Иван Грозданов
Председателят на БАН акад. Стефан Воденичаров, който има мераци за президентския пост тъче на два ислямистки стана и прегърна здраво каузата на неоосманизма. След като стана известно, че готви в края на месеца мащабна научна конференция на БАН и Истанбулският университет, финансирана с турски лири сега Воденичаров направи нова стъпка по посока на управляващите в Турция ислямисти. На 25 ноември от 18 часа в голямата зала на БАН ще бъде представена книгата на идеолога на неоосманизма - турския премиер Ахмет Давутоглу „Стратегическа дълбочина”. Но кой е другият исламистки стан? Това е лагерът на основният опонент на турският президент Реджеп Таип Ердоган - ислямският богослов Фетхулах Гюлен и неговата империя от университети и медии. Само преди няколко месеца акад. Воденичаров бе почетен гост на тържеството по връчването на наградите „За принос към обществения мир” на свързания с Гюлен вестник „Заман”.
По всичко личи, че акад. Воденичаров е раздвоен между двете ислямистки алтернативи. Но не само той е в разкрачено положение. Целокупният турски народ също е оставен да избира между ислямиста Ердоган и ислямиста Гюлен. Кемализмът бавно и методично се избутва в ъгъла на килера, но защо и у нас шефът на БАН се превръща в
проводник на притеснителни идеи
По всичко изглежда, че най-ученият мъж на нацията се натяга повече на днешните управляващи в южната ни съседка. Защото да представиш в София фундаменталният труд за възраждането на влиянието на Турция в рамките на владените от Османската империя земи си звучи меко казано неакадемично и доста смущаващо за редовия българин. Но задаващите се на политическия ни хоризонт президентски избори викат на дневен ред политическите сметки и интереси. А те не могат да минат без електората в смесените райони и преди всичко в Кърджалийско. Доста унизителни сметки, Воденичаров явно е готов на всичко.
Като стана дума за Кърджали се сетихме, че това е градът, който има особен статут за турският премиер Ахмет Давутоглу. Ето какво пише той в „Стратегическа дълбочина”,излязла на бял свят през 2002 г.: ”Дъгата, която от северозапад започва от Бихач и по линията Централна Босна-Източна Босна-Санджак-Косово-Албания-Македония-Кърджали-Западна Тракия достига до Източна Тракия , е геополитическата и геокултурната жизнена артерия на балканската геополитика на Турция”. Констатира се, че Балканите са опитно поле за световните играчи и Турция трябва да се възползва от това. Тя трябва да си партнира с нашата страна, за да не допусне антитурски съюз между православните Гърция, Сърбия и България. В същото време трябва да се спре всякакъв опит за изселване на мюсюлмани от тези страни, като чрез това население се прокарва политиката на южната ни съседка. Това което също прави впечатление в цитата е, че Кърджали е посочен наред с независими държави и автономни области. Звучи като
намек за бъдеща самостоятелност,
като се има предвид , че в управленските среди в Турция го наричат Калето на турците /Крепостта на турците/. Не случайно наскоро турски дипломат бе засечен да проповядва в страната ни бъдеща автономия с център Кърджали. Официалната турска позиция така и не стана ясна. Гузно мълчаха и българските власти.
Темата за неоосманизма, за неговия идеолог и за стриктното придържане към тази външнополитическа доктрина от Анкара дълго време се отбягваше от българския политически и дипломатически елит. За родните политици и дипломати Турция си остава въпреки падането на Берлинската стена дългата ръка на САЩ на Балканите. И днешната й политика е благословена от Вашингтон.
През 2010 г. сръбският дипломат проф. Дарко Танаскович пръв даде гласност на турските претенции към хегемония на Балканите. В книгата си „Турция се връща на Балканите. Неоосманизмът” той написа: ”Без съмнение това, че онези субекти в международната общност, на чиято оценка Турция особено държи, я смятат за легитимен и надежден фактор на мира, стабилността и развитието на Балканите /нека не забравяме ,че Балканите са част от Европа/, и силен мотив външната политика на тази географски предимно азиатска страна да приема балканското пространство като свой практически, но и символен приоритет”.
