получават качествена оценка, като всяко училище избира нейния формат. Първокласниците получават една обща оценка на базата на знанията, които са показали през цялата учебна година. Във II и III клас - по всеки предмет. От IV до XII клас оценките са по шестобалната система.

Окончателни оценки за завършен начален етап учениците получават на база оценките от предметите в IV клас. За основно образование - за предметите от V до VII клас. За първи гимназиален етап - от VIII до X клас, а за средно образование, където са включени и оценките по избираемите предмети, получават диплома на база оценките в XI и XII клас.

Създава се възможност за приравняване към международните скали за оценяване, което води до по-голяма мобилност. Минималният брой оценки, които ученик трябва да получи по даден предмет, са две. Те могат да бъдат повече в зависимост от броя на часовете за учебния срок. От учителя зависи какъв ще е броят на оценките и начинът на оценяване - устен, писмен, практически.

Сподели:

Коментари (0)

Христо Гаджев: България е шестата най-бързо развиваща се страна в ЕС, вот на недоверие за икономиката е неопрадван

Христо Гаджев: България е шестата най-бързо развиваща се страна в ЕС, вот на недоверие за икономиката е неопрадван

“Да си спомним къде бяхме точно преди 1 година. След изборите през октомври миналата година през декември месец ние още не можехме да си изберем председател на Народното събрание.”

Божанов: Целта на новия протест е да се съберат много хора - управляващите да разберат, че трябва да подадат оставка

Божанов: Целта на новия протест е да се съберат много хора - управляващите да разберат, че трябва да подадат оставка

Той отново упрекна МВР в бездействие.

Надежда Нейнски: Има опити протестът да се употреби срещу демокрацията и европейския ни избор

Надежда Нейнски: Има опити протестът да се употреби срещу демокрацията и европейския ни избор

„Украйна се бори за своята територия, нация, за своите деца, а когато се бори за своето съществуване, един народ може да покаже истински героизъм.”