24 Ноември, 2024

​Би Би Си: Кой решава къде е безопасно да се лети?

​Би Би Си: Кой решава къде е безопасно да се лети?

Катастрофата на малайзийския самолет в Източна Украйна повдигна въпроси за това над кои конфликтни зони ще прелитат търговски джетове. Би Би Си разказва кой решава къде е безопасно да се лети.

Повечето решения за маршрута се вземат от авиокомпаниите, но те трябва да избягват забранените за летене зони.

В района, в който малайзийският самолет се разби, имаше установена забранена за полети зона до 9754 м. Самолетът летял на височина от 10 058 м.

Националните авиационни органи също вземат решения за маршрутите. Например през април американската Федерална авиационна администрация забрани на американските самолети да летят над Крим и близките райони в Черно и Азовско море. След свалянето на MH17 тя разшири забраната за цяла Украйна.

От известно време Бритиш Еъруейз избягва Източна Украйна. Но много авиокомпании продължават да прелитат над района. По данни на Flight radar24, който наблюдава в реално време маршрута на полетите, авиокомпаниите, които най-често са прелитали над Донецк в Източна Украйна, миналата седмица са били Аерофлот с 86 полета, Сингапур Еърлайнз със 75, Украинските международни авиолинии с 62, Луфтханза с 56 и Малейша Еърлайнз с 48. Това не е непременно рискован подход. Шансът ракета да стигне на височина от 10 000 метра се смяташе за малък, казва Силвия Спрък Ригли, авторка на книгата "Защо самолетите катастрофират".

Британската Агенция за гражданска авиация съобщава, че решенията се основават на различни фактори – мнение на министерството на външните работи, предупреждения в района, метеорологични условия, стачки и кои летища не работят. Самолетите обикновено избират най-краткия маршрут, дълго заобикаляне на военна зона ще причини забавяне и ще увеличи разходите за гориво.

Авиокомпаниите летят над повечето размирни места, казва Микаел Робертсон, съосновател на сайта Flight radar24. Те трябва да стигнат от точка А до точка Б по най-ефективния възможен начин. Сирия е вероятно единственото въздушно пространство, което всички избягват. Над други размирни райони – Северна Корея и Сомалия, авиокомпаниите летят, но е трудно да се провери колко често е ставало това, допълва Робертсон.

"Ние често избягваме райони, където има конфликт, но прелитахме над Ирак и Афганистан, когато британските и американските въоръжени сили бяха разположени там, защото само едната страна използваше военни самолети", заяви пилот пред "Гардиън".

Авиокомпаниите обикновено пазят в тайна оперативни детайли, вероятно по съображения за сигурност. Бритиш Еъруейз съобщава, че няма да разкрива повече подробности за маршрутите си и допълва: "Някои части на света са затворени за операциите на търговски авиокомпании и ние никога не бихме летели във въздушно пространство, ако не сме уверени, че това е безопасно". Авиокомпанията продължава да лети над Украйна, но не и над източната й част.

От Кантас казват само: "Ние не летим над Украйна. От Лондон до Дубай летим на 400 морски мили южно от региона".

Сподели:

Жозеп Борел призова за "незабавно прекратяване на огъня“ между Израел и "Хизбула"

"Пълно прилагане на Резолюция 1701 на Съвета за сигурност на ООН“

Украинското разузнаване потвърди: Руската федерация е разработила план, разделящ Украйна на три части

Кремъл вероятно ще се опита да предаде  намеренията си на новата администрация на САЩ и Доналд Тръмп след като поеме властта

Украинският посланик в Турция: Затварянето на проливите спаси Одеса и Миколаив от руска окупация

„Ние потопихме една „Москва“, а още два руски крайцера чакаха в Средиземно море"