С какви аргументи българското правителство ще подкрепи унгарския министър-председател Виктор Орбан срещу процедурата по чл. 7 от договора на Европейския съюз за лишаване на държава членка от нейни права?
Общите съображения, свързани със "суверенитета на Унгария", които сподели вицепремиерът Каракачанов няма да свършат работа. При влизането в ЕС всяка държава доброволно се разделя с точно определени части и аспекти на своя суверенитет.
ЕС - за разлика от НАТО, ООН и повечето други международни организации - предполага и изисква този отказ от суверенитет. За да подкрепи еднозначно Орбан, българското правителство следва да уточни кои аспекти от доклада за активиране на чл. 7 срещу Унгария не съответстват на поетите ангажименти от Будапеща за предоставяне на съюза на част от своя суверенитет.
Възможно е част от обвиненията срещу Будапеща в доклада да подлежат на оспорване, доколкото политическите критерии за членство в ЕС могат да бъдат обект и на определена интерпретация. Трябва да се конкретизира за кои елементи на доклада става дума и каква е интерпретацията на българското правителство по тях.
Дотук - по принципния въпрос за суверенитета и правата на страните члаенки и на ЕС при спорни въпроси.
Но подкрепата на българското правителство за унгарския премиер има и политически аспекти, които не са маловажни. Независимо от факта, че България и Унгария имат общи интереси в проблемни общоевропейски сфери, каквато е имиграцията например, съществуват и очевидни различия и разминаване на интересите ни, особено в интерпретацията на унгарските национални интереси от страна на премиера Орбан.
Позициите на Орбан към ЕС все по-очевидно изразяват визията за "Европа на отечествата" - Европа като хлабава зона на икономическо сътрудничество, в която приоритет имат изцяло националните интереси. Тази визия води пряко до едно бъдеще на Стария континент, в което България ще бъде дълбоко маргинализирана страна в южната периферия на континента, а отпадането на политическия потенциал на ЕС да защитава и интегрира своите членове ще ни отведе директно в ролята на сателити на Турция и Русия в една геополитическа структура, в която Европа отсъства като интегриран фактор.
Не подценявам НАТО, но атлантическият съюз не е призван да ни отбранява в сфери, които не се отнасят пряко до проблемите на военнополитическата сигурност. За Орбан в централна Европа тези предизвикателства, пред които България ще се изправи пряко, са далечни и несъществени фактори за формиране на политика. За българското правителство те са приоритетни фактори за загриженост.
Ние имаме интерес от силен и интегриран ЕС. Мисля, че сме задължени да работим за ускорена федерализация на ЕС в определени сфери - отбрана, гранична сигурност, обща валута и финансова политика, общи приоритети на икономическо развитие. Заинтересовани сме да настояваме за по-голяма самостоятелност на националните държави в ЕС по проблемите на култура, идентичност, образование, общностни политики. Кога и пред кого е обсъждало българското правителство тези ключови аспекти на националния ни интерес по отношение на ЕС?
Спорът Брюксел - Будапеща, както и споровете Брюксел - Варшава включват както конкретни казуси, свързани с тези две страни членки, така и принципни проблеми на спазването на acquis communautaire, както и знакови решения по прецеденти, от които зависи бъдещето на ЕС като цяло. Очевидно става дума за сложна, противоречива и многоаспектна проблематика, която трябва да бъде детайлно оценявана от гледна точка на българския национален интерес.
Що за решение, що за политика е това - "Подкрепяме Орбан" - сякаш, че правителството е седнало в сектор Б или сектор Г на мач Левски - ЦСКА? Запалянковщината - "консервативна" или "либерална", "националистическа" или "глобалистка" в позициите на едно национално правителство е недопустима, въпреки, че редица негови министри и партийни активисти могат да имат интелектуално развитие на нивото на футболни запалянковци.
Категорично не смятам, че България - обратно на това решение да се подкрепи Орбан - трябва да подкрепи доклада на холандската депутатка срещу Будапеща, или мнозинството на ЕП срещу Орбан. Тук става дума за сложен политически процес в епоха на нарастващи драматични конфликти в Европа и в света като цяло. Едно национално правителство трябва да бъде на висотата на своята отговорност да разбира, да формулира, и да упражнява балансирани и задълбочени политически решения в полза на своята страна. А не да се държи сякаш министрите и премиера са отишли да ритат мачле в околностите на София.
* Коментарът на политолога е публикуван на страницата му във Фейсбук, заглавието е на редакцията.
Още от България
Радев обяви, че прави политически проект, видя се спасител в аварийна ситуация
Не може да се чака и да се надяваме само определен брой хора да вземат решенията, коментира политическата ситуация държавният глава пред студенти от УНСС
Цветанка Андреева: ПП допуснаха груба стратегическа грешка – ампутираха проевропейското мнозинство
Президентът Румен Радев ще продължи да подклажда огъня в НС, защото има полза от кризата, между ПП и ГЕРБ има стратегически сблъсък
Андрей Райчев: Борисов може да използва лидерът на ДПС-НН, но няма да съюзи ГЕРБ с него
Социологът оприличи положението на ПП-ДБ с парадокса на Буридановото магаре