По конкретен е българският професор Станислав Станилов в политическия си очерк”Новият османизъм и българите”: ”Различието между османизъм и неоосманизъм се състои в замяната на светската османистка концепция на Ататюрк с концепцията на ислямисткия османизъм на Реджеб Ердоган, който е резултат от
реислямизацията на съвременното турско общество
Тя идва от дълбоките комплекси на модерните турци, които не могат да идентифицират своето общество като европейско, но от друга страна имат неистовото желание да бъдат равнопоставени със същата тази Европа. Казано по-просто, не могат да понесат самия факт, че някога са побеждавали всички и са създали огромна империя, а сега трябва да следват примера на победените, като възприемат техния бит, респективно техните ценности”. Професор Станилов очертава като приоритет на неосманистките претенции Румелия т.е. Балканите, която се счита от идеолозите на неоосманизма за люлка на османската цивилизация.
Българският дипломат Любен Петров в книгата си „Неоосманизмът, новата геополитическа доктрина на Република Турция”, която бе представена преди дни на познавачи сочи, че има две алтернативи пред България в контекста на неосманизма. Или партньорство с Турция или противопоставяне, в случай на прекомерни претенции от страна на южните съседи. Той смята, че като членове на Европейския съюз държим ключа на Турция за еврочленство и можем да заключим вратата при некоректни действия на Анкара.
В целия сложен пъзел обаче все по-важна става ролята на българските специални служби, които нямат право да проспиват националната сигурност дори и когато за нея се „грижи“ академик от БАН.
Б.Р. Ето програмата на научна конференция на БАН и Истанбулският университет:
IBAC-SOFIA
5TH INTERNATIONAL BALKAN ANNUAL CONFERENCE (IBAC) “THE BALKANS-PAST AND PRESENT: MUTUAL INFLUENCES AND INTERACTIONS” SOFIA (26-28 NOVEMBER 2015) CONFERENCE PROGRAM |
||
Honorary Committee
Prof. Dr. Mahmut AK, Rector, Istanbul University Acad. Stefan VODENICHAROV, D.Sc., President, Bulgarian Academy of Sciences Organizing Committee Corr. mem. Prof. Svetlana Kuyumdzhieva, D. Sc. Prof. Dr. Ahmet Yeşil Prof. Alexander Kostov, D. Sc. Assoc. Prof. Rossitza Gradeva Assist. Prof. Neriman Ersoy Hacısalihoğlu Assist. Prof. Iva Trifonova Assist. Prof. Metin Ünver Assist. Prof. Mila Maeva Assist. Prof. Hacer Topaktaş Assist. Prof. Özgür Kolçak Assist. Prof. Margarita Dobreva Assist. Prof. Sevgi Parlak Advisory Board Prof. Dr. Mustafa Özkan Prof. Ilia Todev, D. Sc. Prof. Dr. Sedat Murat Prof. Dr. Mahir Aydın Prof. Maxim Stamenov Prof. Dr. M. Baha Tanman Prof. Dr. Mustafa Hamdi Sayar Prof. Dr. Fikret Sarıcaoğlu Prof. Dr. Mustafa Aydın Assoc. Prof. Elka Traykova Assoc. Prof. Petko Hristov Assoc. Prof. Emmanuel Moutafov Conference Secretary Mustafa Tanrıverdi (Research Fellow/PhD Candidate, Istanbul University) Nurbanu Duran (PhD Candidate, Istanbul University) |
||
OPENING CEREMONY
Thursday, 26 November 2015 |
||
08.30-9.30 – Registration, BULGARIAN ACADEMY OF SCIENCES, GREAT HALL | ||
09.30-11.00 | Welcome Addresses | Prof. Dr. Alexandre KOSTOV
Prof. Dr. Ahmet YEŞİL |
Opening Addresses |
Acad. Stefan VODENICHAROV, D.Sc., President, Bulgarian Academy of Sciences | |
Prof. Dr. Mahmut AK, Rector, Istanbul University | ||
