Американски милиардер, подпомогнал финансово кампанията на Доналд Тръмп на президентските избори в САЩ, е изиграл ключова роля и в кампанията за Брекзит, пише британският в. "Обзървър".
Оказва се, че Робърт Мърсър, натрупал милиарди от хеджфонд, специализиран в автоматизирана търговия, за когото се разбра миналата седмица, че е един от собствениците на дясната медия "Брайтбарт", е дългогодишен приятел на британския евроскептичен политик Найджъл Фараж. Той е наредил на фирмата си за анализи на данни да предостави експертни съвети на кампанията за напускане на ЕС и по-конкретно как чрез Фейсбук да взема на прицел колебаещи се гласоподаватели. Това е дарение на услуги, което не е било декларирано пред избирателната комисия, отбелязва "Гардиън".
"Кеймбридж Аналитика", клон на британската компания "Ес Си Ел груп" с 25 години опит в кампаниите за военна дезинформация и "изборен мениджмънт", твърди, че използва най-съвременна технология, която може да изгради лични психометрични профили на гласоподаватели и да открива какво ги вълнува.
Екипът на Тръмп е платил на фирмата над 6 милиона долара, за да окаже влияние във виртуалното пространство върху колебаещите се избиратели, а сега става ясно, че Мърсър е свързал и Фараж с фирмата, в която има мажоритарен дял.
Директорът за връзки с обществеността на кампанията за напускане на ЕС Анди Уигмор каза за в. "Обзървър", че между Фараж и Мърсър има дългогодишно приятелство и американският милиардер е предложил услугите си безплатно заради общите им цели.
Стратегията е включвала събиране на информация от профили във Фейсбук и други социални мрежи, благодарение на което е изградена база данни за над един милион души. Уигмор каза, че кампанията е използвала тази информация в комбинация с изкуствен интелект за набелязване на конкретни хора, на които са изпращани до голяма степен персонализирани рекламни материали.
Мърсър и дъщеря му Ребека са ключови фигури не само във възхода на Тръмп, но и във внасянето на разкол в традиционните медии, пише "Обзървър" и посочва публикация от събота на в. "Вашингтон пост", в която се разкрива, че Мърсър е един от собствениците на "Брайтбарт" - сайтът , превърнал се във водеща платформа на алтернативната десница. Това е една от серията му инвестиции, които целят да променят медийната среда и политическите възгледи не само в САЩ, но и във Великобритания.
Още от Свят
Израелската армия призова за евакуация на по-голямата част от Рафах
По-рано през този месец Израел възобнови сухопътните и въздушните атаки срещу терористичната групировка "Хамас"
Кристин Лагард: Европа да отговори с „поход към независимост“ на търговската война на САЩ
„Той го нарича „Ден на освобождението“ в Съединените щати, но аз го виждам като момент, в който трябва да решим заедно да поемем по-добър контрол върху съдбата си, заяви президентът на Европейската централна банка
Бивш генерален секретар на НАТО: Антиевропеизма и солидарността с Русия на администрацията на Тръмп ме отвращава
Когато през 1994 г. белгиецът Вили Клаас поема поста генерален секретар на НАТО, Бил Клинтън беше президент на САЩ, студената война беше приключила отдавна и Европа приемаше американската защита за даденост