"Нашето общество вече приема за нормално и фалшивото, и ограничаващото. По въпроса за свободата ние реагираме не с инстинкта за повече свобода, а за повече ограничения."
Такава позиция изрази пред БНР Първан Симеонов от социологическа агенция "Мяра".
Той представи резултатите от изследване за отношението към социалните мрежи и истината в новинарския поток, проведено сред 800 пълнолетни български граждани.
"Става въпрос за едно застаряващо общество, за което са характерни репресивни нагласи." - посочи Симеонов.
61% заявяват, че срещат фалшиви новини всеки ден.
"Това е атестат какво мислят българите за информацията, която се появява във всичките им канали и води до определени изводи. Може би наистина има ръст на този тип информация. Второ - има ръст на говоренето по тази тема. Трето - съществува обществен автоматизъм и недоверие към информационната среда. Очевидно масовото съзнание свиква с идеята, че нас ни лъжат.
След началото на войната в Украйна традиционните медии в България, предполагам, че и на още много места в Западния свят, губят част от аудиторията си, която мигрира към алтернативни източници на информация, които не се подчиняват на журналистическите стандарти." - поясни той.
По думите му, почвата за фалшиви новини в България е удобна по много причини:
"Една от тях е исторически насложеният русофилски сантимент, който е част от културния код. Втората са сериозните нива на отчуждаване, социално разслояване, гетоизация и застаряване – изоставане от медийните тенденции."
Симеонов обясни, че над 40% от анкетираните казват, че са ставали свидетели на някаква форма на ограничаване във Фейсбук:
"17% твърдят, че самите те са били обект на такова. Мнозинството от използващите Фейсбук са в досег с ограниченията."
"Ние, Западният свят, дадохме лош пример с касирането на изборите в Румъния заради влияние чрез ТикТок", смята Първан Симеонов.
"Не ни харесват изборните резултати - може да ги отменим – така ще се прочете на масово ниво. Второ – може да произведем контра ефект и този кандидат да се окаже по-популярен. Трето – не социалните медии гласуват, а хората. Не ми се мисли каква Кутия на Пандора отваряме по този начин!" - допълни той.
Противопоставяне на това ново нормално може да се постигне чрез медийно образование и критично мислене, обясни социологът.
"Ние трябва да се научим да оперираме в тази нова среда", отбеляза той.
Още от България
Отстраниха кмета на район „Слатина“ от поста му
Председателят на СОС Цветомир Петров обвини ОИК, че нанася удар върху кметовете, избрани от ПП-ДБ
Томислав Дончев: България остава до Украйна
Според него трябва да се фокусираме върху секторите, които ще отключат икономическия растеж
Атанас Запрянов обсъди с гръцкия посланик укрепването на сигурността в Черноморието
Новите предизвикателства, пред които се изправяме в динамично променящата се среда на сигурност