23 Юни, 2025

От "Спаси София" настояват да се актуализират таксите за разрешително за строеж

От "Спаси София" настояват да се актуализират таксите за разрешително за строеж

Борис Бонев, снимка: архив

Предложението им предвижда въвеждане на нови цени, които да са съобразени с реалните административни разходи и инфлацията от последните 19 години

Предложението на "Спаси София" за актуализация на таксите за технически услуги, предоставяни от Столична община, ще бъде разгледано тази седмица в Общинския съвет. То предвижда въвеждане на нови цени, които да са съобразени с реалните административни разходи и инфлацията от последните 19 години, съобщиха от пресцентъра на партията. От формацията изтъкват, че актуализацията на таксите е справедлива и се отлага от дълго време.

"Неслучайно сме до терена на бъдещия 215-метров небостъргач. Този имот показва защо е наложителна спешна и логична корекция в таксите", заяви на пресконференция лидерът на Спаси София Борис Бонев. Той подчерта, ако бъде издадено разрешение за строеж на сградата по старата тарифа, общината би загубила над 1 млн. лв. По думите на Бонев сумата би трябвало да постъпва в бюджета на Столична община.

От "Спаси София" са притеснени, че главният архитект на София Богдана Панайотова не е направила необходимото за спиране на строителството на небостъргача. "Издадената заповед, с която уж се спря небостъргача е най-стандартна и недостатъчна. Очакванията ни са, че ще падне в съда, ако вече не е паднала", посочи Бонев. Той подчерта, че само главният архитект и кметът на столицата носят отговорността за допускането на изграждането на небостъргача. "Преди над три месеца "Спаси София" ги информира как могат да спрат този строеж завинаги, но по наша информация не се предприемат никакви стъпки за промяна на регулацията", отбеляза Борис Бонев.

Общинския съветник и зам.-председател на комисията по архитектура на Столичния общински съвет (СОС) Росица Николова изтъкна, че таксите не са променяни от 2006 г., въпреки рязкото нарастване на разходите за труд, енергия, цифровизация и експертиза.

В предложението на "Спаси София" е заложен официалният инфлационен индекс от 98,6% или двойно увеличение за периода 2007-2025 г.. Предвижда се и въвеждане на такси за услуги, извършвани досега без заплащане. Таксата за разрешение за строеж ще е между 7,50 и 27,50 лв./кв. м и с увеличението тя пак ще е под 1% от средната пазарната цена на кв. м за имоти в София.

Борис Бонев заяви, че са правени многократни опити за диалог, но администрацията на кмета Васил Терзиев е отказала сътрудничество по темата. По думите му Терзиев се готви да внесе в последния момент алтернативен доклад. "Надеждата ни е, че това няма да бъде използвано като претекст от някои от все още подкрепящите кмета партии да не подкрепят нашето предложение. Това е важно за София решение, част от предизборните ни програми", посочи Бонев.

От "Спаси София" предлагат също да бъде регламентиран Фонд "Благоустройство" в Закона за устройството и застрояването на Столичната община. Идеята е всички пари от строителни такси да постъпват в този фонд и да се инвестират целево в улична, социална и зелена инфраструктура - не само в центъра, в кварталите на София. "Това не е инициатива срещу бизнеса - това е справедлива инициатива в полза на града. Предвидимостта и качествената среда са най-добрата инвестиционна рамка", аргументира идеята Бонев.

Той призова всички общински съветници да подкрепят предложенията на "Спаси София" и да не допускат забавяне, което може да коства на столицата до 30 млн. лв. годишно от пропуснати приходи.

Сподели:

Коментари (0)

ББР отпуска „зелено“ финансиране с подкрепата на БРСЕ и ЕИБ

ББР отпуска „зелено“ финансиране с подкрепата на БРСЕ и ЕИБ

Финансирането е насочено в подкрепа на прехода към въглеродно-неутрална икономика, с акцент върху проекти за възобновяема енергия и енергийна ефективност

Забраниха на Китай да сключва големи договори за медицинско оборудване в ЕС

Забраниха на Китай да сключва големи договори за медицинско оборудване в ЕС

Мярката е в отговор на ограниченията, наложени от Пекин върху достъпа до собствения му пазар и обхваща голяма гама от продукти – от хирургически маски до рентгенови апарати

Иновации в небето: Летящи превозни средства навлизат в живота ни

Иновации в небето: Летящи превозни средства навлизат в живота ни

Летящи коли, роботи с изкуствен интелект и превозни средства със зареждане за минути – бъдещето вече не е фантазия. Британският eVTOL Sigma се готви за дебют в САЩ, а Alef Model A вече лети. Tesla Optimus и Boston Dynamics променят понятието за труд. Какво ни очаква, когато земята и небето се сливат?