27 Ноември, 2024

ООН: 42% спад на трафика в Суецкия канал след атаките на хутите

ООН: 42% спад на трафика в Суецкия канал след атаките на хутите

Снимката е илюстративна - ЕРА/БГНЕС

Над 80% от международната търговия със стоки се осъществява по море

Според данни на ООН обемът на търговския трафик, преминаващ през Суецкия канал, е спаднал с повече от 40 % през последните два месеца след нападенията на йеменските бунтовници хути, което поражда опасения за световната търговия.

Подкрепяните от Иран хути твърдят, че се насочват към търговските и военните превози в региона, които смятат за свързани с Израел, в знак на солидарност с "Хамас" в Газа, което принуждава някои превозвачи на товари да избират по-дълги и по-скъпи маршрути, за да избегнат нападения.

"Много сме загрижени, че нападенията срещу корабоплаването в Червено море увеличават напрежението в световната търговия, изостряйки (съществуващите) смущения в търговията, дължащи се на геополитиката и изменението на климата", заяви пред репортери ръководителят на Конференцията на ООН за търговия и развитие (ЮНКТАД) Ян Хофман.

По данни на ЮНКТАД отклоняването на кораби от Червено море - вместо това те плават около южноафриканския нос Добра надежда - е довело до 42% спад на транзита през Суецкия канал през последните два месеца.

Суецкият канал в Египет свързва Средиземно море с Червено море.

Повече от 80 процента от международната търговия със стоки се осъществява по море, казва Хофман.

"Морският транспорт наистина е жизненоважен за световната търговия", каза той.

"Като се има предвид, че от Суецкия канал се отклоняват предимно по-големите контейнеровози, спадът в капацитета за превоз на контейнери е още по-голям", казва Хофман.

Трафикът на танкери е спаднал с 18%, транзитът на кораби за насипни товари, превозващи зърно и въглища, е намалял с 6%, а транспортирането на газ е в застой.

Като цяло през Червено море преминават между 12 и 15 процента от световната търговия - 20 000 кораба годишно, които осигуряват връзката между Европа и Азия. Ситуацията става още по-тежка, тъй като други световни морски търговски маршрути също са изправени пред прекъсване, а транзитът през Черно море е силно ограничен след нахлуването на Русия в Украйна преди две години, което доведе до покачване на световните цени на храните.

Сушата в Централна Америка пък доведе до спад на нивото на водата в Панамския канал, което значително намали трафика по този важен маршрут. /БГНЕС

Сподели:
Седем европейски държави поискаха разширяване на санкциите срещу Русия

Седем европейски държави поискаха разширяване на санкциите срещу Русия

„Решени сме да засилим нашето възпиране и отбрана... и да разширим санкциите срещу Русия, както и срещу онези, които дават възможност за руската агресия“, се казва в тяхното изявление

Паниката в Русия заради спада на рублата се разпространи и върху пазара на хранителни стоки

Паниката в Русия заради спада на рублата се разпространи и върху пазара на хранителни стоки

Анализаторите прогнозират, че в близко бъдеще цените на вносните продукти в Русия ще се увеличат средно с 15-20%, при условие че девалвацията на рублата спре

Екатерина Захариева:  Фон дер Лайен обеща повече пари за иновации

Екатерина Захариева:  Фон дер Лайен обеща повече пари за иновации

"Надявам се тази подкрепа да бъде получена от държавите-членки", каза още българският еврокомисар