Удължаването на договори по пет автобусни линии на градския транспорт в София предизвика бурен скандал на днешното редовно заседание на Столичния общински съвет, пише "Дневник".
Предложението на зам.-кмета по транспорта Любомир Христов беше определено от БСП като "пореден подарък от 1 млн. лева за транспортната фирма "Карат - С", а управляващите от ГЕРБ заплашиха с връщането на "Икарус"-и по петте линии, защото има забавяне в доставката на 110 нови автобуси.
От левицата дори сравниха ситуацията със скандала от 2012 г. по инициатива на тогавашния общински съветник Георги Кадиев. Тогава за малко по предложение на зам.-кметовете по транспорта Любомир Христов и по бюджета Дончо Барбалов общината да плати 3.5 млн. лева лихва вместо около 600 хил. лева по забавени плащания по договори с "Карат - С".
В крайна сметка днес договорите бяха удължени със срок до доставката на новите превозни средства, което ще стане най-рано в средата на следващата година. "За" гласуваха 48 съветници от ГЕРБ, Реформаторския блок, "Патриоти за София - "Атака" и ВМРО", група "5", седмината съветници на левицата се въздържаха, а четирима гласуваха "против", от които тримата от "Сердика" (АБВ и Български социалдемократи).
Петте линии са 30 - село Баница - кв. "Обеля"; линия 42 - автостанция "Банкя" - жк "Люлин" 8; линия 54 - метростанция "Сливница" - пътен възел "Калотина"; 84 - ул. "Ген. Гурко" - летище София; линия 90 - гр. Бухово - "Малашевци". Договорите са сключени през 2007 г. от тогавашния зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов, който беше отстранен от кмета Бойко Борисов заради аудио записи, на които се чува как той и представители на транспортни фирми уреждат разпределението на линиите.
Според вносителя - сегашният зам.-кмет по транспорта, удължаването на срока се налага заради съдебни жалби по избора на един от търговете за избор на нови 110 автобуса. "В края на 2014 г. Столичният автотранспорт обяви обществена поръчка с цел обновяване на транспортния парк и адекватни превозни средства", заяви днес пред съветниците Христов. По думите му се очаква в средата на декември Върховният административен съд да излезе с окончателно решение и през януари да се сключи договор за доставка на транспортните средства. След това първата партида нови автобуси щяла да дойде след около шест месеца.
Точно срокът, който в доклада е определен до доставка на новите транспортни средства, притесни съветникът от БСП Борис Цветков, който предложи изрично да се запише шест месеца. Председателят на транспортната комисия Екатерина Йорданова заяви, че и този вариант е разглеждан, но е преценено, че е рисковано, защото можело да се окаже, че договорът изтича, а още няма доставени автобуси. Нямало смисъл и автобусите по сегашните линии, които са собственост да транспортните фирми, да бъдат купувани, защото били на 7.-8 години.
Идеята общинската фирма "Столичен автотранспорт" да си поеме управлението на линиите, но това нямало как да стане без новите автобуси. "Г-н Цветков, искате да върнем "Икарус"-ите ли? Ама тогава ще ги върнем в "Дружба", не по тези линии", отвърна на критиките съветникът от ГЕРБ Орлин Алексиев, имайки предвид, че Цветков е жител на този квартал и често внася доклади за "Дружба". След това Алексиев добави: "Групата на БСП ги раздава картоните, не ние."
Председателят на групата на социалистите Калоян Паргов отвърна, че ГЕРБ си раздавали картоните, ама като видели дебелия край. "Не плашете с "Икарус"-ите", каза още Паргов и припомни за скандала от 2012 г., станал известен като "гаф за милиони".
"Провокиран от футболната тематика да ви кажа, че картоните ви ги дадоха гражданите на изборите на 25 октомври", заяви Орлин Иванов от ГЕРБ, имайки предвид свиването на групата на БСП от 15 на 7 съветници в новия мандат.
Според изчисленията на БСП удължаването на договорите по петте линии ще струва 1 млн. лева. По четири от линиите цената на километър била 2.88 лв. и 2.90 лв. на км по петата линия. "При положение, че друга автобусна фирма вози на цена 2.57 лв. на км и вероятно също има печалба, а линиите на "Карат - С" не са най-натоварени и са по-леки и лесни за обслужване, защото са извънградски и избягват трафика в центъра", пише в съобщение до медиите, изпратено от БСП по-късно през деня.
Според Любомир Христов сметката е друга. Според него цената на километър е с между 0.10 и 0.12 лева на километър по-евтина от цената от 3 лева на км в договора с общинския транспортен оператор "Столичен автотранспорт".
Още от Общество
Проф. Румяна Дечева: Има секции с избирателна активност по-висока, отколкото във времената на режима преди 1989 г.
Имаме много повече въпроси за изборите от онова, което КС може да разглежда, заяви експертът по изборни въпроси
Кънчо Стойчев: Борисов е най-подготвен, но в политиката има една граница - трябва да станеш от масата
Голяма част от работещите са назначени в общините. Тези хора са платен електорат, заяви социологът
Деян Кюранов: След пазарлъците за председател на НС ще се видят истинските намерения за правителство
Искат ново президентско служебно правителство и така до амина, заяви Кюранов