11.00-12.30 | Opening Cocktail |
Thursday, 26 November 2015 |
|||||||
FIRST PANEL
12:30-14:00 |
HALL-A
Chair: Prof. Dr. Alaaddin Yalçınkaya |
Maxim Stamenov
The Dynamics of the Impact of Ottoman Turkish Language and Culture on Bulgarian Language and Culture during the Last Two Centuries |
Ayşe Kayapınar
Language as an Interaction Tool: Slavic-Bulgarian Terms in the Ottoman Tax and Cadi Registers |
Magdalena Abadzhieva
Some Features in the Words of Turkish Origin in Catholic Literature from the end of the XVIII Century |
Dora Radeva
Examining the Patterns of Identical Cultural Code and Some Behavioral Models according to Mincho Kanchev's "Vidritsa". |
||
HALL-B
Chair: |
Nadezhda Vasileva
Bulgarian-Turkish Relations at the Preparation and after the Beginning of the First World War |
Dimityr Mitev
Bulgaria and Turkey 1920-1923 – a Painful Collaboration |
Ercan Uyanık
The Reformatory as a Project of the Midhat Pasha to Train together the Turks and the Bulgarians |
Mila Maeva
Bulgarian Turks and Contemporary Bulgarian-Turkish Relations |
|||
13:50-14:00 | Question and Answer | ||||||
14.00-14.30 | Coffee Break | ||||||
SECOND PANEL 14:30-16:00 |
HALL-A
Chair: |
Sara Kuehn
A Key Figure in Rūmeli: The Deliberate Ambiguity of the Apocryphal Adventures of Sarī Saltūq |
Fatih Tığlı-Ömer Aslan
A Contribution to Agricultural Life of Bulgaria under Ottoman Rule: Ubeydî’s and Rizâ’s Fruit Odes |
Mehmet Alaaddin
Yalçınkaya
A Handbook for Travellers in European Turkey in the Middle of the 19th Century: The Case of John Murray’s Account on Bulgaria in 1850’s |
Erkan Tural
A Migration Tale in Bulgaria during 1860’s - in View of Travellers, British Consuls and Midhat Pasha’s Bureaucrats |
||
HALL-B
Chair: Prof. Dr. Mustafa H. Sayar |
Mehmet Hacısalihoğlu
The Rise of Sliven (Islimye) from a Balkan Village to a Province Centre in the Ottoman Empire |
Yunus Uğur
Making a Socio-spatial Analysis in a Balkan City: Edirne in the 1700s |
Ventsislav Muchinov
Urbanization Policy of the Ottoman Authorities in the Danube Vilayet in the 60s and 70s of the 19th Century |
Ivailo
Nachev
Dealing with the Ottoman Past: Sofia’s Post-1878 urban Development and the “Roman Wall “Myth” |
|||
15:50-1600 | Question and Answer | ||||||
16.00-16.30 | Coffee Break | ||||||
THIRD PANEL
16:30-17:50 |
HALL-A
Chair: Prof. Dr. Akitsu Mayuzumi |
Sibel Almelek İşman
Images of Greeks and Albanians in the 19th Century European Painting |
Yordanka Bibina
Space and Soul of the City in the Paintings of Devrim Erbil |
Gizem Parlayandemir,
Yıldız Derya Birincioğlu
Representation of the Reconstruction and Awareness of Brotherhood between the Cultures via Cinema: Limonata |
Cinla Şeker
The Formal and Contextual Comparison of 20th and 21st Century Balkan Brass Bands Album Covers as Visual Images of Sound |
||
HALL-B
Chair: |
Ilia Todev
The Sublime Porte and the Bulgarian Church Question |
Yuri Stoyanov
Present and Evolving Threats to Balkan Religious Heritage and New Initiatives to Safeguard their Survival as Markers of Historic Cross-Cultural and Cross-Religious Interactions |
Nuri Özer Erbay
Restoration of Historical Monuments in the Balkans |
Ivo Strahilov,
Slavka Karakusheva Performing Affection, Constructing Heritage? Civil and Political Mobilizations around the Ottoman Legacy in Bulgaria |
