27 Декември, 2025

​Би Би Си: Кой решава къде е безопасно да се лети?

​Би Би Си: Кой решава къде е безопасно да се лети?

Катастрофата на малайзийския самолет в Източна Украйна повдигна въпроси за това над кои конфликтни зони ще прелитат търговски джетове. Би Би Си разказва кой решава къде е безопасно да се лети.

Повечето решения за маршрута се вземат от авиокомпаниите, но те трябва да избягват забранените за летене зони.

В района, в който малайзийският самолет се разби, имаше установена забранена за полети зона до 9754 м. Самолетът летял на височина от 10 058 м.

Националните авиационни органи също вземат решения за маршрутите. Например през април американската Федерална авиационна администрация забрани на американските самолети да летят над Крим и близките райони в Черно и Азовско море. След свалянето на MH17 тя разшири забраната за цяла Украйна.

От известно време Бритиш Еъруейз избягва Източна Украйна. Но много авиокомпании продължават да прелитат над района. По данни на Flight radar24, който наблюдава в реално време маршрута на полетите, авиокомпаниите, които най-често са прелитали над Донецк в Източна Украйна, миналата седмица са били Аерофлот с 86 полета, Сингапур Еърлайнз със 75, Украинските международни авиолинии с 62, Луфтханза с 56 и Малейша Еърлайнз с 48. Това не е непременно рискован подход. Шансът ракета да стигне на височина от 10 000 метра се смяташе за малък, казва Силвия Спрък Ригли, авторка на книгата "Защо самолетите катастрофират".

Британската Агенция за гражданска авиация съобщава, че решенията се основават на различни фактори – мнение на министерството на външните работи, предупреждения в района, метеорологични условия, стачки и кои летища не работят. Самолетите обикновено избират най-краткия маршрут, дълго заобикаляне на военна зона ще причини забавяне и ще увеличи разходите за гориво.

Авиокомпаниите летят над повечето размирни места, казва Микаел Робертсон, съосновател на сайта Flight radar24. Те трябва да стигнат от точка А до точка Б по най-ефективния възможен начин. Сирия е вероятно единственото въздушно пространство, което всички избягват. Над други размирни райони – Северна Корея и Сомалия, авиокомпаниите летят, но е трудно да се провери колко често е ставало това, допълва Робертсон.

"Ние често избягваме райони, където има конфликт, но прелитахме над Ирак и Афганистан, когато британските и американските въоръжени сили бяха разположени там, защото само едната страна използваше военни самолети", заяви пилот пред "Гардиън".

Авиокомпаниите обикновено пазят в тайна оперативни детайли, вероятно по съображения за сигурност. Бритиш Еъруейз съобщава, че няма да разкрива повече подробности за маршрутите си и допълва: "Някои части на света са затворени за операциите на търговски авиокомпании и ние никога не бихме летели във въздушно пространство, ако не сме уверени, че това е безопасно". Авиокомпанията продължава да лети над Украйна, но не и над източната й част.

От Кантас казват само: "Ние не летим над Украйна. От Лондон до Дубай летим на 400 морски мили южно от региона".

Сподели:

Коментари (0)

 Тръмп: Настроен съм оптимистично за сключване на мирно споразумение по време на визитата на Зеленски в  Мар-а-Лаго

Тръмп: Настроен съм оптимистично за сключване на мирно споразумение по време на визитата на Зеленски в Мар-а-Лаго

Той отново заяви, че е уредил осем войни, но призна, че войната между Русия и Украйна е най-сложната от всички.

 Средновековният манастир „Свети Йоан Предтеча“ – центърът на християнството в Източните Родопи

Средновековният манастир „Свети Йоан Предтеча“ – центърът на християнството в Източните Родопи

Археолозите констатират, че това е бил епископски манастир, създаден през ХІІІ век. В него са открити пет епископски гробници. Според някои учени в една от тези гробници се намират останките на патриарх Евтимий Търновски

Загина командирът на руския доброволчески корпус

Загина командирът на руския доброволчески корпус

Той бе обвинен от ФСБ за "опит за убийство" на Константин Малофеев, основател на телевизионния канал "Царьград