Неяснотите около концесията и бъдещето на Летище София остават и дори се множат, а служебният министър на транспорта е загрижен най-вече за състоянието на тоалетните и занемарените кафенета и магазини там. Това показа днешното изслушване на министър Георги Тодоров в Народното събрание, съобщава "Сега". От депутатските въпроси стана ясно, че старият първи терминал може да бъде закрит, че не е ясно кога и дали ще се строи трети, но пък ще се прави детски кът и за служителите ще бъдат поръчани по-приветливи униформи, че се готви странно прехвърляне на активи на столичния аеропорт към губещото "Летище Пловдив" ЕАД и т.н.
Оказа се, че служебният транспортен министър не намира нищо нередно и скандално в най-критикуваните клаузи на концесионния договор и анекса, който предшественикът му Росен Желязков подписа малко преди ГЕРБ да падне от власт. С анекса концесионерът "Софткънект", който реално пое Летище София от април т.г. получи щедър подарък от кабинета Борисов - вместо всяка година оттук насетне да плаща на държавата по 16 млн. лева концесионна такса, му бе даден дълъг "гратисен период" от 10 години. Отлагането бе оправдано с Ковид кризата.
Факт е, че пандемията удари целия авиосектор, но защо концесионерите на другите две големи летища - Варна и Бургас, получиха ковид острочки само за една година, а Софткънект, няма да плаща такси цяло десетилетие? Депутати от разни партии напразно задаваха този въпрос. Служебният министър не даде обяснение за двойния стандарт, само повтаряше, че според различни прогнози летищата ще се съвземат отт ковикризата между три и 10 години и че Световната банка като консултант на българското правителство по концесионирането на столичното летище горещо препоръчала 10-годишния "гратис" за Софткънект.
Остана без отговор и въпроса, който от Демократична България задават отдавна, не то пропуснаха и днес: Кой стои зад номиналния концесионер "Софткънект.
Транспортният министър повтори публично известното - че в дружеството акционери са фондът "Меридиам" със свои дъщерни дружества (общо 99%) и австрийската компания "Щрабаг" с 1% от капитала. Той наблегна на факта, че те са получили солидно финансиране за концесията от реномирани институции като Европейската инвестиционна банка, Черноморската банка за търговия и развитие, "Уникредит" и др., което показва, че се радват на високо доверие, но не каза кои реалните собственици на фирми от групата "Меридиам".
"Щрабаг" е известен с козирката на новия терминал, която се срути и дълго стоя неоправена, а около "Меридиам" има големи неясноти, посочи Мария Капон от Изправи се, БГ! Ние идваме". "Меридиам“ участва в концесията с три дружества, регистрирани на един и същи адрес в Париж: с по 0,01% са „Меридиам Инвестмънт САС“ и „Меридиам Инфрастракшън Юръп 3 СЛП“. Останалите 98,98% държи дружеството "Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС", информация за което се намира трудно", изтъкна Капон.
Оказа се, че Тодоров не вижда проблем в това, че не изпълнено важно условие, поставено при обявяването на конкурса за концесионер - че какъвто и да е съставът на дружеството, което иска да стопанисва Летище София, в него трябва да присъства и опитен летищен оператор. А договорът е сключен с компания, която не изпълнява изискването - "Софткънект" е привлякла "Летище Мюнхен", но не като съдружник, а като "трето лице" - като консултант, при това само за 12 години, а срокът на концесията е тройно по-дълъг (35 години). Служебният министър отказа да коментира и тези "пороци", само отбеляза, че германският порт е единственото в Европа летище с пет звезди.
Тодоров каза още, че са минали едва 100 дни от влизането на концесионера и още е рано да се правят оценки. Той се съгласи с критиките на неколцина депутати, че санитарните помещения на летището са в безобразно състояние и че заведенията и магазините са занемарени, но обясни, че концесионерът вече има планове за тяхното модернизиране, както и за обновяване на пистата, паркинга и др.
3,2,1?
Министърът отговори уклончиво на въпроса готви ли се закриване на старата част на летището. Според Димитър Данчев от БСП има план Терминал 1 да се преустрои в комплекс за администрацията. Концесионерът вече предприе пренасочване на част от полетите от Терминал 1 към Т2 - заради намаляването на трафика, причинено от пандемията. Служебният министър изтъкна, че е необходим анализ дали Терминал 2 може да поеме цялата работа, без това да причини опашки и затруднения и за персонала, и за пътниците, но не отрече, че е възможно летище София да остане само с един терминал.
Това е много смущаващо - в договора за концесията няма предвидена такава "оптимизация", тъкмо обратното, заложено е изграждане на трети терминал. По договор то трябва да се случи в следващите 10 години. Което означава, че е възможно в определен период в София да работи само един терминал - втори.
Изчезване
Бе повдигната и друга будеща притеснения тема - за съдбата на държавното дружество "Летище София" ЕАД, което се оказва излишно след прехвърлянето на оперативните дейности и на персонала към концесионера. Служебният министър съобщи, че то бъде ликвидирано, а активите му ще се влеят в друго държавно дружество - "Летище Пловдив" ( което също няколко пъти бе предлагано на концесия, но не се явиха кандидати).
Стана ясно, че сред активите на "Летище София" ЕАД които ще преминат към пловдивския оператор, са летището в Балчик, почивната станция "Космос", терени и сгради, а също и наличности по банкови сметки. Целта на вливането била да се помогне на летищния комплекс в Пловдив, който работи на загуба. Всъщност схемата вече е отиграна - държавните фирми, които оперираха летищата във Варна и Бургас, след концесионирането на двете морски аерогари изпразнените от дейност ЕАД-та бяха влети в "Летище Пловдив".
Йордан Цонев от ДПС изрази съмнения, че тези вливането се прави в полза на определени бизнес кръгове - онези, от които излизали атаките срещу движението и почетния му председател Ахмед Доган. Но поясни, че на този етап не разполага с доказателства и не посочи имена.
На финала на изслушването Георги Свиленски от БСП обобщи, че концесията на най-голямото българско летище е столичното е кражба и че е най-добре договорът със "Софткънект" да се развали. Червеният депутат обаче призна, че това би струвало много скъпо на данъкоплатците - тъй като бюджетът ще трябва да плати огромни неустойки.
И служебният транспортен министър не казва кой стои зад концесионера "Софткънект"
Фактор Фактор
Още от Туризъм
Български град в Топ 10 на най-добрите дестинации за почивка през 2025
Тя се оглавява от италианския Тулуза
Гръцките моряци удължиха стачката си
Гърция е въодушевена от българската идея за общи туристически пакети в Югоизточна Европа
България и Черна гора вече се обединяват в услуга на презокеанските туристи