Групирането на леките и лекотоварните автомобили в България в пет категории, на база отделяните от тях вредни емисии, започва от днес, 12 юли. В коя категория ще попадне превозното средство ще зависи от показателите при преминаване на годишния технически преглед (ГТП). В първа категория ще са най-замърсяващите автомобили, а в пета - най-чиститe (хибриди и електромобили), пише в свой коментар "Дневник".
Екокатегориите ще се определят на база реалното замърсяване, като за бензиновите модели се взема предвид отделяното количество въглероден окис, а за дизелите димността. В момента всички автомобили попадат в определена екологична категория (от Евро 1, до Евро 6), но тя няма да има отношение към стикерите. Обяснението е, че в хода на експлоатацията на превозното средство отделяните от него вредни емисии се променят в зависимост от техническото му състояние. Типичен случай е демонтирането на катализатора например, което се случва често, тъй като подмяната му е много скъпа.
Важно е да се отбележи, че новата екокатегоризация няма отношение към плащания данък, като той ще продължи да се изчислява според екологична категория, на която колата отговаря в зависимост от годината на производство.
Новите стикери са по-скъпи
Сегашните стикери за преминат годишен технически преглед ще се заменят с нови, които съдържат чип и възможност да се разчитат от разстояние. Това налага и тяхното поскъпване, като ако сега лепенката е струвала 6.60 лева с ДДС, новата е 10.56 лева.
От нея се финансира и снабдяването на пунктовете за ГТП с устройства за въвеждане на данните и за разчитане на информацията от стикерите. За момента няма яснота колко ще е цената на прегледа, защото тя се определя от фирмата, която го прави на пазарен принцип.
Не е нужно предсрочно минаване на преглед
По повод многото запитвания, от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) успокояват, че извънредно минаване на преглед не е нужно. Всеки автомобил ще се категоризира, когато му дойде реда да мине редовния си ГТП. Ще бъде предвидена и възможност за минаване на проверка само за определяне на екокатегорията, което ще е нужно, ако някоя община въведе ограничения на база вредните емисии.
Само за леките автомобили
Екостикерите, които ще разделят превозните средства на екологични групи, ще се слагат само на леките и лекотоварните автомобили с обща маса до 3.5 тона. За камионите и автобусите няма да има ограничение на база замърсяване. Логиката е, че те рядко влизат в централните градски части, а нововъведението цели изчистване на въздуха именно там.
Eкологичните ползи
Мярката цели да даде възможност за ограничаване на придвижването в определени зони на градовете на най-замърсяващите автомобили. С промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух кметовете получиха правото да въвеждат такива ограничения. В техните правомощия е да определят обхвата на зоните, как ще се извършва контролът и какви ще са санкциите.
Първи вероятно ще се възползват големите градове. Очакванията са достъпът на колите от най-ниските категории да бъде забранен в централните градски части.
Не е изключено те да не могат да се ползват и в дни, в които замърсяването е над определени норми. За момента няма индикации някоя община да подготвя такива ограничения, като първи мерки могат да се очакват в София, но не по-рано от средата на следващата година. За момента е ясно също, че ограниченията няма да важат за определени категории автомобили (на живеещите в зоните със забрани, служебни автомобили, коли на полиция, пожарна, бърза помощ и т.н.).
Засиленият контрол
Като допълнителен бонус се посочва намаляването до минимум на възможността за фалшифициране на прегледа. Сега колите, идващи на преглед, се разпознават на база техния регистрационен номер. Не са рядкост случаите когато на кола-близнак като модел и цвят, се поставят фалшиви табели на автомобил, който не е изправен. Публична тайна е, че в страната има пунктове, в които проверките се правят проформа или се фалшифицират.
Има данни и че се продават фалшиви стикери за минат преглед, произведени в Китай. Измамата лъсва само, ако пътните полицаи решат да проверят в информационната система на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" дали колата е редовна. Често обаче проверката е само дали има валиден стикер.
При първото явяване на автомобилите за определяне на екокатегорията тяхната идентичност ще се проверява чрез т.нар. VIN номер, който е уникален за всяка кола. В бъдеще ще се сканира старият стикер, който ще съдържа основните данни за автомобила. По повод притесненията, че информацията може да се прочете без проблем от достъпни устройства за сканиране, от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) уточняват, че в чипа няма да има лични данни. В него ще присъства цялата техническа информация за колата, като част от нея ще е криптирана, за да може да се чете само в пунктовете за преглед и контролните органи.
От ИААА казват още, че от 1 януари догодина се въвежда още една промяна в посока невъзможността да се минава фиктивно на преглед. От тази дата основните уреди на техническите пунктове (за вредните емисии, спирачното усилие и т.н.) ще бъдат свързани с криптирана връзка с централизираната електронна система на "Автомобилна администрация". Така одобрението или неодобрението на автомобила ще става автоматично, без човешка намеса. Сега данните се измерват машинно, но се нанасят на ръка, което позволява злоупотреби.
Какво става с автомобилите извън нормите
Предвид затягането на контрола, любопитен въпрос е какво става с автомобилите, които не успеят да минат Годишния технически преглед. Според наредба Н-32, която регламентира тази материя, откритите неизправности се категоризират в три групи - незначителни, значителни и опасни, като председателят на комисията по прегледа определя дали колата може да бъде пусната, или не.
Собствениците на автомобили, които не получат нов стикер за ГТП има две седмици на отстранят проблема, като могат да го карат само до място за ремонт. В рамките на този срок новото явяване на преглед може да стане само в пункта, в който е била и първата инспекция. След минаването на 14-те дни, колата може да се провери във всеки пункт.
Още от Бизнес
Търговската война на Тръмп и последиците за Европа
Има и прогнози, съгласно които доларът може скоро да стане по-скъп от еврото
Цените на криптовалутите се сринаха, 200 милиарда долара са изтрити
Трейдърите внимателно следят развитието на ситуацията с биткойна,
UniCredit отправи оферта за придобиването на Banco BPM на стойност 10 млрд. евро
Офертата има за цел да „засили конкурентната позиция на банката в Италия, като генерира значителна дългосрочна стойност за всички заинтересовани страни