Тежки компромиси, скандал със запис, прокурорски атаки: новата коалиция между ПП-ДБ и ГЕРБ-СДС се роди много трудно. По-важно сега е колко дълго ще издържи.
Коментар на Емилия Милчева, Дойче веле (dw)
Едва ли ще хвърчат тапи от шампанско тази седмица след предстоящото гласуване на правителство с втория мандат на ПП-ДБ, подкрепяно от ГЕРБ-СДС. Тежки компромиси, скандал със запис, прокурорски атаки съпътстваха преговорите по създаването му. Одобрението в пленарна зала може да мине по-лесно, тъй като двете коалиции разполагат със 132 гласа, а ДПС обеща да не пречи.
Трудното обаче предстои.
Доверието
В управленските съюзи няма любов, а интереси, но в този взаимната неприязън е особено силна. Забелязват се обаче наченки на разбирателство между номинираните за премиер и вицепремиер Николай Денков (ПП) и Мария Габриел (ГЕРБ), които ще си разменят местата след 9 месеца съгласно договорената ротация. Констатира го и депутатът от ПП-ДБ Георги Ганев, отбелязал по Нова телевизия, че доверието ще се изгражда в процеса на работа.
Довчерашните политически съперници вече ще трябва да се подкрепят едни други и няма да е лесно да избягват обвинения в безпринципност. Първият тест идва ведно с гласуването на кабинета на академик Николай Денков - исканият от прокуратурата имунитет на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов заради "Барселонагейт". Решението изглежда е намерено - създаване на временна парламентарна комисия, която да преценява доказателствата. Формулата стана известно чрез записа, разпространен от бившия вече депутат от ПП-ДБ Радостин Василев. Потвърди я по БНР вчера и съпредседателят на "Демократична България" Атанас Атанасов: "Барселонагейт" се използва от главния прокурор да попречи на създаването на правителство и да предотврати собственото си отстраняване. Най-разумно би било парламентът да състави комисия, която детайлно да прегледа нещата. Явно тук става въпрос за политически ход, а не за търсене на отговорност. Но това не означава, че няма основание за търсене на отговорност от Бойко Борисов".
Здравият тил
Липсата на доверие има и някои позитиви - работата на изпълнителната власт ще бъде следена под лупа и от "свои", и от опозиция. Лидерите на партиите в управленския съюз остават в парламента, с изключение на съпредседателя на ПП Асен Василев, номиниран за министър на финансите. Това ще осигури, засега на теория, здрав тил в парламента и възможност за постигане на по-добра и бърза хармонизация на позиции по различни въпроси. В предишния коалиционен формат доверие между отделните формации също липсваше на ниво изпълнителна власт, а в парламента изобщо не се и забелязваше.
Но сега партийните ръководства остават в Народното събрание, където ще примиряват непримиримите и ще осигуряват мнозинство за належащите решения. Одобрената от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ обща законодателна програма е доста амбициозна и без съдебната реформа, за която и ДПС се качи на борда - в името на конституционното мнозинство. А предстоят важни решения като законопроекта на ПП-ДБ Министерският съвет да назначава шефовете на службите и главния секретар на МВР - сега това става с президентски укази по предложение на МС, а НСО да премине от президента към военното министерство. Президентът Румен Радев вече се разгневи на предвидените промени, а несъмнено в 49-ото НС ще се намерят и други техни противници. Наред с това има още десетина законопроекта, свързани с Плана за възстановяване и развитие, също и с еврозоната, по които двете коалиции ще трябва да съгласуват общи позиции, а подготовката на бюджетите за 2023 и 2024 ще напрегне отношенията.
Вторият ешелон
Със сигурност една тема в българската политика винаги предизвиква кавги и смразяване и това са кадрите. Бъдещото правителство ще извърши серия назначения. Ключовите, предвид местните избори, са областните управители и шефовете на районните управления и областните дирекции на МВР - всички те подменени от служебните правителства на президента. В проектокабинета ГЕРБ и ДБ имат по един министър, така че биха могли да бъдат компенсирани.