|||
Friday, 27 November 2015 |
|||||||
FOURTH PANEL
09.00-10.30 |
HALL-A
Chair: Prof. Dr. Mehmet Hacısalioğlu |
Aslı Yigit
Slavic Benevolent Committee as a Russian Political Tool in the Balkans |
Oleg Airapetov
Russo-Turkish dialogue in Bulgaria after the Berlin Treaty |
Aleka Strezova
The Principality of Bulgaria and the Ottoman Empire during the Reign of Prince Alexander I – diplomatic relationship (1879-1886) |
Olga Aganson
Seeking the Balkan Equilibrium in the Early 20-th Century: the Influence of Anglo-Russian Interactions on the Ottoman-Bulgarian Rivalry |
||
HALL-B
Chair: |
Simona Domazetoska
Contested Discourses: Neoliberalism, the Enterprising Self and the Imagined State in Post-Socialist Macedonia |
Outkou Kırlı Nytokme
Greek Defence Spending in the Austerity Period |
Uğur Altın
Intelligence Activities of Japanese Army General Staff on Balkan Wars |
Ferhan Kırlıdökme Mollaoğlu
Şahin Kılınç The Organization of Thessaloniki and its Activities in 1906-1907 |
|||
10:20-10:30 | Question and Answer | ||||||
10.30-10.50 | Coffee Break |
FIFTH PANEL
10.50-12.20 |
HALL-A
Chair: Prof. Dr. Mahir Aydın |
Ahmet Bilaloğlu
Crafting the Biographies of Eighteenth Century Ottoman Statesmen through Waqfiyyas: The Case of Şerif Halil Paşa of Şumnu (d. 1752) |
Ayşegül Kılıç
Külliye of Şemseddin Ahmed Beg in Giannitsa According to Late XVth Century Waqfiye |
H. Ahmet Arslantürk
An Evaluation of the Ottoman Pious Endowments Founded in Bulgaria between the Fifteenth and Seventeenth Centuries |
Kayhan Orbay
The Waqf of Selimiyye in the First Half of the 17th Century; Rental Income, Agricultural Production and Budget Surplus |
|
HALL-B
Chair: |
Hayrünisa Alp
The Comprehension of Balkan States in Turkish Text Books; Bulgaria Exemplification |
Vania Stoyanova
Turkish Author's Publications in "Bulgarian Historical Review" |
Hidayet Alparslan Özmen
The Balkans through the Eyes of the Turkish Think-Tanks |
Mehmet Tütüncü
Towards a Corpus of Ottoman Inscriptions in Bulgaria |
||
12:10-12:20 | Question and Answer | |||||
12.20-13.30 | Lunch | |||||
SIXTH PANEL
13.30-15.00 |
HALL-A
Chair: |
Electra Pitoska
Socio-economic Integration of Immigrants in Trans-border areas |
Tufan Gündüz
Migration and Propaganda: Invisible side of Migration from Bosnia- Herzegovina to Turkey |
Plamena Stoyanova
The Bulgarian Gypsies and the emigration of the Bulgarian Ethnic Turks (1948 – 1989) |
Haldun Narmanlıoğlu
Discussions on Balkan Immigrants at Social Networking Sites In Turkey |
|
HALL-B
Chair: Prof. Dr. Oleg Airapetov |
Mahir Aydın
Vidin’s Bureaucratic Burden |
Krystio Iordanov
The Falconers in the Central Balkans and the Bashtinas of FalconersChristians in XVI Century According to the Information of an Ottoman Register from 1560 |
Muhsin Soyudoğan
Rise of Privatization on the Timar Lands in Vidin |
Mehmet Akif Erdoğru
The city of Sofia in the Sixteenth Century According to Ottoman Archival Documents |
||
14:50-15:00 | Question and Answer | |||||
15.00-15.20 | Coffee Break | |||||
SEVENTH PANEL
15.20-16.50 |
HALL-A
Chair: Prof. Dr. Süleyman Özdemir |
Hasan Demiroğlu
The Donations of Slavic Benevolent Committee to Balkan Slavs in the Fields of Education (1858-1876) |
