24 Ноември, 2024

Образованието трябва да получи повече внимание и инвестиции след пандемията

Образованието трябва да получи повече внимание и инвестиции след пандемията

Образователният сектор трябва да получи повече внимание и инвестиции за възстановяване на общностите след пандемията, но засега има тенденция към намаляване на финансирането, се казва в изявление на генералния директор на ООН за образование, наука и култура (ЮНЕСКО) Одре Азулай, публикувано в неделя.

„Днес, в този Международен ден на образованието, призовавам страните и партньорите да приоритизират образованието като общо благо, като част от възстановяването", призова тя, цитирана от БГНЕС.

„Нуждаем се от план за подкрепа с достатъчно финансиране, за да отворим безопасно училищата, насочени към най-много в неравностойно положение и връщането на образованието на пътя за поколението COVID-19".

В декларацията се подчертава, че образованието далеч не е на първо място в списъка за възстановяване: според прогнозите на организацията този сектор ще получи само 0,78% от общата помощ в света. Освен това, поради пандемията, финансовата подкрепа за образованието намалява с 12%. "Първоначалната инвестиция в програми за възстановяване допълнително ще намали с три четвърти разходите, необходими за възстановяване на щетите, причинени от COVID-19," казаха от организацията.

„За да осигури безопасно завръщане в класните стаи, ЮНЕСКО призова 100 милиона учители и преподаватели по целия свят да дадат приоритет на ваксинационните кампании“, се казва в комюникето.

Според организацията, над 800 милиона ученици и студенти или повече от половината от всички ученици в света, продължават да изпитват сериозни смущения в обучението. И така, в 31 държави училищата са напълно затворени, в 48 други времето на часовете е намалено. От началото на пандемията всички образователни институции в света са напълно затворени за средно 3,5 месеца, докато на някои места тази цифра достига 5,5 месеца, което означава загуба през по-голямата част от учебната година, се казва в изявлението. Но ако при първата вълна на пандемията 190 страни прибягват до тази мярка, сега ограничения са премахнати в 101 от тях.

„Продължителното и многократно затваряне на училищата причинява нарастващи психосоциални щети на учениците, увеличава загубите от обучение и риск от отпадане и непропорционално засяга най-уязвимите. Следователно, пълното затваряне на училищата трябва да бъде крайна мярка и безопасното отваряне отново приоритет".

Сподели:

Проф. Румяна Дечева: Има секции с избирателна активност по-висока, отколкото във времената на режима преди 1989 г.

Имаме много повече въпроси за изборите от онова, което КС може да разглежда, заяви експертът по изборни въпроси

Кънчо Стойчев: Борисов е най-подготвен, но в политиката има една граница - трябва да станеш от масата

Голяма част от работещите са назначени в общините. Тези хора са платен електорат, заяви социологът

Деян Кюранов: След пазарлъците за председател на НС ще се видят истинските намерения за правителство

Искат ново президентско служебно правителство и така до амина, заяви Кюранов