Законово се закрепи статуквото в целия сектор сигурност. Това е основният извод в представеният от ДСБ специален анализ с оценка за работата на правителството в сектор „Обществен ред и сигурност“, през периода 2014-2016 година.
Според него мнозинството в Народното събрание е приело определени разпоредби, които са в разрез с обществения интерес. Например на НСО е възложено да охранява за сметка на държавата лица, които нямат длъжностно качество (случая с Ахмед Доган, б.р.). А от друга страна е отхвърлена законодателната инициатива за създаване на единна разузнавателна служба.
Отчита се, че през периода правителството е продължило политиката на хронично недофинансиране на основни звена в сектора и то при все по- влошаващата се регионална среда за сигурност и негативната динамика на външните и вътрешни заплахи. Като резултат се оформи сериозен кадрови недокомплект (в повечето структури около 40%) и технологичен дефицит.
„Министър-председателя отказа да извърши необходимите структурни и кадрови промени, като запази на висши ръководни длъжности компрометирани длъжностни лица от управлението на кабинета на Орешарски, обслужващи интересите на големи играчи от сивата икономика“, се посочва в анализа.
На критика са подложени и необоснованите и немотивирани опити за организационна и административна реформа в МВР, провеждани от Румяна Бчварова, след напускането на Веселин Вучков. Те са създали вътрешно напрежение и безпрецедентни протести на служителите от министерството.
„През целият период се наблюдаваше отсъствие на воля за пресичане, разкриване и наказване на организираната каналджийска дейност през границата на държавата. Корупционните вериги осигуриха сериозни доходи на части от организирана престъпност и създадоха среда за деморализация на служителите по опазването на границите“, се посочва в доклада.
Ръководството на МВР е атакувано и поради липса на управленски капацитет за адекватно разпределение на полицейските сили в зависимост от динамиката на оперативната обстановка, а това е задълбочило хроничния проблем с непокриването на малките населени места с полиция.
Към критиките се прибавя и системно намаляващата разкриваемост на криминалните престъпления, поради сбъркани приоритети и отсъствие на ясна наказателна политика за предотвратяване, разкриване и наказване на извършителите на престъпления.
„Политическото и професионално ръководство на МВР силно неглижираха дейността по разследване на престъпленията и събиране на годни доказателства за наказателния процес.
Правителството, паради зависимости, отказа да води битка с корупцията по високите етажи на властта. Върнатата в МВР Главна дирекция за борба с организираната престъпност не заработи адекватно за противодействие на тази най-голяма заплаха за вътрешната сигурност на страната.“
Действащите корупционни схеми в службите на МВР продължиха да покровителстват наркотрафика и наркоразпространението в София и големите градове, а показателни в тази посока са незначителните резултати.
Критиките на ДСБ са показателни на фона на явните резултати, които секторът за сигурност постигна срещу организираната престъпност и мафията по време на първия кабинет на Борисов, когато темата бе водеща за тогавашното управление.
Още от Закон и ред
ГДБОП задържа контрабандни цигари за 2 млн. лева в Скутаре, край Пловдив
Казусът „Митници“: Отложиха делото срещу Марин Димитров за участие в ОПГ
Следващото заседание е на 28 ноември
Гешев съди България в Страсбург заради уволнението си
ЕСПЧ трябва да прецени дали е нарушено правото на бившия главен прокурор на справедлив съдебен процес