Margarita Dobreva
Remarks on the Islahhane of Ruse and of Sofia (1865-1878) |
Gábor Demeter
Measuring the Profit Rate and Efficiency of Different Economic Activities in the Balkans and Other Parts of the Ottoman Empire – Why Did Industrialization Fail in the 19th Century |
Aziz Tekdemir
Establishment of Ziraat Bankası(Agricultural Bank) in Bulgaria |
|
HALL-B
Chair: |
Ivaylo Markov
Religion and Ethnic Boundaries in the Republic of Macedonia. Historical Premises and Contemporary Dimensions |
Petko Hristov
Traditional Ritual Responses to Contemporary Misfortunes-‘Youth Kurban’ and the Social life in the Post-socialist Bulgarian Village |
Zhenva Pimpireva
Cultural and Educational Associations of the Black Sea Greeks and Greek Ethnicity in Post-socialist Bulgaria |
Ana Luleva
Living (Near) the Border. Politics, Discourses, Everyday Life and Memory about the Border between Bulgaria and Turkey |
||
16:40-16:50 | Question and Answer | |||||
16.50-17.10 | Coffee Break | |||||
EIGHTH PANEL
17.10-18.30 |
HALL-A
Chair: Prof. Dr. Ayşe Kayapınar |
Ercan Alan
From 15th Century until the End of 17th Century Development of Judgeshıps in Rumelia and their Organizational Structure |
Mariya Shusharova
The Ayans (Local Muslim Notables) in Rumeli (17-th-18-th centuries) – between communal leaders and wielders of power |
Akitsu Mayuzumi
The Âyâns of Northern Bulgaria and the Danubian Principalities: The Viewpoint of the ‘Eastern Question’ |
Enrico Marani
Surgical Instruments on 19th and 20th Century Icons and Frescoes of Doctor Saints and Healers in the Balkan Area |
|
HALL-B
Chair: |
Esma İgüs
Mustafa Asim’s, Ambassador of Sofia, Estate Inherited by Leyla Turgut Biography with Photographs and Attempt of Reading the Interior of Embassy of Sofia |
Kalina Peeva
The Role of Turkish Diplomacy for the Establishment of Balkan Pact. (1929 –1934). |
Margaritta Trikka
Electra Pitoska Financial Sources for Small and Medium Size Enterprises during Economic Crisis |
|||
18.30-19.00 | Evaluation and Closing Remarks
Bulgarian Academy of Sciences, Great Hall |
|||||
09.00-18.00
|
Saturday, 28 November 2015
Cultural Program for Foreign Participants (To Plovdiv)
|
LEGENDS
HALL-A :BULGARIAN ACADEMY OF SCIENCES, HALL 207 (SECOND FLOOR)
HALL-B : INSTITUTE OF ETHNOLOGY AND FOLKLORE STUDIES WITH ETHNOGRAPHIC MUSEUM
LIST OF PARTICIPANTS (IBAC-2015-SOFIA) | |
ABADZHIEVA, Magdalena, Institute for Bulgarian Language, BAS | LEVKOVA-MUCHINOVA, Maria, Institute for Historical Studies, BAS |
AGANSON, Olga, Moscow State University | LULEVA, Ana, Institute of Ethnology and Folklore Studies with Ethnographic Museum |
AIRAPETOV, Oleg, Moscow State University | MARANI, Enrico, University of Twente |
ALAN, Ercan, Marmara University | MARKOV, Ivaylo, Institute of Ethnology and Folklore Studies with Ethnographic Museum |
ALP, Hayrünisa, Istanbul University | MAEVA, Mila, IEFSEM |
ALPARSLAN ÖZMEN, Hidayet, Trakya University | MAYUZUMI, Akitsu, The University of Tokyo |
ALTIN, Uğur, Bozok University | MITEV, Dimityr, Institute of Historical Studies, BAS |
ARSLAN TÜRK, H. Ahmet, Istanbul Medeniyet University | MUCHINOV, Ventsislav, Institute for Population and Human Studies, BAS |
ASLAN, Ömer, Istanbul University | NACHEV, Ivailo, Institute of Balkan Studies and Centre of Thracology, BAS |
