25 Ноември, 2024

Откриха първата водородна станция, но няма коли, които да зарежда

Откриха първата водородна станция, но няма коли, които да зарежда

Откриха официално първата за България и региона водородна зарядна станция, въпреки че няма коли, които да зареждат от нея. Тя се намира на ул. "Искърско шосе" 11, в София (вход към обекта откъм ул. "Мюнхен"). Това съобщават от Центъра за компетентност (ЦК) "Хитмобил", от Българската академия на науките (БАН) и от Института по електрохимия и енергийни системи "Акад. Евгени Будевски" при БАН.

С водородната зарядна станция, която е част от инфраструктурата на полевата лаборатория "Интегрирани енергийни системи" на ЦК "Хитмобил", се поставя началото на водородната електрическа мобилност в страната. В изграждането на обекта основните изпълнителски дейности са дело на фирмите "Делектра", "Аквахим" и "Монбат".

Водородната зарядна станция, изработена от австрийската фирма EDC-ANLAGENTECHNIK, има възможност за зареждане при двете стандартни налягания за компресиран водород - 350 и 700 бара.

Водородът може да постъпва в зарядната станция през два входа. Единият е свързан към електролизьор с капацитет 8,5 килограма на денонощие, който произвежда на място водород с възобновяема енергия от фотоволтаичния парк в полевата лаборатория.

Произведеният по този начин водород е с много висока чистота, достатъчна за директно използване в транспортни средства. Чрез втория вход водородът може да постъпва от бутилкови групи, доставени от други източници, което позволява при необходимост да се постигне по-голям капацитет на зареждане на станцията. В съдовете за високо налягане на станцията могат да се съхраняват до 70 килограма компресиран водород, с който може да се осигури до 7000 километра пробег. Възможностите й за компресиране на водорода са от порядъка на 40-50 килограма на денонощие, което е достатъчно за ежедневно зареждане на 10-15 автомобила или на два автобуса.

Веднъж компресиран в съдовете за високо налягане, водородът може да се използва за зареждане на автомобили, без процесът на зареждане да изисква външна енергия. Това е едно от предимствата на водородната мобилност, особено в моменти на върхово потребление на електрическа енергия.

С откриването на водородната зарядна станция започва реализацията и на планираната научноизследователска програма на ЦК "Хитмобил" за производство на водород чрез електролиза на вода с електроенергия от ВЕИ и използването му в транспортния сектор. Амбицията на екипа е чрез проактивно сътрудничество с бизнеса да се демонстрират възможностите на водородните технологии и по този начин да се даде позитивен импулс за ускореното им въвеждане в страната, отбелязват от БАН.
Сподели:

Полезно за шофьорите: Как да намалите горивото през зимата

Повече от съветите сигурно се знаят, но е добре да ги припомним

София изкара 171 снегорина през нощта, силният вятър събори дървета и строителни огради

Безброй боклуци по улиците от контейнерите и многото незавършени строежи

Претърсват дома на Киро Японеца