25 Декември, 2025

Новият тигър на оръжейния пазар: Южна Корея изпреварва Русия и предизвиква Китай

Новият тигър на оръжейния пазар: Южна Корея изпреварва Русия и предизвиква Китай

Корея - "Азиатският Lockheed Martin"; илюстрация: Faktor.bg/AI

Дръзка амбиция: Южна Корея иска да е в Топ 4 на оръжейните износители до 2030 г. След като измести Русия от ключови пазари и продаде хитови танкове на НАТО, "тигърът" се изправя директно срещу Китай

След като направи безпрецедентен пробив с мега-сделка за танкове и гаубици за Полша, Сеул обяви амбиция да стане Топ 4 износител на оръжия до 2030 г., съобщи Reuters преди дни. Но за да успее, трябва да се изправи срещу Пекин.

Светът навлиза в нова Студена война и разходите за отбрана експлодират до нива, невиждани от десетилетия. На фона на войната в Украйна и редица пламнали конфликти през 2025 г. (Индия-Пакистан, Иран-Израел), търсенето на оръжия е огромно. И докато традиционните играчи – САЩ, Франция и Русия – доминират, един нов "тигър" безшумно превзема пазара.

Южна Корея, понастоящем 10-ият по големина износител на оръжия в света, направи немислимото: стана първата азиатска държава, която въоръжава членка на НАТО с тежка техника като танкове и бойни самолети.

Сега Сеул има още по-дръзка цел: да влезе в Топ 4 до 2030 г. А това означава директен сблъсък с номер четири в момента – Китай.

"Азиатският Lockheed Martin"
Амбицията беше обявена лично от президента Лий Дже-мюнг на 20 октомври по време на най-голямото оръжейно изложение в страната, ADEX 2025.

"Да станем една от четирите водещи сили в отбранителната индустрия в никакъв случай не е невъзможна мечта", заяви Лий, обещавайки "по-голям от очакваното бюджет" за изследвания в отбраната и аерокосмическия сектор.

Този бизнес процъфтява. През 2022 г., подхранен от войната в Украйна и отчаяното търсене на нови доставчици, оръжейният износ на Южна Корея достигна рекордните 17,3 милиарда долара.

Основен двигател беше колосалната сделка с Полша за 14,5 милиарда долара, включваща танкове K2 Black Panther и самоходни гаубици K9 Thunder. Компании като Hanwha Group вече са наричани "азиатският Lockheed Martin", изграждайки си репутация дори сред държави от НАТО като Полша, Финландия, Норвегия и Румъния.

Тайната на успеха: Качество на 30-50% по-ниска цена
Как Сеул успя да пробие? Бизнес моделът е прост, но ефективен: южнокорейските оръжейни системи са надеждни, съвместими с НАТО и с 30% до 50% по-евтини от западните си аналози.

Освен това, за разлика от САЩ, които налагат строги политически ограничения, или Франция, чиито самолети Rafale са изключително скъпи, Южна Корея предлага бързо производство и "технологично партньорство" – споделяйки опит в изграждането на индустриална основа.

Този подход даде резултати. Леките бойни самолети FA-50 (вариант на T-50 Golden Eagle) вече са продадени на Полша, Малайзия, Филипините, Тайланд и Ирак. В корабостроенето "Голямата тройка" (HD Hyundai, Hanwha Ocean и Samsung) доминира при високотехнологичните кораби, а Hanwha дори придоби американската корабостроителница Philly Shipyard и спечели първия си договор за ремонт с ВМС на САЩ.

Може ли "тигърът" да надскочи "дракона"?
Амбицията за Топ 4 обаче се сблъсква с жестока реалност. За да измести Китай, Южна Корея трябва да утрои пазарния си дял (от 2,2% на над 6%) само за пет години, при условие че износът на Китай стагнира.

Според анализаторите и двата сценария са "много малко вероятни".

Проблемът на Сеул е във въздуха. Докато наземните им системи са световен хит, в аерокосмическия сектор те изостават значително.

Изтребителите: Китай е "десетилетия напред". Пекин вече има два изтребителя от пето поколение (J-20 и J-35A) и тества шесто. Южнокорейският KF-21 Boramae (4,5-о поколение) все още се бори за първи експортни поръчки.
Дроновете: В най-бързо растящия пазар – този на бойните дронове – Южна Корея дори не е в играта. Турция (с 65% пазарен дял) и Китай (22%) са недостижими лидери. Сеул е изправен пред предизвикателство не само от гигантите, но и от играчи зад него в класацията.

Китай държи монопола върху редкоземните метали, жизненоважни за производството на ракети, радари и изтребители – сериозен риск за веригата на доставки.

Макар мечтата за Топ 4 да изглежда по-скоро като политическа декларация, отколкото реалистична бизнес цел за 2030 г., възходът на Южна Корея вече е факт.

Истинската битка за Сеул не е непременно да надмине Китай. Истинският успех е, че вече краде огромен пазарен дял от Русия, чиито продажби се сринаха, както и от утвърдени европейски сили като Германия, Великобритания, Италия и Испания.

Дори Южна Корея да се нареди "само" в Топ 7 до края на десетилетието, това ще бъде един от най-големите бизнес трусове в световната отбранителна индустрия.

Сподели:

Коментари (0)

Кремъл е в шок: Все повече руски петролни танкери засядат задълго край бреговете на Азия

Кремъл е в шок: Все повече руски петролни танкери засядат задълго край бреговете на Азия

В материал на Bloomberg се изтъква, че санкциите срещу агресора принуждават руския петрол да остава все по-дълго в морето, докато Москва и нейните купувачи търсят нови схеми за доставка

НАП напомня на клиентите как да избегнат двойното данъчно облагане

НАП напомня на клиентите как да избегнат двойното данъчно облагане

Метод може да прилoжи всяко лице, чийто доходът е бил правилно обложен

Изграждат зарядни станции за електромобили по АМ "Тракия"

Изграждат зарядни станции за електромобили по АМ "Тракия"

Два от общо шестте зарядни центрове ще бъдат разположени в близост до автомагистралата – при изходите за Чирпан и за село Кабиле, и са част от зарядната инфраструктура за електрически превозни средства