Анто Вълчов
До големите промени в общественото развитие се достига под влиянието на два фактора. Първият е разрушаването на религиозни, политически и социални възгледи, а вторият - големите научни и технически открития. Това пише Густав Льо Бон в книгата си „Психология на тълпите” още през далечната 1895 г. и 120 години по-късно животът само потвърждава тази констатация.
Още в края на 20-ти век стават все по-ясно различими сигналите, че замърсяването и изчерпването на природните ресурси застрашават бъдещото на Земята. Температурите се повишават, полярните ледове се топят, засилват се природните бедствия. Човечеството в една или друга степен осъзнава заплахата за планетата и вече десетилетия работи за намаляване на ефекта от вредните емисии. Този проблем води до нови политически и социални възгледи, както и до създаването на редица нови технологии. Повечето от нас, читателите на тази статия, най-вероятно няма да видят ефекта от усилията за намаляване на вредните емисии, но нашите деца със сигурност ще го усетят.
Децата на 21-ви век сякаш се „раждат” с впечатляващ набор от компютърни умения. Те се справят с един I-pad много по-добре от нас и са на „ти“ с най-модернтие технологии. Но дали са наясно със заплахите за нашата планета и какво може да забави и дори да спре методичното съсипване на живота на земята? Едва ли. Затова ние сме длъжни да възпитаме у тях чувство за отговорност към планетата, да ги учим как да оптимизират ресурсите и как да използват възможностите на новите технологии. Като започнем от това да се спира водата докато децата си мият зъбите и стигнем до това да показваме как соларните панели на уличното осветление помагат да се пести енергия.
Светът неизбежно върви в посока към използването на все повече възобновяема енергия и тя става част от ежедневието ни подобно на интернет. Изключително важно е нашите деца да знаят какво е възобновяема енергия, защо тя все повече се превръща в необходима и неотменна част от живота ни. С увеличаването на обема на енергията от ВЕИ все повече нараства и нуждата от специалисти в тази сфера. Вече има цели региони и градове, които произвеждат напълно самостоятелно необходимата им енергия от ВЕИ. Това обаче се случва, когато цяла една общност обедини усилията си за тази кауза.
Все повече компании, неправителствени организации и образователни институции по света полагат целенасочени усилия за образоване на децата и младите хора в тази сфера. В Германия преди няколко години благодарение на инициативата на едно гражданско сдружение десетки училища снабдяват покривите си със соларни инсталации, с което подпомагат собствените си енергийни нужди и подават електрически ток към обществената мрежа, който им се заплаща. Но другата и още по-важна полза от тази инициатива е, че дава повод за разработката на образователни концепции, които включват темата „зелена енергия“ в училищната програма. По този начин децата се учат на екологично осъзнато мислене и получават по-близки до практиката знания за използването на ВЕИ.
„Соларни училища“ във Филаделфия е инициатива за обществено финансиране с цел въвеждане на енергията от ВЕИ в сферата на образованието в учебните заведения. Това позволява на учениците да получат не само достъп до чиста енергия за училищните си сгради, но и да придобият представа за „зеленото“ предприемачество и въможности за развитие на бизнес с чисти технологии. Учениците получават и конкретно обучение за инсталиране на слънчев панел и това дава на младите хора базови познания и практически умения, които да им бъдат полезни по-късно.
Ако децата ни от малки се информират и получат подходящо образование, това може само да допринесе за отговорното използване на ресурсите, за развитие на технологиите, но най-вече за изграждане на една нова зелена култура на мислене и потребление.
В краина сметка ВЕИ индустрията е тук и тя се нуждае от все повече специалисти. През 2013 г. 6.5 милиона души са работили в сектора на възобновяемите енергийни източници според американското издание „Солар Индъстри Магазин“. Очевидно е, че са ни необходими повече специалисти в сферата на IT, на здравеопазването, ВЕИ, нанотехнологии и други модерни индустрии.
Според специалистите не само у нас, но и в цяла Източна Европа липсва връзка между средното и висшето образование в областта на ВЕИ. Небоходими са на първо време чисто демонстрационни проекти, които да се реализират в училищата, за да могат децата да се ориентират в тази нова енергетика. Постепенно трябва да се оборудват и съответни кабинети, да се подготвят учители и учебни материали. По този начин децата от рано ще се ориентират към тези зелени алтернативи, които после да развиват в университетското си образование или просто да използват като потребители.
Новите технологиите са вече част от живота ни, те променят обществото и ние сме длъжни да подкрепим и стимулираме този процес чрез системата на образованието. Необходими са ни ясни цели - към какво се стремим и за какво да готвим следващото поколение, с какви знания и умения то ще бъде полезно за страната. Защото това, на което учим децата си днес, ще носи успех за тях и страната ни утре.
Още от Улицата
Полезно за шофьорите: Как да намалите горивото през зимата
Повече от съветите сигурно се знаят, но е добре да ги припомним
София изкара 171 снегорина през нощта, силният вятър събори дървета и строителни огради
Безброй боклуци по улиците от контейнерите и многото незавършени строежи
Претърсват дома на Киро Японеца