Путин превърна Федералната служба за сигурност - ФСС (на руски - ФСБ) в суперслужба и главен инструмент на Кремъл - една от най-корумпираните силови структури на Русия
Център "Досие": "Лубянската федерация. Как ФСС определя политиката и икономиката на Русия"
Влиянието на спецслужбите върху политическата и икономическата сфера на страната излиза далеч извън пределите на конституционните рамки, в които ФСС е длъжна да работи.
За времето откакто Владимир Путин е на власт има прераждане на ФСС от държавна организация в полукриминална структура, присвоила си функциите на "второ правителство" и нахлуваща буквално във всички сфери на обществения и държавния живот, а всеки опит за ограничаване на правомощията на ФСС се натъква на изключително силна съпротива.
През последните 10 години ФСС, предимно със силови методи, постави под свой контрол почти всички държавни институции. Министерството на отбраната, Следствения комитет, Генералната прокуратура, МВР и другите структури станаха зависими от ФСС. Освен това, представителите на спецслужбите редовно оказват влияние върху решенията на съдиите. Подобна система създава дисбаланс между държавните структури и
заплашва сигурността на страната
Използваните от ФСС методи често нарушават конституционните права на гражданите и включват най-лошите практики от времената на КГБ.
Превръщането на ФСС в могъща, универсална и лишена от контрол организация е съпроводено с връщане към най-лошите "традиции" на нейните предшественици.
Хората, които ФСС определя като "неугодни" са обречени, не съществува начин те да бъдат защитени.
ФСС може да арестува когото пожелае и да се разправи с него.
Офицери на спецслужбата и зависимите от тях служители на други държавни структури потискат свободата на словото, фалшифицират криминални дела, занимават се с отнемане на чуждо имущество, прибягват до мъчения и освен това
участват в убийствата на хора посочени от Кремъл,
на територията на Русия и зад граница.
Дейността на ФСС често не съответства даже на изискванията на твърде "еластичното" руско законодателство: нерядко за постигане на поставените цели офицерите на ФСС прибягват до сътрудничество с криминални елементи, провокации и мъчения.
Представители на спецслужбата системно участват в корупционна дейност и често сами организират и оглавяват това, с което са призвани да се борят, това важи с особена сила за банковия сектор.
По същество, почти целият пазар на незаконни банкови операции се намира под непосредствения контрол на ФСС и служи за обогатяването на отделни групи и представители на "кланове".
През изминалите години ФСС реално е подчинила цялата правоохранителна система на Русия: в настоящия момент службата напълно курира всички най-важни съдебни дела, включително и тези с политическа окраска. Съдилищата изпълняват "указанията" на ФСС.
Относителна автономия запазват само "Росгвардия" благодарение на близостта на нейния ръководител Виктор Золотов до Путин и Федералната служба за охрана, която се подчинява лично на президента.
ФСС днес е главната опора на авторитарния, превръщащ се в диктаторски режим на Путин.
ФСС изпълнява функциите на репресивен апарат, който работи както против опозиционно настроените граждани така и против вградените във "властовата вертикала" бизнесмени, чиновници или силовици, които по една или друга причина са неугодни на Кремъл, както и срещу отделни високопоставени лица или "кланове".
Общото ниво на репресиите (както по формите на неправово насилие, така и по брой на лицата, по отношение на които се прилага) в съвременна Русия е значително по-ниско отколкото в СССР, но въпреки това, развитието на ФСС като инструмент за "ръчно управление" на вътрешната политика е толкова стремително, че създава сериозни заплахи за обществото.
В частност, според мнението на експерти, репресиите по отношение на представители на политическия и деловия елит вече са
сравними със сталинския период
Главната от тези заплахи е дълбоката вътрешна трансформация на спецслужбата, в резултат на което ФСС престава да бъде само политически инструмент в ръцете на Кремъл и, използвайки своето влияние и възможности, се превръща в независим източник на политически решения.
Това на свой ред води до деградация на целия държавен апарат: в условията на явно "накланяне" на везните към ФСС престава да действа даже сегашната, твърде опростена система за взаимен контрол между властовите институции.
Ключови за функционирането на държавата органи постепенно губят своята автономия, което води до невъзможност да изпълняват своите пълномощия.
Колкото по-дълго бюрократичинят апарат е подложен на това въздействие, толкова по-малка е възможността в случай на колапс системата да се възстанови за сметка на вътрешни ресурси (както, в частност, това се случи през 1953 година след смъртта на Сталин).
В сегашните обстоятелство това може да се случи в резултат на конституционните реформи. На фона на предлаганите вътрешни противоречиви поправки към основния закон възниква риск преходът при неизбежна конституционна криза да се превърне в силово противопоставяне.
Имайки предвид нивото на персоналния риск в случай на смяна на режима за различните групи на елита, притежаващи достъп до силов ресурс, такова противопоставяне може да има непредсказуеми последствия — включително до гражданска война и опит на елита със сила да узурпира властта.
Превод: Faktor.bg
Още от Петък 13
100 години храм „Св. Александър Невски“ – 100 години се кланяме на фалшив светец, васал на Златната орда
Руската духовна окупация продължава, а това е гавра с паметта на Апостола и останалите български светци
Доклад-бомба: Офицери от армията и разузнаването на НАТО в колаборация с руските мрежи за хибридни операция
Руски държавни медии прокарват промосковска пропаганда чрез сенчести културни и политически организации
Представянето на един антибългарски пасквил в Босилеград - сръбски буламач, нито се яде, нито се пие...
Да теглиш гранична бразда посред селото, да разделиш семейства, братя и сестри, роднини и съседи и после да твърдиш, че те принадлежат на различни етноси, е истинско престъпление