AYDIN, Mahir, Istanbul University | NARMANLIOĞLU, Haldun, Marmara University |
BIBINA, Yordanka, Institute of Balkan Studies and Centre of Thracology | ORBAY, Kayhan, METU |
BİLALOĞLU, Ahmet, Central European University | PARLAYANDEMİR, Gizem- Istanbul University |
BİRİNCİOĞLU, Yıldız Derya, Istanbul University | PEEVA, Kalina, Institute for Balkan Studies, BAS |
DEMETER, Gábor, Hungarian Academy of Sciences, Institute of History | PIMPIREVA, Zhenya, Institute of Ethnology and Folklore Studies with National Ethnographic Museum |
DEMİROĞLU, Hasan, Trakya University | PITOSKA, Electra, Technological Educational Institute of Western Macedonia |
DOBREVA, Margarita, Institute of Balkan Studies with the Centre of Thracology, BAS | RADEVA, Dora, CMRC, BAS |
DOMAZETOSKA, Simona, University of Vienna | SOYUDOĞAN, Muhsin, University of Gaziantep |
ERBAY, Nuri Özer, Istanbul University | STAMENOV, Maxim, Institute for Bulgarian Language, BAS |
ERDOĞRU, Mehmet Akif, Ege University | STREZOVA, Aleka, Institute of Historical Studies, BAS |
GARGOVA, Fani, University of Vienna | STOYANOV,Yuri, |
GÜNDÜZ, Tufan, Hacettepe University | STOYANOVA, Plamena, IEFSEM-BAS |
HACISALİHOĞLU, Mehmet, Yıldız Technical University | STOYANOVA, Vania, Institute of Historical Studies, BAS |
HRISTOV, Petko, Institute of Ethnology and Folklore Studies with Ethnographic Museum | STRAHILOV, Ivo, Sofia University |
İGÜS, Esma, Mimar Sinan Güzel Sanatlar University | SHUSHAROVA, Mariya, Institute of Balkan Studies and Centre of Thracology, BAS |
IORDANOV, Krystio, Institute of Historical Studies, BAS | ŞEKER, Cinla, Dokuz Eylul University |
İŞMAN, Sibel Almelek, Dokuz Eylül University | TEKDEMİR, Aziz, Trakya University |
KARAKUSHEVA, Slavka, Sofia University | TIĞLI, Fatih, Istanbul University |
KAYAPINAR, Ayşe, İzmir Katip Çelebi University | TODEV, Ilia, Institute of Historical Studies |
KILIÇ, Ayşegül, Pamukkale University | TRIKKA, Margaritta, Aristotle University of Thessaloniki |
KILIÇ, Şahin, Trakya University | TURAL, Erkan, TODAİE |
KIRLIDÖKME MOLLAOĞLU, Ferhan, Trakya University | TÜTÜNCÜ, Mehmet, SOTA Research Centre for Turkish and Arabic World, Haarlem |
KIRLI NTOKME, Outkou, Trakya University | UĞUR, Yunus, Istanbul Şehir University |
KUEHN, Sara, The European Institutes for Advanced Study (EURIAS) | UYANIK, Ercan, Ege University |
VASILEVA, Nadezhda, Sakarya University | YALÇINKAYA, Mehmet Alaaddin, Karadeniz TechnicalUniversity |
YİĞİT, Aslı, Bilkent University |
Още от Петък 13
100 години храм „Св. Александър Невски“ – 100 години се кланяме на фалшив светец, васал на Златната орда
Руската духовна окупация продължава, а това е гавра с паметта на Апостола и останалите български светци
Доклад-бомба: Офицери от армията и разузнаването на НАТО в колаборация с руските мрежи за хибридни операция
Руски държавни медии прокарват промосковска пропаганда чрез сенчести културни и политически организации
Представянето на един антибългарски пасквил в Босилеград - сръбски буламач, нито се яде, нито се пие...
Да теглиш гранична бразда посред селото, да разделиш семейства, братя и сестри, роднини и съседи и после да твърдиш, че те принадлежат на различни етноси, е истинско престъпление