"Държавата нехае за проблемите в “Лукойл”, който печели от липсата на контрол и бездействие на институциите". Това заяви адвокат Петър Славов пред newsONE. "Лостове за влияние върху "Лукойл" имаме. България притежава Златната акция и има човек в борда на директорите на рафинерията, но ефектът е нулев. Държавният представител не дава никаква информация относно ценообразуването в руската рафинерия", каза още юристът.
"Аз лично съм го питал няколко пъти през последните месеци как точно ценообразува "Лукойл", защото е публична тайна, че руската рафинерия ползва предимно руски нефт сорт "Урал", който на борсата е с над 30 долара на барел по-евтин от сорт "Брент". А цената на крайния продукт от "Лукойл" е такава, все едно е формирана при борсовата за скъпия петрол, т.е тези 30 долара отиват някъде. Оскъпяването е с над 1 лв. на литър и тези пари със сигурност не отиват в джоба на българските граждани", каза още бившият депутат.
Той допълни, че цените на горивата в момента са непазарни и най-лесният начин това да се види е, като се сравнят сходни данни: обменен курс лев/долар и сходни международни котировки на петрол сорт Брент. Адвокатът е на мнение, че акцизът и ДДС-то не са променяни повече от 10 години в тази сфера. Славов коментира, че през 2012 г. дизелът беше 2,20 – 2,30лв за литър, сега е 3,50 – 3,60 лв., но дори и тогава съществуваше подозрение, че цените пак са завишени с изкуствени маржове и се установи, че се дължи на квазимонополното положение при данъчните складове за горива. Това допринася за общия проблем. И все още "Лукойл" контролира над 90% от складовете за бензин и около 80% от складовете за дизел.
Славов припомни сагата с укриването на тази информация отпреди 6 години: "Тези данни излязоха на светло след 2-годишни дела, които водих срещу Министерството на финансите, след отказ на Владислав да даде информация, поискана от народен представител. Че каква голяма тайна беше това, за да го крият и покриват?". Той допълни, че след като тези данни са излезли, всички в България са разбрали, че там е проблемът – за да са пазарни и конкурентни цените, трябва дребните търговци да имат достъп до данъчен склад за гориво, но не може всеки, който иска да има достъп до такъв склад, да си го направи сам. Такъв склад струва 20-30 млн. лв., а поддръжката му също е скъпа. Според него затова логичното е да се наеме такъв, но когато се окаже, че складосъдържателят е един, той спокойно може да заяви, че няма място и тогава за по-евтини горива няма данъчен склад.
Той припомни откъде тръгва проблемът: "Тези законови положения се приеха още по времето на ГЕРБ, но пораженията се виждат до ден днешен – много малки бензиностанции фалираха". Проблемът с "левчето отгоре" се коментира вече месеци, а чак сега управляващите решиха да правят временна комисия, която да проучи проблема, отбелязва Славов.
Юристът каза още: "Защо чак сега я правят тази комисия, когато си отиват от властта? Тя няма време да заработи, камо ли да събере някаква информация. Но дори и да заработи, първото нещо, което трябва да направи, е да извика този наш представител и да види защо 5 години този човек не е дал един отчет какво става в "Лукойл". Този човек трябва незабавно да бъде сменен."
България
Петър Славов: Държавата спи, а "Лукойл" печели от липса на контрол, България да смени своя представител в борда на компанията
![Петър Славов: Държавата спи, а "Лукойл" печели от липса на контрол, България да смени своя представител в борда на компанията](/static/downloads/uploads/Images_3/P/petar_slavov1.jpg)
Петър Славов
Още от България
Летище София вече носи името "Васил Левски"
Президентът Радев издаде указ за това, с днешна дата
БЗНС: Свободата, демокрацията и независимостта не са за продан
"В тази нова реалност, в която идеологиите се сменят, а геополитическият баланс се размества, ние трябва да защитим фундаменталните ценности, които ни определят."
Пеевски: МВР и Прокуратурата да защитят държавността от шайката на Костадинов
"Държавата, в лицето на своите институции трябва да се противопостави на тези фашизоидни анархисти"