Спешно се налага да бъдат подбрани кадри за т.нар. "втори ешелон" - заместник-министри, началници на дирекции и др. Но безспорно назначенията, които изискват не само консенсус между ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ, са свързани със 17-те регулатора и органи с изтекли мандати. По какъв механизъм да бъдат избрани тези близо 70 човека е следващо изпитание за качеството на управлението. От начина, по който ще обновят БНБ, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), Висшият съдебен съвет (ВСС) и Инспектората му, Конституционният съд, ще стане ясно ценностна промяна ли се търси или "наши хора".
"Обсъдихме да направим борд с ГЕРБ за назначенията в регулаторите и да обсъждаме всяко назначение с консенсус. В момента регулаторите са по-важни от правителството, защото те са там за 5-7 години", казва съпредседателят на ПП Кирил Петков в разпространения от Радостин Василев запис от заседание на Националния съвет на партията. Консенсусът не върши работа, ако на обществото не са известни критериите за подбор - и кой ще го прави. Бъдещите нови шефове на БНБ ще ръководят централна банка на държава в еврозоната, към която ще се присъедини България в техния мандат, ще извършват парична политика. Новите членове на КЗК ще определят дали регулаторът ще остане "спяща красавица" или ще се превърне в ефективен орган, следящ за правилата на свободния пазар и честната конкуренция.
Министрите на бизнеса
В проектокабинета на Денков-Габриел министрите на земеделието и на енергетиката идват от бизнеса. Кирил Вътев е съсобственик на месопреработвателната компания "Тандем", Румен Радев е зам.-председател на Асоциацията на индустриалния капитал, председател на Съвета на директорите на "Асарел Инвестмънт" от 2012 г. Визитката му включва участие в развитието, управлението и популяризирането на водородни технологии и иновации в България, включително създаването на Водородна долина Стара Загора - проект за изграждане на фотоволтаична централа и производството на зелен водород.
В случаите, когато известни предприемачи приемат министерски постове, фокусът е дали няма конфликт на интереси между бизнеса им и поста, който заемат. А и досегашната практика в България показва, че по-лесно е министър да стане бизнесмен, отколкото обратното. Собственикът на компании за куриерски и спедиторски услуги Николай Събев, транспортен министър в кабинета на Кирил Петков, изобщо отказа да се върне в политиката след 7-те месеца на поста.
Ще разкрива ли порочни схеми на президентското войнство бъдещият кабинет? Засега противопоставянето на президента върви по геополитическа линия, след като привърженици на ПП и ДБ и техните лидери подкрепиха поредица от протести на "Дондуков" 2 с плакати "Радев - агентът на Путин", "Тук не е Москва" и др. От демонстрациите обаче отсъстваха представители на ГЕРБ, макар че създаването на правителството бе мотивирано и със защита на парламентаризма и на избрания от България път на развитие като член на ЕС и НАТО.
Връщането на президента в рамките на отредените му по Конституция правомощия няма да мине безболезнено. С безпрецедентното си обръщение към акад. Денков да върне мандата, тъй като бил дискредитиран, Радев показа, че е готов за атаки. А в парламента депутатите на "Възраждане" тренират за обещания от тях контрапреврат.
(Заглавието е на Faktor.bg)
Още от Общество
Проф. Румяна Дечева: Има секции с избирателна активност по-висока, отколкото във времената на режима преди 1989 г.
Имаме много повече въпроси за изборите от онова, което КС може да разглежда, заяви експертът по изборни въпроси
Кънчо Стойчев: Борисов е най-подготвен, но в политиката има една граница - трябва да станеш от масата
Голяма част от работещите са назначени в общините. Тези хора са платен електорат, заяви социологът
Деян Кюранов: След пазарлъците за председател на НС ще се видят истинските намерения за правителство
Искат ново президентско служебно правителство и така до амина, заяви Кюранов