Снимките, които руснаците са предоставили от трагедията като „доказателства“ са фалшифицирани
Николай Марченко
Цели две нови разследвания са публикувани по случай 1 година от трагедията със сваления над Донбас в Източна Украйна малайзийски Boeing с 245 загинали. Едното е на англичанина Елиът Хигинс, който със своя екип Bellingcat се занимава от години с цифрова документалистика. Другото е на руския авиатор Вадим Лукашевич, излязъл с подробно интервю пред руското радио „Коммерсантъ FM”, в което признава, че доказателствата за очевидната вина на проруските сепаратисти в Украйна все още не са достатъчни, макар всичко и да сочи към тях.
Доказано е, кой е свалил MH17
Хигинс припомня, че вече е публикувал отчет за мястото на пускането на ракетата, свалила малайзийския авиолайнър. „Той ясно показва, че онзи район се е намирал под контрола на сепаратистите. И напълно опровергава изявленията и доказателствата, публикувани от руското Министерство на отбраната на 21 юли 2014 г., четири дни след падането на самолета“, споделя той пред украинското списание „Новое время“.
По думите на британския изследовател, снимките, които руснаците са предоставили като „доказателства“ са фалшифицирани. „А всички изявления, които те правеха по време на въпросната пресконференция са лъжа. И всичко това е доказуемо, ако използваме информацията от открити източници“, обяснява той.
Заедно с колегите си на 17 юли т.г. са пуснали специален акаунт в социалната мрежа Twitter, в който пускат постовете на хората, започнали да се появяват от сутринта преди година. „Тогава хората започнаха да пишат: „Аз току-що видях как през града транспортираха занитно-ракетния комплекс (ЗРК) „Бук М1“...После хората започнаха да пишат, че са видели как от района е стреляно от зенитно оръдие...“
„Ние събрахме всички тези постове от социалните мрежи, снимките, направени от контролираната от сепаратистите територия, аудиозаписите на сепаратистите, направени от украински служби, на които се обсъжда въпросът с преместването на „Бука“...“, споделя Елиът Хигинс.
Признава, че времето за разследването е отнело година, а някои от доказателствата се търсели с месеци. „Различно...ето, например снимките от мястото, където падна MH17, ги открихме за 5 минути, докато много други издирвахме със седмици...За да изясним, че ЗРК „Бук“, свалил малайзийския Боинг, е доставен от руската 53-а зенитно-ракетна бригада от гр. Курск, наш човек похарчи цяла половин година...“, обяснява Хигинс.
И да са искали, няма как да е свален от украинците
При цялата секретност на информацията около Боинга, с която пазят тайните руски служби и допускат пускането в медиите само на „доказателствата“ за атака от страна на украински сили или техен военен самолет, не е учудващо, че руските експерти са много по-сдържани в израза си. Но и те не могат до безкрай да отричат наличието на косвени доказателства за това, че става дума за ракета, която по погрешка са пуснали сепаратистите, надявайки се да улучат украински военен транспортен самолет, за какъвто взели гражданския борд.
Експертът по авиация Александър Лукашевич оборва една от версиите на руските власти за наличие на украински ЗРК в района. По думите му „мотив“ в Киев може и да е имало – украинците да са се надявали да прекъснат въздушното снабдяване от страна на Русия за опълченците. Но подготвени кадрово и технически що касае системите за противовъздушна отбрана (ПВО) според него са „най-вече руснаците, после украинците и чак след това – опълченците“.
Изобщо пък не издържа на критиката версията за украински военен самолет в близост до „Боинга“, с което руснаците се опитват да докажат, че Киев специално е атакувал MH17, за да „обвини“ сепратистите после. „Веднага щом се появи идеята за СУ-25, в медийното пространство за много кратко време в края на юли се появи Владимир Бабак – това е главният конструктор на „щурмовака“, президент на концерна „Штурмовики Сухого“, който ясно каза: „Това не е нашето изделие“...Той твърди, че най-вероятно става дума за украински „Бук“...И веднага този Бабак, след ден или два, изчезна от информационното поле...“, припомня експертът.
Това според Лукашевич обаче не попречило обаче Владимир Бабак да даде кратко интервю на германска телевизия, в което той обяснява, че „са проведени няколко стотици моделирания как изобщо Су-25 би могъл да свали „Боинг“: „В нито един от вариантите нямало как „щурмовак“ да свали MH17, тъй като дори не би могъл да излезе на рубежа за откриване на огън...“. „За унищожаване на въздушни цели има изтребители, прехващачи и т.н. А щурмовакът служи само за работа по наземни цели, за прикриване на сухопътни войски...Затова максималният му боен праг е едва 5 км“, допълва той.
Що касае доклада на производителя, завода „Алмаз – Антей“, използван активно от Москва, то според експерта цялото му съдържание подлежи на сериозна критика и явно целта е да се скрие мястото, откъдето е атакуван „Боингът“ край гр. Торез в Донецка област (т.нар. „Донецка народна република“).
„Докладът е пълен със сериозни гафове. Първо, ако са пускали ракетата от Снежное, то снарядът е летял точно срещу самолета...Но ако я пускаха от село Зарошченское (според руската страна, контролирано тогава от силите на украинската АТО – бел. ред.), както се твърди от „Аламаз – Антей“, то ракетата е летяла отстрани...Но ако лети отстрани, то уцелва в страничната част на фюзелажа или в хвостовата, няма как да удари в „главата“ на самолета при никакви обстоятелства...Така е направена системата за прицелване...“, обяснява още Лукашевич.
Според него обаче и властите във Вашингтон „прибързаха“ да се хвалят със сателитните снимки, обявени за неопровержимо доказателство, тъй като няма как да имат такива: „Американски спътникови снимки не съществуват. Това е моето мнение“. По думите му просто нямало към момента спътници, които биха могли да направят снимки от района. „Затова мисля, че американците прибързаха с обвинението, казвайки, че имат някакви доказателства...Те може и да ги имат, но няма как от сателит...“ Той коментира и информацията от САЩ, че споделят информация с разследващите от Холандия: „Каква? Ще видим какво ще имат в доклада...“
Относно вероятната отговорност на сепаратистите за терористичната атака обаче, експертът казва, че е сложно да бъдат обвинявани конкретни изпълнители. „Аз смятам, че не са виновни...Тъй като хората са правили онова, на което са ги учили...В бойни условия, може би, са работели на ниво на рефлекси и в много жестоки времеви рамки при минимум информация...Те са правили онова, за което са предназначени...Виновни са онези, които са дали нареждането, онези, които са подели операцията по транспортирането, които са планирали всичко...“, обобщава Лукашевич.
Още от Свят
ООН документира 376 случая на сексуално насилие на агресорите в Украйна
Цифрата включва 262 мъже, повечето от които са били измъчвани в плен на окупираните територии или в Русия, 104 жени, както и деца - 10 момичета и 2 момчета, сочи доклад.
Белият дом официално разреши атаки с ATACMS срещу Русия
Смята се, че това е първото официално потвърждение
НАТО обсъжда възможността за превантивни високоточни удари по руска територия
Умното нещо, което трябва да направим, е да не чакаме Русия да нанесе удар